דבריי במליאת הכנסת בפגרת האביב

05.04.17 קטגוריית: חברה וכלכלה, שלום ודמוקרטיה

ביום הזה, אני פותח בתמונות האיומות מסוריה. אני רוצה להביע את הזעזוע הקשה שלי מהתמונות הנוראות האלה, את הכאב ואת הצער. העמדה שלנו ברורה: כל פגיעה מכוונת באזרחים היא פשע, בכל מקום שבו היא נעשית. ובוודאי, ששימוש בנשק כימי הוא פשע מלחמה, ולכן – נדרשת חקירה אמיתית של האירוע והבאת האחראים לדין.

 

החוק שבפנינו (״חוק קמיניץ״ – חוק התכנון והבניה, תיקון 109) איננו חוק של מאבק בבנייה ללא רישיון. כי יש דרך אחת מאוד פשוטה להיאבק בבנייה ללא רישיון, והיא – לאפשר לאנשים לקבל רישיון לבנייה. הרי זוהי הבעיה ביישובים הערביים: למה אנשים בונים ללא היתר? כי אין דרך לקבל היתר. ולמה אין דרך לקבל היתר? כי אין תכניות מיתאר. מי אחראי להיעדרן של תכניות מיתאר? האם האזרח הוא זה שיכול לכתוב תכניות מיתאר ולאשרר אותה? זו הממשלה. ולכן, מי שצריך לעמוד לדין על בנייה ללא היתר – זו הממשלה. היא גורמת למצב בו אנשים בונים ללא היתר.

הרי לכולנו ברור, אומרים – ביתו של האדם הוא מבצרו. כל אדם היה שמח מאוד, רוצה, מעוניין, שהבית שלו יהיה מקום בטוח. מי רוצה שביתו יהיה בסכנת הריסה בגלל שיש בעיה עם ההיתר? ברור לגמרי שאנשים שניתנת להם האפשרות לבנות במסגרת מסודרת וחוקית יעשו את זה. הממשלה היא זו שבמשך שנים, כחלק ממדיניות האפליה נגד היישובים הערביים, כחלק ממדיניות של מצור תכנוני ושל מחנק תכנוני נגד הציבור הערבי – הממשלה היא האחראית לכך שאין תכניות מיתאר, ולכן אנשים רבים מאוד נאלצו לבנות ללא היתר. החוק הזה לא ייעשה מאבק בבנייה ללא היתר, כי זו תימשך ותתקיים כל עוד לא יהיו תכניות מיתאר ולא יווצרו המסלולים החוקיים, התקניים, גם ביישובים ערביים, לבנות בצורה מסודרת.

אז אם מטרתו האמיתית של החוק הזה היא לא להיאבק בבנייה ללא רישיון, אז מה מטרתו האמיתית? מטרתו האמיתית היא מלחמה באזרחים הערבים. אני נזכר בדבריו של ראש הממשלה נתניהו אחרי הפיגוע הנורא ברחוב דיזנגוף בת"א. מה הוא עשה אז? במקום להרגיע, להסביר שהיה מעשה של פשע, אבל האזרחים היהודים והערבים במדינה הזו רוצים וצריכים לחיות בכלל – מיהר ראש הממשלה לקחת את הדוכן שלו, להציב אותו ברחוב דיזנגוף, והסביר שיש קשר בין אותו אדם שעשה את מעשה הפיגוע לבין כל האזרחים הערבים בישראל, שלכאורה חיים במשטר ללא דין וללא חוק, ולראייה – הם בונים ללא היתר. ואז אמר ראש הממשלה, שאת המצב הזה הוא הולך לסיים, בכוח ובעוצמה. והנה: ראש הממשלה נתניהו מגשים את הבטחותיו.

זה חמור ומסוכן. יש כאן ממשלה שנלחמת באזרחים. יש כאן ממשלה שמסמנת את המיעוט הלאומי כמטרה למתקפה. וזה לגמרי קשור לזה שלממשלה אין שום פתרון לשום בעיה אמיתית של הציבור בישראל – אין פתרונות למשבר הדיור, למשבר מערכת הבריאות, למצוקות של קשישים ושל נכים במדינה. וכשאין פתרונות, מאשימים את השעיר לעזאזל, תוקפים את המיעוט הערבי, מאשימים את התקשורת ואת עובדי תאגיד השידור הציבורי.

זה הכל חלק מאותה בעיה, ששמה – ממשלת נתניהו.