גל האלימות

22.05.06 קטגוריית: חברה וכלכלה

גברתי היושבת-ראש, אדוני השר, אני רוצה להצטרף לברכה – לך, בתפקידך – וגם להביע את הערכתי להתייחסות המאוד-עניינית שלך לנושא, והקשבתי לדברים בקשב רב.

יחד עם שורה של חברי כנסת הגשתי את ההצעה הדחופה לסדר-יומה של הכנסת בעקבות גל אלימות חסר תקדים שהיה בסוף השבוע הקודם. נערים שיצאו לבלות את הערב שלהם באתרי בילוי שונים, נתקלו בתופעות שונות של אלימות קיצונית: אגרופנים וסכינים, וכמה מהם מצאו את דרכם לבתי-החולים. חשבתי, ואני חושב, ואני שמח שהנשיאות מצאה גם היא לנכון לאפשר בסופו של דבר את הדיון הזה, שהרי זה מסוג הדברים שכנסת ישראל איננה יכולה לעבור עליהם לסדר-היום.

אני הקשבתי בקשב רב לדברים שלך, אדוני השר, ואכן יש צורך בחיזוק האכיפה, יש צורך בחיזוק אכיפת החוק באתרי הבילוי. כאשר המשטרה ואנשי הביטחון נמצאים יותר באתרים כאלה, גילויי האלימות מעטים יותר.

אבל, זוהי רק תשובה חלקית. התשובה לשאלת האלימות אף פעם איננה רק אכיפה – אני מניח, אדוני השר, שאתה מכיר היטב את המחקרים הרבים שנעשו בנושא הזה בעולם – אכיפה היא תמיד חלק מהבעיה, היא תמיד חלק מהפתרון.

אנחנו צריכים גישה מערכתית כדי להתמודד עם בעיית האלימות בחברה הישראלית, וגישה מערכתית אומרת קודם כול, שהיה רצוי שסביב שולחן הממשלה ישבו בדיון הזה אתנו שרים נוספים שנוגעים לעניין.

יש בחברה הישראלית אווירה של אלימות. אווירה של אלימות קשורה למשבר החברתי, קשורה לאוכלוסיות מוחלשות, קשורה לאוכלוסיות פריפריה שדרכן בחברה חסומה ולכן נתיבים אלימים הולכים ומתפתחים בהן. אווירה של אלימות, אדוני השר, קשורה למשבר ערכי, והחברה שלנו שרויה במשבר ערכי עמוק – משבר של תרבות, של חינוך, של מסרים שמערכת התרבות והחינוך אצלנו מעבירה לבני-הנוער ולבני החברה בכלל.

אווירת האלימות קשורה למציאות אצלנו, לפוליטיקה שלנו, למסר שבני החברה הישראלית מקבלים, השכם והערב, שכוח הוא פתרון לבעיות. אווירת האלימות קשורה לכיבוש, לעובדה שמעבר ל"קו הירוק" מתנהלת חברה באלימות מתמדת במשך עשרות שנים. לא היה אפשר להפוך את "הקו הירוק" לחומה סינית, שכל הבעיות יהיו רק מהצד השני שלה. הבעיות מחלחלות לתוך החברה הישראלית, ומחלחלות אליה בעוצמה רבה.

ולכן, כשאנחנו מדברים על האלימות, איננו מדברים רק על נושאים שהם בתחום אחריותך. אנחנו מדברים, בכל הכבוד, על נושאים שהם בתחום האחריות של כולנו – על שאלות היסוד של החברה הישראלית, על שאלות היסוד של המדיניות הישראלית; באיזה מקום אנחנו רוצים לחיות ואיזו חברה אנחנו רוצים לקיים. תודה רבה.