חוק זכויות המלצרים יוצא לדרך

24.02.16 קטגוריית: English, וידאו, חברה וכלכלה, ירוק, כללי, שלום ודמוקרטיה, תקשורת

כל מה שרציתם לדעת על חוק המלצרים

בעוד שבועיים נעלה בכנסת את חוק זכויות המלצרים והמלצריות בישראל. חוק חשוב שרלוונטי ליותר מ-100 אלף עובדות ועובדים, ולהיאבק על כך שגם למלצריות ולמלצרים,לברמנים, למארחים ולטבחים יהיו שכר וזכויות. החוק מבוסס על הגיון פשוט: לכל עובד בישראל מגיעה משכורת. גם לכ-100 אלף מלצרים ומלצריות, מארחים, טבחים וברמנים. —כי טיפ זה לא משכורת. טיפים הם דמי שירות שהלקוח בוחר להשאיר בסוף השירות. שכר, לפי החוק ישראלי, הוא תשלום של לפחות שכר מינימום, שיוצא מהכיס של המעסיק, על כל שעת עבודה של העובד

למה זה חשוב?

זה חשוב כי בלי שכר שהמעסיק משלם – אין זכויות סוציאליות. בלי שכר מסודר אין תשלום על שעות נוספות, אין תשלום על שעות שבת וחג, אין תשלום על נסיעות בלילה, אין פנסיה,אין תשלום על ימי חופשה ומחלה, אין תשלום דמי הבראה ואין פיצויי פיטורין.  זאת ועוד, עבודה ללא שכר מסודר, כלומר עבודה בטיפים, מובילה לעתים קרובות לניצול נוסף של המלצרים שעות "סטנד ביי" ללא תשלום, תקופות התלמדות והכשרה ללא תשלום וכד'. וזאת כיוון שעבודה לא מסודרת אינה מוגנת. היא פירצה להרעת תנאים על חשבון המלצרים

העובדים בענף המסעדנות הם העובדים היחידים בישראל שלא מקבלים שכר וזכויות סוציאליות. איזה עוד מעסיקים בישראל מקבלים עובדים שעובדים אצלהם יום יום, חודש שלם,אבל בחינם – בלי שהם יצטרכו לשלם לעובדים האלה שכר על מלוא שעות העבודה שעבדו?

אבל מלצרות זו עבודה זמנית, כמה כבר אנחנו מפסידים?

אז נכון שהעבודה במלצרות נחשבת ל"עבודה זמנית". אבל האמת היא שרוב העובדים והעובדות בענף, עובדים בממוצע לפחות שלוש שנים בבתי קפה ומסעדות. שלוש שנים של זכויות אבודות. שלוש שנים או יותר שבהן הם הפסידו אלפי שקלים של זכויות שהמעסיק התחמק מלשלם להם. ובעיקר, אלה שלוש שנים שבהן הם עבדו בלי שכר יום יום, חודש חודש ושנה שנה שבהן המעסיק שלהם, בניגוד לכל מעסיק אחר בישראל ובעולם, לא שילם להם שכר מכיסו.

בשורה התחתונה, מלצר ממוצע מפסיד כ-7000 שקלים בשנה בגלל שאין לו זכויות סוציאליותעובדים שנשארים לעבוד בענף המסעדות יכולים לגרור על גבם שנים רבות של עבודה ללא זכויות סוציאליות. ההפסד שלהם יכול להגיע לעשרות ולפעמים גם למאות אלפי שקלים.

אז מה אתם בעצם מציעים

 לפי החוק החדש – המלצרים יקבלו (לפחות) שכר מינימום על כל שעת עבודה וגם את הטיפים שהם מקבלים היום. בסופו של חודש, המלצרים ירוויחו כמו שמגיע להם – שכר +טיפיםהחוק לא יפגע בהכנסת המלצרים. וזה אפשריכבר היום יש עשרות עסקים ברחבי הארץ שמשלמים למלצרים ולמלצריות שכר מינימום. הטיפים בבתי הקפה והמסעדות האלה,מתחלקים בין העובדים ונחשבים שכר נוסף

רגע, אני מלצר, אני לא רוצה להרוויח שכר מינימום!

צריך להבהיר דבר חשוב. החוק לא יפגע בהכנסת המלצרים. לאחר שהחוק יעבור המלצרים ירוויחו כרגיל את הטיפים שלהם כרגיל, אבל בנוסף הם יקבלו שכר מינימום וזכויות סוציאליות. טיפים + שכר, זו ההצעה. תרבות מתן הטיפים בישראל חזקה ואין צפי שהכנסות המלצרים יפגעו. החוק צפוי להעלות את ההכנסות של כל המלצרים, אבל הוא חשוב במיוחד לאותם מלצרים שלא עובדים במסעדות יוקרה. לרוב, מדובר בעובדים צעירים, לפעמים אפילו בני נוער, שלא תמיד מודעים לזכויות שלהם ושקל לנצל אותם. זו הקבוצה שצריכה את הגנת החוק.

ומה עם המסעדות, איך הן יצליחו לשלם?

החוק נוסח כדי לסייע למסעדות להסתגל למצב החדש. אין ספק, תהיינה מסעדות שתצרכנה סיוע כדי לעבור לתנאי העסקה ההוגנים. ובדיוק בשל כך אנחנו מציעים בהצעת החוק שלנו לתת – בשנים הראשונות שאחרי כניסתו של החוק לתוקף – הטבות בדמות נקודות זיכוי נוספות במס הכנסה וכן מס חברות מופחת. בכל מקרה, וזה נכון תמיד, הסבסוד של הענף, כל ענף, לא צריך להיעשות דרך פגיעה בעובדים ובזכויות שלהם הצעדים האלו יאפשרו לענף המסעדות להמשיך להיות רווחי, אבל לא על חשבון המלצרים

הצעה יפה, אבל מה הסיכויים שלה לעבור?

את הצעת חוק זכויות המלצרים אני מוביל בכנסת יחד עם עוד 61 ח"כים יוזמים נוספים. בין היוזמים חברים במפלגות מכל קצוות הקשת הפוליטית, וביניהם מיקי לוי )יש עתיד(, יעקב מרגי )ש"ס(, שלי יחימוביץ' )מחנ"צ(, אלי אלאלוף )כולנו(, זהבה גלאון )מרצ(, ואורלי לוי אבקסיס )ישראל ביתנו(. כמו כן תומכים בו ארגונים רבים כגון ההסתדרות, אגודת הסטודנטים,מועצת התלמידים, וכן התארגנויות מלצרים רבות. סוף סוף, יש סיכוי אמיתי לשינוי.

מעולה. אז איך אפשר לעזור?

הגיע הזמן להסדיר את עבודת המלצרות. הגיע הזמן לתת למלצרים ולעובדי המסעדות את מה שמגיע להם. גם אתם יכולים לעזור להצעת החוק הזאת להפוך לחוק במדינת ישראל.פרסמו את היוזמה, דברו עליה עם חברים, ואם אתם מלצרים, דברו עליה במקום העבודה, גם עם הבוס! אתם גם יכולים לכתוב עליה לחברי הכנסת, או לשרים החברים בועדת שרים לענייני חקיקה.

ובואו לכנס המלצרים בכנסת ביום שלישי הבא ה3/1! כתבו לנו פרטים שלכם להרשמה: dovhanin@gmail.com

10268708_1207963415904288_7149591507913085443_n