ברכה השתתף בהלוויית קורבן הקסאם

16.11.06 קטגוריית: חברה וכלכלה, שלום ודמוקרטיה, תקשורת

ברכה השתתף בהלוויית קורבן הקסאם

חברי סיעת חד"ש ביקרו בשדרות אחרי מטח הרקטות הקטלני, וחלקו כבוד אחרון לפטימה סלוצקר שנהרגה. "ביטחונם של תושבי העיר קשור ישירות בביטחונם של תושבי בית-חנון"

משה פריאל ואיתמר ענברי, NRG 15/11/2006 16:37

פטימה סלוצקר, בת 57, שנהרגה הבוקר מפגיעת רקטת קסאם, הובאה הערב למנוחות בבית העלמין בשדרות. בין העשרות שהשתתפו בהלווייתה היו גם שלושת חברי סיעת חד"ש, הח"כים מוחמד ברכה, חנא סוויד, ודב חנין. "ביטחונם של תושבי שדרות קשור בביטחונם של תושבי בית-חנון", אמר ח"כ ברכה.

בהלווייתה של סלוצקר, שעלתה לפני כשלוש שנים מחבר העמים, השתתפו עשרות מתושבי שדרות. בהלווייה השתתפו שלושת חברי סיעת חד"ש, ח"כ ישראל אהרונוביץ' (ישראל ביתנו) והח"כית מרינה סולודקין (קדימה).

במהלך ההלווייה התלהטו הרוחות כשאחד מתושבי שדרות אמר כי צריך לתת מכה קשה לכל הערבים. "רק השלום יפתור את הבעיה", השיב לו יו"ר חד"ש, ח"כ ברכה.

מיכאל סלוצקר, בעלה של פטימה, שהתמוטט מול קברה הפתוח של אשתו, סיפר כי הם היו אמורים לצאת לטיול. לדבריו, בתוכנית ויסקונסין, שבה היתה רעייתו משולבת, סירבו לשחרר אותה ודרשו ממנה להתייצב בשירות התעסוקה. "זו היתה גם דרכה האחרונה", אמר בעצב.

בתשובה לשאלת nrg מעריב אם יש לו דבר מה לומר לשר הביטחון, עמיר פרץ, המתגורר בשדרות, השיב הבעל האבל: "אנחנו מוקפים אויבים, ערבים, מחבלים. אין לי מה לומר לשר הביטחון".

הוא מתח ביקורת נוקבת על תוכנית ההתנתקות ועל פינוי היישובים מרצועת עזה. "זה היה אסון וטעות לעקור אנשים יהודים מגוש-קטיף, שנתנו את חייהם בכדי להתיישב במקום כזה והנה התשובה – זה מה שאנחנו מקבלים בצורת ירי בלתי פוסק של קסאמים", אמר.

"נתאפק וננשוך שפתיים"

ראש עיריית שדרות, אלי מויאל, שנשא דברים בהלווייה, ביקש לחזק את ידיהם של בני המשפחה האבלה ואת ידיהם של תושבי עירו. "במותך הפכת לסמל היישוב ולחלק מהיישוב הזה, שנושך שפתיים, כואב את כאבו וממשיך לגור פה", ספד מויאל לסלוצקר וציין כי היא ההרוגה השישית בשדרות מירי קסאמים.

"ב-6 שנים נורו יותר מ-3,000 טילים. מאחורי הגבעות ממול נמצאים אלה ששלחו את הטילים האלה לפה. אני יכול להגיד לכם עכשיו: לא נזוז מפה לא בגלל שאנחנו חזקים, אלא בגלל שאנחנו צודקים. אנחנו מקווים שלא יהיו טילים נוספים. העיר הזו היא הסמל של מדינת ישראל.

"זו עיר שרוצה לחיות בשלום. אף ילוד אישה לא רוצה לראות את המחזה הזה. אף בנאדם לא יכול לעמוד במחזה הזה, שאישה שכל מה שרצתה זה ללכת ברחובה של העיר. היא לא חייל ולא טרוריסטית, לא נכס אסטרטגי וגם לא צבאי. היא בן אדם במדינה חופשית".

מויאל ביקש להעביר מסר שלפיו "אין לנו חשק להרוג אף פלשתיני אחד. זו לא דרכנו, אולם מצד שני אנחנו לא יכולים יותר

לסבול את המצב הזה, והעולם צריך לשמוע אותנו עכשיו. גם חברי הכנסת הערבים שבאו להשתתף בהלווייה הזו צריכים לשמוע אותנו".

ראש עיריית שדרות אף קרא לתושבי עירו לא לבקש נקמה. "אנחנו נתאפק וננשוך שפתיים", אמר. במקביל, הפנה מסר לפלשתינים שלפיו "אל תפרשו את זה לחולשה, את הרצון שלנו לחיות במדינה שלנו".

בתום ההספד שנשא אמר מויאל כי הוא מקווה כי זו הפעם האחרונה שייאלץ להשתתף בהלווייתו של תושב שדרות חף מפשע.

ח"כ ישראל אהרונוביץ' (ישראל ביתנו), שנשא אף הוא הספד בהלווייה, מתח ביקורת על מדיניות הממשלה, ושיגר איום לעבר הפלשתינים. "אנו רוצים לחיות בשקט ובשלווה", אמר.

"מכאן אני קורא להפסיק את מחול השדים של ירי ועוד ירי ואני אומר בצורה נחרצת לצד השני: התגובה תבוא. אין לי ספק. אולם, לאן זה יביא אותנו? לנפגעים נוספים, גם בצד השני, של אנשים חפים מפשע. אני מאמין שעוד נחזור לרצועת עזה בלית ברירה ונשתלט על שטחים כדי לנקות את קיני המרצחים האלה".

"מול קריאות הנקם, באנו לצעוק את צעקת החיים"

שלושת חברי חד"ש שהשתתפו בהלווייה הסבירו כי הם מבקשים להעביר מסר של גינוי נגד פגיעה בחפים מפשע ובעד הפסקת הפעילות הצבאית. "חשבנו שדווקא כמה ימים לאחר שצעקנו בראש חוצות נגד הפשע בבית-חנון, לא נהיה ישרים עם עצמנו אם לא נאמר דבר ברורים נגד פגיעה בחפים מפשע", אמר ח"כ ברכה ל-nrg מעריב בתום ההלווייה.

"כשאנחנו אומרים שאנחנו נגד פגיעה בחפים מפשע, אנחנו מתכוונים לזה עד הסוף", אמר. "ביטחונם של תושבי שדרות נגזר מביטחונם של תושבי בית-חנון ולהיפך. מול קריאות הנקם, באנו לצעוק את צעקת החיים ולהשתתף בצערם של תושבי שדרות".

ח"כ חנין אמר כי סיעתו התייצבה בשדרות בהרכב מלא כדי "לומר אמירה מאוד ברורה לציבור הישראלי: אנחנו, יהודים וערבים, פועלים ביחד בדרך משותפת, ואנחנו מתנגדים להריגתם של חפים מפשע, פלשתינים וישראלים".

הוא הוסיף: "אנחנו נעשה הכל כדי לפרוץ את מעגל הדם והנקמות ולהתחיל במסלול של חיים לשני העמים באמצעות הפסקת אש מיידית ופתיחה במשא ומתן מדיני".

מזכיר סיעת חד"ש בכנסת, עבד אל-לטיף אגבאריה, שהצטרף אף הוא לביקור בשדרות אמר כי אסור להשלים עם מצב שבו אזרחים חפים מפשע משני צידי הגבול הם אלו שמשלמים את המחיר. "הדם שנשפך בבית-חנון הוא אותו דם שנשפך בשדרות", אמר.

לדבריו, מפלגתו מתנגדת לפגיעה באזרחים, אך גם למה שהגדיר "ממשלת הכיבוש".

משה פריאל ואיתמר ענברי, NRG 15/11/2006 16:37