פלדה קטלנית

27.12.06 קטגוריית: ירוק, כללי, תקשורת

מאת: יואב כהן, גלי צה"ל

תושבי כפר מסריק התלוננו במשך שנים על מפעל המתכות הסמוך שמזהם את האוויר. לפני כמה שנים נסגר המפעל והם נשמו לרווחה, אבל אז התיר המשרד להגנת הסביבה את פתיחתו המחודשת תחת בעלים חדשים. התושבים התריעו שהסכנה עדיין באוויר ושהמפעל לא טיפל בבעיות ההפעלה, אבל המשרד להגנת הסביבה, בניגוד לתוצאת הבדיקות שהוא עצמו יזם, טען שבית החרושת עומד בדרישות.

מפעל "חוד-פלדה" ממוקם 3 קילומטרים דרומית לעכו. בשטח הגדול של המפעל ניצבות ערמות ענק של שלדי מכוניות, גרוטאות ברזל ישנות, וצינורות ארוכים.

במהלך פעולת ההתכה נפלטים לאוויר מיליוני חלקיקי מתכות נשימים וחומרים דיאוקסינים. על פי המשרד להגנת הסביבה החומרים הללו נחשבים מסרטנים, גורמים למחלות לב ולבעיות בדרכי הנשימה. בסוף תהליך היצור מתקבלים מטילי פלדה שנמכרים לתעשיית הבניין.

המפעל הוקם כבר לפני כ-50 שנה, אבל לפני 6 שנים נסגר בשל בעיות כלכליות. לפני 3 שנים התעניין יזם חדש במפעל והחליט לרכוש אותו ולחדש בו את הפעילות. מנכ"ל "חוד פלדה", אנדריי ויידה, טוען כי כשהפעילות חודשה "דאגנו בסופו של דבר למלא אחר כל הדרישות של המשרד להגנת הסביבה. לא כל התכנון שלנו היה מושלם, לא בגלל שלא רצינו אלא בגלל שלא ידענו מה לעשות. חלק מהדברים הצליחו וחלק לא, ונאלצנו לתקן אותם – וכך עשינו".

90% מתושבי הקיבוץ הסמוך מתו מסרטן וממחלות לב

לא רחוק ממפעל "חוד פלדה" ניצב הקיבוץ הוותיק כפר-מסריק. על פי נתוני הישוב: 90% ממקרי הפטירה שהיו בקיבוץ ב-30 השנה האחרונות היו כתוצאה ממחלות סרטן ולב. מתוך 166 פטירות שהיו ב-30 השנים האחרונות בישוב – 86 היו ממחלות לב, ו-62, כתוצאה ממחלת הסרטן. מתוך 600 תושבים שמתגוררים היום בכפר מסריק – 51 הם חולי לב, 29 חולי סרטן ו-24 אסמטים.

בין החולים, גם יזהר רשף בן ה-34, שבגופו התגלה גידול סרטני לפני 4 חודשים: "אם אתה הולך לרופא המשפחה שלך ואומר לו 'תראה את רשימת המתכות – את זה הילדים שלי נושמים יום-יום'. הרופא יגיד לי שמי שחי שם משוגע".

את התחלואה בכפר מסריק אי אפשר לתלות רק במפעל "חוד פלדה", שכן באזור מפרץ חיפה ישנם מפעלים רבים הידועים למשרד להגנת הסביבה כמזהמים.

"המשרד להגנת הסביבה התרשל בתפקידו"

התושבים שהתנגדו לחידוש פעילות המפעל קיבלו מהמשרד להגנת הסביבה הבטחה שהמקום לא ייפתח אם לא יעמוד בתקנים המחמירים ביותר. כדי לוודא שהמפעל יעמוד בתקנים הללו החליטו הקיבוצניקים להיעזר במומחים, וגייסו למאבק גם את ליאורה אהרון מארגון אזרחים למען הסביבה.

"אמרנו שצריך מתקן לטיפול בדיאוקסינים, אמרנו על המתכות, הכל אמרנו לפני שהתחילו לעבוד, ונאמר לנו שהכל טופל. בדיעבד מסתבר שלמשרד לא היו הכלים להבין את הדברים מראש, המשרד התרשל בתפקידו", אומרת אהרון.

כשליאורה מדברת על רשלנות היא מתכוונת בין היתר לעובדה שבדוח של המשרד ובו תוצאות של בדיקות פתע שנערכו ב"חוד פלדה" בשנת 2005 הוא חרג ב-148% מהתקן לפליטת מתחות לאוויר. וזה עוד לא הכל: בדיקת פתע שערך המשרד להגנת הסביבה בקיץ האחרון נכתב כי המפעל פולט דיוקסינים בהיקף של עד פי 10 מהתקן.

"אם התעשייה לא עומדת בדרישות – יש לסגור את המפעל"

במקביל פורסם מחקר של מומחים מהטכניון, שהזמין המשרד בעצמו, שקבעו נחרצות: "אנו ממליצים לאכוף מיד את מילוי התנאים ברשיון העסק, כל דחייה בביצוע עלולה לעלות בנזקים חמורים לציבור".

מאחורי הדו"ח החריף עמד פרופ' יורם אבנימלך, ראש צוות החוקרים: "המלצנו לאנשי המשרד לבקר במפעלים דומים בחו"ל כדי ללמוד איך להתמודד עם תעשיות כאלה, וטענו שאם התעשייה לא עומדת בדרישות יש לסגור את המפעל ולא להרעיל את הסביבה".

רק לפני כמה ימים סיים המפעל להקים את המתקן לטיפול בדיאוקסינים. המתקן החדש אמור לשפר, כך מקווים השכנים בכפר מסריק, את זיהום האוויר הקשה. השאלה שנותרה פתוחה גם היום היא – איך קרה שהמשרד טען שהמפעל עומד בדרישות בעוד הדו"חות שחיבר והזמין בעצמו הצביעו על ההפך המוחלט?.

"חוד פלדה": במרבית הבדיקות עמדו בתקנים

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר שמפעל "חוד פלדה" עמד בתנאים שנקבעו לצורך פתיחתו, נקבע לו תקן מהמחמירים בעולם שהוא עומד בו. את החריגות שהיו בשנה שעברה תיקן המפעל ולא היה צורך לנקוט נגדו באכיפה. המפעל אינו מהווה סכנה מיידית לבריאות הציבור.

מ"חוד פלדה" נמסר: אנו מבצעים ניטור באופן רצוף על מנת לאתר מוקדם ככל האפשר מקרים של חריגות מהתקן אף כי במרבית הבדיקות התוצאות עמדו בתקנים. המפעל עובד לפי כל השיטות המקובלות בעולם במפעלים לייצור פלדה.

ח"כ חנין יוזם דיון במליאה בנושא

בעקבות הפרסום דורש יושב ראש השדולה הסביבתית בכנסת, דב חנין, לקיים דיון דחוף במליאה עוד השבוע. "הגיע הזמן שהמשרד להגנת הסביבה יפעיל יד תקיפה כנגד המפעלים המזהמים את הסביבה ופוגעים בבריאות. מפרץ חיפה הפך לאזור אסון אקולוגי, אין זכות קיום למפעלים מזהמים באזורים צפופי אוכלוסיה".

גם חבר הכנסת יוסי ביילין קורא למשרד להגנת הסביבה לסגור את המפעל, עד שידע בוודאות כי כל התקלות טופלו. "יחד עם זאת", אומר ביילין, "יש למצות את הדין עם הגורמים במשרד שהיתירו את הפעלת בית ההתכה כשלא כל הבעיות טופלו".

גלי צה"ל 26/12/2006 19:24