יד הכנסת היתה קלה על ההדק

12.12.06 קטגוריית: שלום ודמוקרטיה, תקשורת

"יד הכנסת היתה קלה על ההדק"

הח"כים הערבים בירכו על פסיקת בג"ץ שתאפשר לפלשתינים לתבוע פיצוי. "החלטה חלקית אך חשובה"

איתמר ענברי 12/12/2006 11:00, nrg

"פסיקת בג"ץ הוכיחה שוב כי ידה של הכנסת שוב קלה על הדק החקיקה" – כך אמר היום ח"כ דב חנין (חד"ש), בעקבות הפסיקה לפיה הסעיף בחוק הנזיקין המונע מפלשתינים להגיש תביעת פיצויים נגד צה"ל אינו חוקתי. גל תגובות, שרובן אוהדות מיהר להישמע מטעם ח"כים מהסיעות הערביות ומהשמאל, וכן מארגוני זכויות האדם, לצד אזהרות מול "פשעי כיבוש נוספים".

לדברי ח"כ חנין, המשמש גם כיו"ר השדולה לזכויות אדם בכנסת, הפסיקה אמנם מבורכת, אך מוכיחה כי היד קלה על החקיקה פוגעת בזכויות אדם. "ביום זכויות האדם אני קורא לכנסת לקיים חשבון נפש אמיתי על פעולותיה בתחום זה".

ואילו יו"ר חד"ש, ח"כ מוחמד ברכה, הביע שביעות רצון חלקית מפסיקת בג"ץ. "זוהי החלטה חשובה שמאפשרת לקורבנות הכיבוש לתבוע את המדינה", אמר. "ההחלטה חשובה מול הפשעים של הכיבוש שעוטפים אותה באטימות לא פחות פושעת". עם זאת, אמר ברכה כי בג"ץ אינו יכול לפצות את האנשים על אובדן יקיריהם ועל הנזקים שנגרמו להם, אבל ההחלטה, למרות היותה חלקית, היא חשובה.

ח"כ אחמד טיבי (רע"מ-תע"ל) הצטרף לברכות על פסיקת בג"ץ ואמר כי "ההחלטה שולחת מסר לכנסת שהחוק נגד פיצויים היה גזעני ופוגע בזכויות החיים והקניין של האדם הפלשתיני באופן גורף".

אל הדברים הצטרף יו"ר רע"מ-תע"ל, ח"כ אבראהים צרצור, שאמר: "סוף סוף נעשה צדק ונמנע עוול ממושך ובלתי מוסרי לפלשתינים שניזוקו מפעילות צה"ל בשטחים הכבושים ולא היו מעורבים בשום פעילות נגד צה"ל". ח"כ צרצור אמר בנוסף כי הוא מקווה שההחלטה העבירה מסר ברור לממשלה ולצה"ל שאי אפשר לעשות כל דבר בשם הביטחון ו"לצאת מזה נקי".

"מסופקים מביטול החקיקה הגזענית"

גם ח"כ זהבה גלאון מברכת את בג"ץ על ביטול "חוק האינתיפאדה", שלדבריה נתן למדינה חסינות על מעשים שנעשו שלא כדין על-ידי כוחות הביטחון. "זה היה חוק לא מוסרי, לא צודק ותכליתו לא ראויה", טוענת גלאון. "המדינה בקשה לחסוך ולהתנער מכספיה ולהתנער מאחריותה לרשלנות על ידי פגיעה חמורה בזכויות יסוד של אנשים שנפגעו ללא עוול בכפם. טוב עשה בג"צ שביטל חוק שהפלה בין דם לדם".

גם ח"כ חיים אורון (מרצ) שבע רצון מהפסיקה, עם כי הביע תקווה שההחלטה תיושם בפועל. "חבל שהרוב הקואליציוני בכנסת הוליך אותנו כל פעם מחדש למצב שבו בג"ץ נדחק לשנות את החלטות הבית", אמר. ואמר כי הוא מקווה שחברי הכנסת יכבדו הפעם את פסיקת בג"ץ.

בארגון "עדאלה", שהגישו את העתירה לבג"ץ עם ארגונים נוספים, הביעו כמובן גם שם שביעות רצון מפסיקת בג"ץ. "אנו מקבלים בסיפוק את פסיקת בג"ץ המבטלת את החקיקה הגזענית של הכנסת השוללת את הזכות לפיצויים מפלשתינים תושבי השטחים הכבושים", אמרו ב"עדאלה". בארגון אמרו בנוסף כי הדחייה החלקית של העתירה התבססה על נימוקים טכניים, אך נותר פתח לתקוף זאת בבתי משפט אזרחיים על ידי תביעות אישיות.

"הפסיקה היא מתנה להנייה"

אך לפסיקה נשמעו גם התנגדויות, בין היתר מטעם עו"ד יוסי פוקס, מראשי הפורום המשפטי למען ארץ ישראל ומי שהיה מעורב בעשרות עתירות בנושאים חוקתיים-לאומיים. פוקס כינה את הפסיקה כ"מתנת הפרידה שמעניק השופט אהרון ברק לראש ממשלת הרשות הפלשתינית אסמעיל הנייה, מתנה שתקנה לברק מעמד של כבוד בקהילת המשפט הבינלאומי על חשבון ביטחונם של אזרחי ישראל".

בנוסף הוא מציין כי "זו לא הפסיקה הראשונה שבה מעדיף ברק את נוחותם של הפלשתינים על פני ביטחונם של אזרחי ישראל, כפי שהיה בהרעת תוואי הגדר, כפי שהיה בנוהל שכן ובמקרים רבים נוספים".

פסיקת בג"ץ מהבוקר קבעה כי פלשתינים שנפגעו מפעולות צה"ל בשש השנים האחרונות יוכלו לתבוע פיצויים מהמדינה. ההחלטה ניתנה פה אחד על-ידי הרכב מורחב של שופטי בג"ץ, בראשות הנשיא בדימוס, אהרן ברק. תשעת השופטים ביטלו את התיקון לחוק הנזיקין שמנע מהפלשתינים את זכות התביעה, וקבעו כי הוא לא חוקתי. עם זאת, בג"ץ השאיר על כנו סעיף בחוק המונע מחברים בארגון טרור ומנתינים של מדינות אויב, שנפגעו מפעולות צה"ל, להגיש תביעה נגד המדינה.

איתמר ענברי 12/12/2006 11:00, nrg