עוצרים את שוד הגז הגדול

01.07.15 קטגוריית: English, וידאו, חברה וכלכלה, ירוק, כללי, שלום ודמוקרטיה, תקשורת

הדרמה הגדולה השבוע בכנסת, במאבק נגד שוד הגז

אחרי שראש הממשלה נתניהו לא הצליח לגייס רוב בכנסת כדי להעביר בהצבעה לילית את ההחלטה על שוד הגז, הוא ביטל את ההצבעה!

מדובר בהישג חשוב לכוחות הנאבקים, בתוך הכנסת ומחוץ לה, נגד הניסיון של הממשלה להעניק במתנה את משאבי הטבע שלנו לידי טייקון הגז יצחק תשובה ולידי חברת "נובל אנרג'י" האמריקאית.

למי שחשב שביבי הוא כל יכול ולמי שחשב שאת הטייקונים אי אפשר לנצח – הנה ההוכחה שגם אנחנו מסוגלים. ביבי הפסיד אמש בנושא שהכי חשוב לו, אחרי שהשקיע מאמצים בלתי נלאים כדי לגרום להחלטה לעבור. אומנם זה לא סוף הדרך, והמאבק נגד שוד הגז עוד ארוך, אבל אנחנו בהחלט יכולים לרשום לעצמנו הישג.

 

כדי לנצח את הטייקונים – הכרחית מחאה ציבורית

ההישג הזה הוא תוצאה של מערכה ציבורית רחבה שנוהלה לא רק בידי חברי כנסת, אלא בראש ובראשונה בידי האזרחים עצמם. פוליטיקה פרלמנטארית היא חשובה, אבל כדי לנצח מאבקים חברתיים ופוליטיים, לא מספיקה העשייה בכנסת, אלא חשובה גם התגייסות ציבורית, ברחובות הערים, של המוני בני אדם.

במוצאי שבת (26.6) התקיימה הפגנה מרשימה בתל-אביב – ביוזמת שורה של ארגונים חברתיים וארגוני סביבה – בה השתתפו אלפי בני אדם, אשר צעדו מכיכר הבימה ועד לקריית הממשלה.

הפגנה שוד הגז

אלפי המפגינים נגד מתווה הכניעה לטייקוני הגז הפגינו משום שהם ידעו, שבלי פיקוח על מחירים, בלי תחרות אמיתית, בלי הגבלות על הייצוא, בלי הגנה על האינטרסים של משק החשמל והתעשייה בישראל – המתווה הזה מצוין לבעלי ההון ורע לאזרחים.

 

החיבור המושחת בין הון לשלטון מסכן את הדמוקרטיה

אירועי השבוע מפנים זרקור אל הקשר הבעייתי שבין הון לבין שלטון. נתניהו נותר ללא רוב בכנסת, משום ששורה של שרים וחברי כנסת ממפלגות השלטון פסלו את עצמם מלהשתתף בהצבעה בגלל ניגוד עניינים. מסתבר, שלא מעטים מהם הם ידידים אישים של טייקון הגז קובי מימון, עבדו בעבר בתפקידים בכירים בחברות אנרגיה, ואף מחזיקים בהן מניות בשווי מיליוני שקלים (!).

ביבי ותשובה

העובדה שקבוצה קטנה של בעלי הון מחזיקה לא רק בהרבה כסף, אלא גם בכוח ובהשפעה על תהליכי קבלת ההחלטות – היא מדאיגה, ואפילו יותר מכך: היא מסכנת את המרחב הדמוקרטי בישראל.

השופט האמריקאי לואיס ברנדייס, שהיה אחד המשפטנים החשובים במאה הקודמת, אמר: "יכולה להיות לנו דמוקרטיה במדינה הזאת, יכול להיות לנו עושר רב המרוכז בידי מעטים – אבל לא יכולים להיות לנו שניהם".

מילים נבונות אלה ממשיכות להיות רלוונטיות גם בישראל של ימינו, שבה החיבור המושחת בין הון לבין שלטון בא על חשבון ערכי הדמוקרטיה, השקיפות וניקיון הכפיים הציבורי.

 

אין תמיכה במתווה הגז – עכשיו הזמן להמשיך להפגין

לאחר שהממשלה נאלצה לפרסם את מתווה הגז, נערך סקר של גל"צ ובו הסתבר, שיש פי שניים יותר מתנגדים למתווה הגז מאשר תומכים. עוד נחשף בסקר, כי 53% מהנשאלים אין אמון בכך שצוות המשא-ומתן הממשלתי יידע לעמוד על האינטרסים שלנו מול הטייקונים.

סקר הסכם הגז

עכשיו הזמן לתרגם את דעת הקהל לכוח פוליטי, שייאלץ את הממשלה לחדול מלהפקיר את הגז לידי הטייקונים. במוצאי שבת הקרובה (4.7) תתקיים בתל-אביב הפגנה בקריית הממשלה (דרך מנחם בגין, סמוך למגדלי עזריאלי) בקריאה לעצור את שוד הגז. ההתאספות החל מ-20:00, וההפגנה תתחיל ב-21:15. לפרטים

בואו והזמינו חברים. נתראה שם.

צפו בדברים שאמרתי בכנסת, בכנס חירום נגד שוד הגז