האיום האסטרטגי הוא היעדר שר רווחה

24.10.06 קטגוריית: חברה וכלכלה, תקשורת

לאחר שדרשה הכנסת מרה"מ להשיב מדוע לא מונה שר רווחה כבר שנתיים, טען אולמרט כי הוא טיפל היטב בנושא, וכי המינוי צפוי בקרוב. ח"כ כהן: במקום שר רווחה, מינית שר לאסטרטגיה

אריק בנדר, מעריב nrg

עדכון אחרון : 24/10/2006 19:05

מספק הסברים: אחרי שבמשך שנתיים מדינת ישראל מתנהלת ללא שר רווחה במשרה מלאה, נדרש ראש הממשלה להסביר לחברי הכנסת מדוע לא מינה שר למשרד מאז התמנה לתפקיד. זמן קצר לפני פתיחת הדיון, לאחר שנאספו חתימותיהם של 40 ח"כים מהאופוזיציה שדרשו לשמוע את הסבריו של ראש הממשלה, העריכו בסביבתו של אולמרט כי זה ינצל את נאומו כדי להודיע שהשר יעקב אדרי יכהן כשר רווחה. ואולם שמו של אדרי נעדר מהדיון, ואולמרט הבטיח, שוב, שבקרוב ימונה שר למשרד.

למרות שהדיון נכפה על ראש הממשלה לאחר שהושגו 40 חתימות כנדרש, טרחו רק חלק מהח"כים החותמים להגיע למליאה. "40 ח"כים דורשים שראש ממשלה יבוא ויעסוק בנושא אחד שעומד בראש סדר העדיפויות שלהם חודש שלם, וכמעט רוב 40 חברי הכנסת לא היו כאן בכלל", נזף אולמרט. "רובם הגדול לא נמצאו כאן ולעומת זאת היחיד שהיה פה זה ראש הממשלה".

בהתייחסותו להאשמות כלפיו כי ניסה למלא את תפקיד שר הרווחה במקום למנות שר, אמר אולמרט כי "כנסת ישראל אישרה ששר הרווחה הוא ראש הממשלה. זהו לא מקרה נדיר. הכנסת גם אישרה ששר הביטחון הוא ראש הממשלה. אני לא אומר ששר הביטחון יותר חשוב, אך אתם לא שאלתם: 'מה, ראש הממשלה יכול להיות גם שר הביטחון'?.

"יש מידה מסוימת של התחסדות, צביעות, גלגול עיניים והעמדת פנים גם יחד", הוסיף אולמרט. "ראש האופוזיציה לא היה בכל הדיון ולא שמע. תקציבי הרווחה לשנת 2007 יגדלו משמעותית. לא שמעתי את נתניהו ואת סער שדואגים לתקציבי הרווחה".

ראש הממשלה גם ציין כי בישיבת הממשלה האחרונה אושרו שתי ועדות שרים שאמורות לעסוק בנושא כוח-אדם וזכויות עובדים, שבראשן יעמוד פרץ. "עד כאן, זה הסבר שאני חושב שנותן מענה", אמר אולמרט. "נותרה שאלה אחת והיא האם צריך שיהיה גם שר נפרד במשרד הרווחה?", שאל אולמרט ומיהר לענות. "בהחלט רצוי. זה יקרה בקרוב, וזה לא סוד. אני בניגוד לאחדים כאן לא מתבייש לומר את האמת – זה כפוף לשיקולים פוליטיים וקואליציוניים".

"ראש הממשלה, אתה נראה לי לחוץ"

את הדיון במליאה פתח ח"כ רן כהן (מרצ). "נתנו לראש הממשלה ארבעה חודשים לא לבוא לכאן בבושת פנים, ובכל זאת בארבעת החודשים האלה הוא לא מצא לנכון למנות שר רווחה ולהמשיך את המצב הזה שאין שר רווחה בישראל", האשים כהן. "עברנו גם מלחמה, עליה החליט ראש הממשלה ולא מישהו אחר. הוא ידע שהקורבן יהיה העורף ומי שיסבול הוא השכבות החלשות. הוא לא מצא לנכון בשום שלב של המלחמה למנות שר מלחמה, אלא שר לאיום אסטרטגי. אך האיום האסטרטגי על ישראל הוא מצוקת השכבות החלשות".

"אתה נשאר באדישות, אז אין שר רווחה", טען כהן ומנה את הכשלים הנלווים. "אנשי משרד האוצר בוזזים את השאריות שעוד נשארו במשרד הזה. יש מחסור מתמשך של מאות תקנים בשירותי המבחן. קטינים יושבים בתאי המעצר עוד בטרם הורשעו. למה? כי אין שר רווחה. יש מחסור חמור בעשרות משרות של מטפלים רפואיים, במוסדות בהם יש יותר מאלפיים חולים.,מי יעשה את זה? כשיהיה שר – יהיה מי שידאג".

ח"כ כהן המשיך לתקוף. "זו לא ממשלה נכה", הדגיש. "נכים הם אנשים שלמים. הממשלה הזו היא ממשלה חסרה, מגעילה. אני באמת לא יודע מה אתה מכין כתשובה לדיון. רק אל תבוא לומר שאתה שר הרווחה – כי זה כאילו לומר שאתה לא קיים ואין שר רווחה בישראל".

כהן אף הפנה אצבע מאשימה לעבר שר הביטחון, עמיר פרץ. "ראש הממשלה, לא רק אתה הפקרת את המשרד הזה", טען. "גם חברך עמיר פרץ. אתם הפקרתם את המשרד הכואב ביותר, הרגיש ביותר, ואף אחד לא אומר שהוא מוותר על המשרד שלו ודואג למשרד הזה. את משרד הרווחה הפקרתם ונשארתם במשרדים המרווחים שלכם".

"הבטחנו הבטחות, ואנחנו שוכחים את הכל"

לדברי הביקורת הקשים הצטרף ח"כ גדעון סער (ליכוד), שהזכיר את הבטחות ראש הממשלה למנות שר. "אפילו ראש הממשלה שדיבר כל-כך הרבה על ממשלת רווחה – אנחנו זוכרים את הביקור שלך בבית התמחוי, בנימה פולמוסית שבדרך כלל אתה מיומן בה", הזכיר סער. "חצי שנה בלי שר רווחה. פעם בחודש אנחנו קוראים, אדוני ראש הממשלה, תיכף ימונה שר רווחה. יו"ר האופוזיציה יושב רגוע במקומו. אתה, ראש הממשלה, נראה לי קצת לחוץ, ובצדק".

אחרי סער עלה לנאום ח"כ יורם מרציאנו (עבודה). "הבעיה היא לא במינוי שר רווחה, אלא במדיניות כלכלית נכונה שתטפל באותן שכבות חלשות", טען מרציאנו. "זה נכון שהמצב הוא לא פשוט, הוא קשה. אבל ברגע שאנחנו רואים שיש מדיניות זה מה שחשוב. אני יודע שהתפקיד של שר הרווחה הוא תפקיד חשוב, אבל אי אפשר לבוא בדמגוגיה כזו ולהסביר לנו כאשר יודעים שב-4 חודשים כל המדיניות הכלכלית נהרסה".

את דבריו סיים מרציאנו בפנייה לאולמרט: "אדוני ראש הממשלה, מה היה קורה אילו היינו מגיעים לכאן ולא היית ממנה שר חוץ, שר ביטחון, מה היה קורה? ביקשנו מכולם את הקולות שלהם, הבטחנו להם הבטחות, ואנחנו שוכחים את הכל".

ח"כ דב חנין (חדש), שהדיון התקיים ביוזמתו שלו ושל ח"כ כהן, אמר מעל דוכן הנואמים: "אי מינוי של שר רווחה איננו טכני, וגם התשובה לכך לא יכולה להיות טכנית. הבעיה איננה רק היעדר שר רווחה אלא היעדר מדיניות רווחה". חנין הוסיף כי "ממשלת אולמרט ממשיכה להלחם בעניים במקום להילחם בעוני".

התחייבות בת חודש

כבר לפני למעלה מחודש התחייב ראש הממשלה למנות שר רווחה תוך כמה ימים. "בכוונתי למנות שר רווחה עד סוף השבוע", אמר ראש הממשלה לשריו במהלך ישיבת הממשלה. בסביבתו של ראש הממשלה הזכירו את השר המתאם בין הכנסת לממשלה, יעקב אדרי, כמועמד המוביל לתפקיד.

עד כה השאיר ראש הממשלה את תיק הרווחה בידיו, בתקווה שיהדות התורה תצטרף לממשלה ותקבל את התיק לידיה. גורם בכיר בקדימה אמר כי אם יהדות התורה יחליטו להצטרף לקואליציה וידרשו את התיק, "הוא מובטח להם".

לפני למעלה מחודש אף הוגש בג"ץ בעניין, בניסיון לכפות על ראש הממשלה למנות שר רווחה במשרה מלאה. את העתירה הגיש פעיל הליכוד עו"ד יריב לוין, שהציג את דרישת הליכוד מראש הממשלה למנות שר רווחה, לאור נתוני דוח העוני.

בהכנת הידיעה השתתף איתמר ענברי

פרסום ראשון : 24/10/2006 17:30

(אריק בנדר | מעריב nrg | 24/10/2006 | 19:05)