להצביע בעד הערכים

23.03.06 קטגוריית: כללי

פניה לבוחרות ולבוחרים

מערכת בחירות מוזרה מתקרבת לקו הגמר. הציבור, ברובו, נותר אדיש, העמדות הפוליטיות טושטשו והשאלות המהותיות נדחקו הצידה. אנחנו, בחד"ש, ניסינו להציב פוליטיקה אחרת על סדר היום:

  • להציע חלופה לקונצנזוס ה"אין פרטנר" ולתמיכה בגושי ההתנחלויות;
  • להעמיד – מול גל הגזענות – פוליטיקה של שותפות יהודית-ערבית;
  • להציב עמדה סוציאליסטית בחברה הנעשית יותר ויותר קפיטליסטית;
  • לסמן כיוון חדש לשמאל – אדום-ירוק ועכשווי.

הצלחתנו בהעברת המסרים האלה הייתה מוגבלת. בכמה קהלים צעירים זכינו להצלחות גדולות אבל, בסך הכל, הגענו למעגלים לא גדולים. מסע הבחירות הוא רק צעד אחד במסע לבנייתו מחדש של שמאל רדיקלי אפקטיבי בחברה הישראלית. המסע הזה חייב להימשך ביום שאחרי הבחירות.

הכדור עובר עכשיו אליכן ואליכם, המצביעות והמצביעים. הצבעתכן והצבעתכם תקבע את מידת הכוח שיהיה להמשך הדרך. בבחירות הקודמות איבדנו מנדט בגלל מאות ספורות של קולות. עבורנו, כל קול עשוי להיות הקול הקובע.

בואו נימנע מזריקת קולות לפח. איננו יכולים להרשות לעצמנו את המותרות של הצבעה למפלגות שלבטח לא יעברו את אחוז החסימה. עקב חוק באדר-עופר, קולות למפלגות כאלה יחזקו את מחנה הימין הדורסני, שממילא יהיה חזק מדי בכנסת.

כאשר דמותה של הממשלה הבאה כבר ברורה, עלינו לזכור שאנחנו בוחרים גם כנסת. צריך לשקול האם מעדיפים להכניס לכנסת את המועמד החמישי של מרצ, את המועמד העשרים של העבודה – או מועמד של חד"ש.

סיעת חד"ש ידעה להיות אפקטיבית ומשפיעה גם כשהייתה באופוזיציה. יעידו על כך 38 החוקים שהעברנו בכנסת מאז. מסיכום פעילות הכנסת האחרונה, שפורסם השבוע, עולה שגם בה חד"ש תופסת את המקום השני בכנסת כולה בעשייתה בעניינים חברתיים. גם בכנסת הבאה נחתור לעשייה אפקטיבית.

אבל הצבעה לחד"ש איננה רק אפקטיבית. היא גם ערכית. היא המעשה הנכון של הדלקת אור במציאות חשוכה. הצבעה לחד"ש היא הצבעה נטו בעד ערכי השמאל: שלום צודק, שוויון חברתי, לאומי, מגדרי ועדתי, שותפות יהודית-ערבית, צדק סביבתי.

במיוחד במציאות של פוליטיקה כל-כך צינית ומושחתת, חייבים הפעם לתת את הקול לערכים שאנחנו מאמינים בהם.