מי באמת גרם להעלאת שכר המינימום?

08.11.17 קטגוריית: English, וידאו, חברה וכלכלה, ירוק, כללי, שלום ודמוקרטיה, תקשורת

 

בשבוע שעבר, לאחר מאמצים רבים לאורך 3 השנים האחרונות, הכנסת הצביעה במליאה בעד העלאת שכר המינימום לסכום של 5,300 ש"ח בחודש. ההחלטה עברה סופית בכנסת, ברוב של 59 תומכים ו-0 מתנגדים.

ההעלאה תיכנס לתוקף ב-1 בדצמבר 2017 ותשולם לעובדים בתחילת 2018. העלאת השכר היא חלק מהבנות שהושגו בין ההסתדרות למעסיקים בשנת 2015. מאפריל 2015 עד ינואר 2017 עלה השכר בשלוש פעימות, כשהאחרונה בהן הייתה ל-5,000 ש"ח.
בעוד כי מתנהלת מלחמת קרדיטים בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לשר האוצר משה כחלון על הצלחת הצעת החוק, בפועל מי שניהלו מאבק אינטנסיבי על כך ב-3 השנים האחרונות הם ח"כ דב חנין והציבור הרחב אשר העלו מודעות קולקטיבית במדינה ובממשלה בצורך להעלאת שכר המינימום בישראל, זאת גם בעקבות הקמפיין "מינימום 30 לשעה" שהובילו ח"כ חנין, ארגון כוח לעובדים וההסתדרות.

ראש הממשלה שמנסה עכשיו לקחת קרדיט על הצעת החוק טען  בשנת 2010 כאשר הוצע להעלות את שכר המינימום ל-4,600 ש"ח כי "העלאת שכר המינימום היא מסוכנת". בממשלה טענו כי המשק יקרוס והזהירו מפני אבטלה המונית במדינה.

הצלחת הצעת חוק זו מעידה כי הירתמות הציבור והעלאת מודעות לנושא מניבים פירות, וכי המאבק הציבורי הוא לא לשווא. ח"כ דב חנין מתכוון להמשיך ולהלחם עבור סוגיות כגון קצבאות הנכות והזקנה, הכנסת הביטוח הסיעודי לסל הבריאות הממלכתי והנהגת חינוך חינם מגיל 0.