למה מינימום 30: כל מה שרציתם לדעת על שכר המינימום ופחדתם לשאול

17.11.14 קטגוריית: English, וידאו, חברה וכלכלה, ירוק, כללי, שלום ודמוקרטיה, תקשורת

שכר המינימום עומד לעלות, את זה כבר כולם יודעים. מה שהחל כיוזמה של ועדי עובדים וארגון כוח לעובדים והמשיך כיוזמת חקיקה של 64 חברי כנסת בראשותי הפך למאבק שמעסיק את כולם. שר האוצר מדבר על עידכון השכר, נגידת בנק ישראל תומכת וגם ההסתדרות נאבקת.

אבל למרות התמיכה ההולכת ומתרחבת בהעלאת שכר המינימום, עדיין ניתן לשמוע גורמים שמנתגדים למאבק ולמרבה הצער בעיקר מבלבלים את הציבור עם מידע לא מבוסס. השאלות הגדולות הן כמובן: האם העלאת שכר המינימום תביא לפיטורי עובדים והעלאת מחירים? כמה בני אדם יהנו מהעלאה בשכר, ומי הם בכלל האנשים האלו? לפניכם העובדות.

>עמוד מינימום 30 בפייסבוק<

לפני הכל, המספרים שכולם צריכים לדעת

 

השכר בישראל (על פי ביטוח לאומי):

  • שכר מינימום: 23,12 לשעה / 4300 ש"ח לחודש.
  • שכר ממוצע: 8955 ש"ח לחודש.
  • שכר חציוני (השכר ש- 50% מהישראלים מרוויחים שכר זה או פחות ממנו): 5493 ש"ח לחודש.

ועכשיו לשאלות העקרוניות

כמה עובדים מרוויחים שכר מינימום?

 

משיקלול נתוני ההכנסה של הביטוח הלאומי בערך 1 מכל 3 עובדים בישראל משתכר שכר מינימום או שכר מאוד קרוב לשכר המינימום. בישראל ישנם 3.5 מיליון עובדים שכירים, זאת אומרת שכמעט מיליון עובדים בישראל מרוויחים 4,300 – 4,500 ש"ח בחודש.

לפי מרכז אדווה, 30% מכלל השכירים בישראל מרוויחים עד שכר מינימום (כולל שכירים במשרה חלקית וכאלו שמרוויחים מתחת לשכר מינימום לשעה, בניגוד לחוק). עוד בדק מרכז אדווה ומצא כי בשנים האחרונות 40,1% המשכירים מרוויחים עד מחצית השכר הממוצע במשק. זה אומר שכ-40% מכלל העובדים בישראל משתכרים היום עד 4700 ש"ח בחודש, או עד 300 שקלים יותר משכר המינימום.

על המצב העגום הזה מצביעה גם בדיקת האתר YNET, שמצאה ב- 2011 כי בישראל ישנם 700,000 משתכרי שכר מינימום. מאז המספר המשיך ועלה.

דב חנין דורש בכנסת מינימום 30

דב חנין דורש בכנסת מינימום 30

שכר המינימום ועוני- הם באמת קשורים?

 

הנתונים מראים כי כ-60% מהעניים הם עובדים שכירים. זאת אומרת שכל מי שטוען שעניים בסך הכל צריכים לצאת לעבוד על מנת להיחלץ ממעגל העוני, טועה. שימו לב – זוהי בעיה של כלל הישראלים, המשכורות שלנו פשוט נמוכות מדי על מנת להתקיים בישראל. העלאת השכר ל- 30 ש"ח לשעה, לפי ביטוח לאומי, תחלץ 130,000 בני אדם ואף יותר ממעגל העוני עכשיו. 

רגע, אבל אם נעלה את שכר המינימום, המחירים לא יעלו יחד איתו?

 

טוב שאתם שואלים. ארה"ב היא מקרה מבחן טוב משום שבימים אלו ממש מספר מדינות העלו או עומדות להעלות את שכר המינימום. רשת בלומברג מצאה, לדוגמה, שאם הענקית האמריקאית וול-מארט תעלה את שכר העובדים שלה ל- 10.10 דולר לשעה ותגלם את מלוא ההעלאה על הלקוחות שלה (200 מיליון דולר בשנה), התוספת תסתכם בסנט אחד בלבד על כל 16 דולרזאת אומרת שדי וי די, לדוגמה, יעלה 16,01 דולר במקום 16,00 דולר. זהו.

נגיד בקול ברור: העלאת שכר המינימום עלולה לגרור עליית מחירים קלה, אך העלאה זו תתבטל בהשוואה לכסף הנוסף שנכנס לכיס שלנו. בנוסף יש לציין כי המאבק על יוקר המחייה מתנהל במקביל ומשלים את המאבק להעלאת שכר המינימום, וחקיקה חכמה תגביל את יכולת המעסיקים להעלות מחירים.

אומרים שעלייה בשכר המינימום תביא לפיטורי עובדים ואבטלה המונית. זה באמת נכון?

 

במקום לעסוק בספוקלציות והשערות בואו ניצמד לעובדות: בשנת 2006 עמד שכר המינימום על 3,585 ש"ח. באותה שנה עמד שיעור האבטלה על 7,7%. מאז, עודכן שכר המינימום לא פחות מ-7 פעמים וטיפס עד ל- 4,300 ש"ח היום. האם פוטרו עובדים בעקבות התוספת לשכר המינימום? האם עלתה האבטלה? לא. אחוז האבטלה למעשה ירד ל- 6,4% היום. עובדה.

בשאר העולם ניתן למצוא ראיות נוספות לכך שהעלאת שכר המינימום לא מייצרת אבטלה. בענף המסעדנות בארה"ב התרחש ניסוי טבעי בשנת 1992 כשמדינת ניו ג'רזי העלתה את שכר המינימום, בזמן שאצל השכנים בפניסילבניה הוא נשאר ללא שינוי. התוספת בשכר ממש לא הביאה לגלי פיטורין, ועל המקרה נכתב מחקר שבינתיים הפך לאבן דרך בתחום.

רוצים עוד? בתחילת השנה שלחו 600 כלכלנים מובילים בארה"ב מכתב לנשיא אובמה ובו כתבו כי על פי כל המחקרים הכי עדכניים, הטענה ששכר המינימום מביא לאבטלה או לפיטורי עובדים איננה נכונה.

 

64 חברי כנסת כבר תומכים

64 חברי כנסת כבר תומכים

עלייה במשכורת עלולה לגרום למעסיקים לעזוב את הארץ, לא?

 

זה פשוט לא נכון. נתחיל בזה שהמעסיק הכי גדול בישראל הוא בכלל המדינה. על פי הלמ"ס מדובר ב-20% מכלל העובדים. מישהו כאן חושב שמשרדי הממשלה יקפלו את המשרדים ויעברו לנהל את המדינה מהודו?

עכשיו נניח למדינה בצד ונתרכז בשאר המעסיקים בישראל. המעסיקים הכי גדולים – אלו שמעסיקים מאות אלפי עובדים בשכר מינימום – הם רשתות שיווק המזון, הסלולר וחברות הקבלן שרק הן לבדן מעסיקות 300,000 עובדים, בעיקר בניקיון ובאבטחה. חברות אלו שואבות רווחים עצומים מהלקוחות בישראל ואף אחת מהן לא חושבת לרגע לעזוב את הארץ. למה? כי כאן נמצא השוק שלהן, וגם לאחר העלאת שכר המינימום עדיין מאוד משתלם לחברות האלו להמשיך לפעול כאן.

כדאי גם להוסיף שמחקר מאוניברסיטת ברקלי מצא שבענף המסעדנות בסן פרנסיסקו, היכן ששכר המינימום עלה בהתמדה בשנים האחרונות, ענף המסעדנות לא הצטמצם, אלא אף הרחיב את היקף התעסוקה ורווחיו.

IMG_6813[6

מנכ"ל שופרסל איציק אברכהן, מרוויח 3,85 מיליון ש"ח בשנה. (צילום: סיון פרג')

אם שכר המינימום יעלה, העסקים הקטנים לא יקרסו?

 

כפי שכבר אמרנו, מרבית עובדי שכר המינימום נמצאים במגזר הציבורי, בחברות כוח האדם וברשתות הגדולות. כל הגורמים האלו מסוגלים לממן את העלאת שכר המינימום בקלות. רשת שופרסל, לדוגמה, רשמה בשנה שעברה רווח נקי של 210 מיליון ש"ח. מנכ"ל הרשת איציק אברכהן הרוויח 3,85 מיליון ש"ח באותה השנה, שזה בערך 1785 ש"ח לשעה – פי 77 משכר המינימום של הקופאית או עובד הניקיון. ללא ספק – יש מהיכן לקחת את הכסף.

בנוגע לעסקים הקטנים שיצטרכו להעלות את השכר – למיליון העובדים שמרוויחים שכר מינימום אין כרגע שום הכנסה פנויה. המשכורת שלהם יוצאת כולה על דיור, בריאות וצרכים בסיסיים נוספים. תוספת בשכר תתבטא בכסף שכל אותם עובדים יוציאו בקנייה בעסקים קטנים ויביאו לצמיחה בהכנסות המשק.

בנוסף, לצד העלאת שכר המינימום אני קורא למיסוי חברות פרוגרסיבי. זאת אומרת שהגדולים משלמים יותר והקטנים משלמים פחות. אני מציע תוכנית מס חדשה שתקל על העסקים הקטנים ותאפשר להם לשרוד בתחרות מול החברות הגדולות, כי אין שום סיבה שמכולת קטנה תשלם את אותו אחוז מס כמו רשת שיווק גדולה.

אז למה דווקא 30?


כי לא יכול להיות שאדם עובד ישאר עני.
 מבין כל ההצעות להעלאת שכר המינימום שנמצאות כרגע על השולחן, רק הצעת החוק של מינימום 30 תעלה עובדים ומשפחות עובדות אל מעל לקו העוני
ותאפשר להם קיום בכבוד. קו העוני בישראל נקבע ביחס לגובה ההכנסה במשק וכאשר ההכנסה הריאלית קופאת במקום, וזהו המצב אצלנו, גם קו העוני קופא במקום. זאת אומרת שתוספת שמביאה את העובדים בדיוק אל קו העוני אינה מספיקה. על מנת שתהיה לתוספת לשכר השפעה אמיתית, שכר המינימום חייב להביא את העובדים אל מעבר לקו העוני.

נגיד זאת שוב – לא 300 ש"ח, לא 500 ש"ח ולא 700 ש"ח נוספים בחודש יספיקו. רק יוזמת מינימום 30 תבטיח שכל עובד בישראל ישתכר לפחות 5,580 שקלים בחודש, ורק היא תיתן למשכורות שלנו ערך אמיתי.

דירשו מינימום 30. הצטרפו למאבק עכשיו.

דב חנין

עמוד הפייסבוק

עמוד הטוויטר

דורשים מינימום 30 (צילום: אקטיבסטילס)

דורשים מינימום 30 (צילום: אקטיבסטילס)