בכנסת התקיים כנס חירום שיזם ח"כ חנין בעניין הפרטת אחיות בתי הספר

15.02.12 קטגוריית: חברה וכלכלה

ביום רביעי, ה-15 בפברואר, הגיעו כ-120 אחיות בריאות התלמיד להשתתף בכנס חירום שיזם בעניינן ח"כ דב חנין – כאשר ברקע שביתת אזהרה של יום אחד. הכנס מתקיים על רקע הפרטת השירות שהפכה את האחיות לעובדות קבלן ופוגעת בשירות הניתן לתלמידים. בכנס השתתפו חברי הכנסת דב חנין, מוחמד ברכה, עפו אגבריה (חד"ש), משה גפני, יצחק הרצוג, ראלב מג'אדלה, שלי יחימוביץ', זבולון אורלב ואורלי לוי אבקסיס.

ח"כ דב חנין, יו"ר השדולה להעסקה ישירה: "הפרטת אחיות בתי הספר היא מהלך מוטעה, מזיק ופוגעני. היכולת שלהן לעבוד נפגעה, תנאי העבודה והיכולת שלהן לתת מה שאחות בתי ספר אמורה לתת. עובדת קבלן הרצה מבי"ס לבי"ס לא יכול לבצע מעקב ראוי והולם. המדינה מפקירה את הילדים למערכת בעייתית ושגויה.

"בכנסת הקודמת קידמתי הצעת חוק להחזיר את המערך לשירות המדינה. היא עברה טרומית אך לצערנו אנו נמצאים בכנסת זו במצב בו אנו עדיין נאבקים על החזרת השירות לידי המדינה למרות הסכמה רחבה של כל הגורמים המקצועיים כי ההפרטה מזיקה ויקרה יותר. אם יש חוליה שיש להתחיל איתה בהשבתה למערכת המדינה זו קודם כל אחיות בתי הספר. מיותר להשקיע את הכסף במתווכים.

"סיכמנו להחתים את רוב חברי הכנסת על עצומה להחזרת אחיות בתי הספר לאחריות המדינה ובהמשך לדרוש ועדת חקירה פרלמנטארית בכל הפרשה. בכנסת הקודמת העברתי הצעת חוק בעניין בקריאה טרומית. הפעם אעשה כל מאמץ להשלים את החקיקה הזו עד תום!".

יו"ר חד"ש, ח"כ מוחמד ברכה: "המדינה צריכה להיות האחראית לשירותים המרכזיים. אין להפריט אותם. יש כאן התאכזרות לאחיות ולתלמידים. על פי המקום ממנו מגיעות האחיות ניתן למפות את מפת העוני במדינת ישראל היום. השירות שהיה אמור להיות מענה לתלמיד לטיפול בבעיותיו הבריאותיות בשלב מוקדם, נסגר בשלב מוקדם. אחיות שלמדו מקצוע מוצאות את עצמן בסוג של שוק עבדים עם אי וודאות רב. ניזום חקיקה שתבטיח שאחיות בריאות התלמיד יהיו עובדות מדינה".

השופטת בדימוס סביונה רוטלוי: "באתי לחזק את אחיות בריאות הציבור, אין מוצדקת מהתביעה שלכן, מבחינת התהליך של ההפרטה שהתקיים וגם מבחינת זכויות הילד שלא זוכה למה שאנחנו זכינו לו כילדים בתקופה שבה המדינה הייתה הרבה יותר ענייה: עדיין היתה אחות קבועה בבית הספר, המנהלת כרטיסיה חסויה על כל תלמיד, המנהלת מעקב התפתחותי, המהווה אוזן קשבת, המאתרת בעיות מבעוד מועד, מצבי סיכון ובכך חוסכת עלויות עתידיות.

"הפרטת השירות מרחיקה את האחיות מהמקצוע. קשה היום למצוא אחיות שרוצות להמשיך לעסוק במקצוע בתנאים אלה. אחת מהזכויות החשובות של ילדים היא הזכות להתפתחות הכוללת את הזכות לבריאות המחייבת רפואה מונעת ברמה הטובה ביותר האפשרית. צר לי לומר אך מדינת ישראל אינה מספקת את הרפואה הטובה ביותר האפשרית עבור ילדינו. רמת השירות ירדה, תמיד התקבלה ההצעה הזולה ביותר במכרז ללא לקיחה בחשבון של הצרכם, ללא פיקוח. האגודה לבריאות הציבור שהיתה הראשונה לזכות במרכז. 700 אלף לשנה הרוויח מנכל החברה. הציבור צריך לדעת על זה. העמותה היא כביכול ללא מטרת רווח. זה מטריד".

אילנה כהן, יו"ר הסתדרות האחיות: :"המאבק של החזרת השירות למדינה מתנהל כבר מספר שנים. השירות הזה היה לתפארת מדינת ישראל. כל העולם בא ללמוד מאיתנו. התפיסה הכלכלית של הפרטה התוותה את המהלך ולא שום שיקול מקצועי ענייני. אנחנו מפקירים את ילדי ישראל בידי קבלנים. האחיות הן עובדות קבלן במשימתם. מחסנים את הילדים שמחסנים עופות. האחות קמה בבוקר ולא יודעת לאן היא הולכת.

אגף התקציבים הלאים את משרד הבריאות. הוא המנהל את משרד הבריאות. השירות לא ניתן לילדי ישראל. אנחנו צריכם לעצור את התופעה הזאת. אחיות של בריאות התלמיד ילכו לשביתה. אחיות זה מקצוע. זה לא רק חיסונים. יש מגוון בעיות. היום סגרו את חדרי האחיות. אגף התקציבים באוצר הפכו לשרי החינוך והבריאות. זה לא יתכן! שירות מונע צריך להיות בידי המדינה. האחיות פחדו להגיע היום. הן מתראיינות עם פנים מטושטשות מרוב פחד".

רן ארז, יו"ר ארגון המורים: "תנאי העבודה של האחיות הם מחפירים. משרד החינוך רוצה לדאוג לילדים בכלים המועטים שברשותו. יצאה הוראה לאחרונה שמורים יזריקו אינסולין וידקרו את הילדים על מנת לבדוק את רמת הסוכר כאשר בבתי חולים נדרשות שתי אחיות למשימות כאלה. הדברים האלה מסכנים את ילדינו. אנחנו לא אנשי מקצוע ומסרבים לעשות זאת".

סתיו שפיר – ממובילות המחאה החברתית: "שהלכתי לבי"ס היתה אחות בביה"ס, הכרתי אותה והיא הכירה אותי. גם למנקה מבחינתינו היה מקצוע מכובד וגם למורים. אם הייתי גדלה בבי"ס כיום הייתי לומדת ערכים אחרים. לא הייתי מכירה את אחות ביה"ס והייתי חושבת שאנשים אלה הם כמו כלים חד פעמיים. משהו כאן דפוק. הסיבה שיצאנו למאבק הקיץ היא שגדלנו על ערכים אחרים שבהם יש לנו רשת ביטחון, ששומרים עלינו ומגנים על זכויותינו הבסיסיות כמו לקבל את החינוך הטוב ביותר והתרופה הנכונה".