חוק הסדרים

08.05.06 קטגוריית: חברה וכלכלה

דב חנין (חד"ש):

אדוני היושב-ראש, כנסת נכבדה, הערה מקדימה על אופיו של הדיון הזה. הדיון על התקציב הוא אחד הדיונים החשובים ביותר שהכנסת מקיימת. כאן אנחנו למעשה קובעים את סדרי העדיפויות, את כיווני ההתפתחות של החברה הישראלית, ואסור להתייחס לדיון הזה כאל דיון פורמלי. לכן, חמור מאוד שאנחנו מקיימים אותו במצב שרק היום הונחו על שולחן הכנסת הארגזים עם ספרי התקציב, ולפחות לחברי הכנסת החדשים ניתן פרק זמן כל כך קצר לעיין בהם. אני מצטער שיושבת-ראש הכנסת לא נענתה לבקשתי לדחות את פתיחת הדיון הזה למחר, כי בענייני תקציב השטן נמצא בפרטים – מייד אגיע לפרטים האלה, אבל לפני כן אומר כמה מלים על מגמותיו העיקריות של התקציב.

התקציב שבפנינו הוכן בימיו של ביבי נתניהו והוא נושא את חותמו. זו בדיוק המדיניות שהציבור הישראלי דחה בבחירות, ואת המדיניות הזאת מבקשים מאתנו לאמץ תוך הבטחה לכמה תיקונים פה ושם עד הקריאה השנייה והשלישית. זהו רגע האמת לכל חברי הכנסת שנבחרו על האג'נדה החברתית, ואני קורא לכם, חברי, אדוני השר איתן כבל, חברת הכנסת שלי יחימוביץ וחברי כנסת אחרים ממפלגת העבודה שאני מכיר אותם כנאמנים לאג'נדה חברתית – יורם מרציאנו ויולי תמיר ועמיר פרץ – – –

ג'מאל זחאלקה (בל"ד):

אין עוד. הרשימה סגורה.

דב חנין (חד"ש):

הרשימה סגורה, אבל גם רשימה קצרה היא רשימה. אני מציע להם שלא להצביע בתמיכה במדיניות נתניהו.

זה תקציב של בשורות חברתיות רעות מאוד, תקציב של קיצוץ בבריאות, בחינוך, ברווחה, פגיעה בציבורים מוחלשים. חוק ההסדרים פוגע במנגנוני עדכון של קצבאות ילדים – סעיף 2(1). סעיף 2(4) פוגע בעצמאות הביטוח הלאומי. סניף 2(7) פוגע בגובה דמי האבטלה של אנשים שמחפשים עבודה שמתאימה לכישורים שלהם, לניסיון שלהם. סעיף 59 לחוק ההסדרים דוחה את יישום חוק חינוך חובה לילדים חולים. זו פגיעה קשה במיוחד. דברי ההסבר מרגיזים מאוד, מטילים את האחריות לנושא הזה על עמותות. שוב, התנערות של המדינה מהאחריות שלה לתחום חברתי כל כך חשוב.

אין בתקציב הזה שום בשורה. אין בו בשורה לעניים. אין בו בשורה לחולים. היום הפגינו פה נפגעי האסתמה, שבגלל 12 מיליון שקל הוציאו את התרופה שלהם אל מחוץ לסל. אין בתקציב הזה בשורה לעובדים, אין בשורה למובטלים, לנפגעי תוכנית ויסקונסין. אין בתקציב הזה בשורה לאמהות החד-הוריות. אין בתקציב הזה בשורה לאוכלוסייה הערבית, אוכלוסייה שמופלית לרעה בכל המישורים בחברה הישראלית. אין פה התוכנית הנדרשת לשוויון לאוכלוסייה הערבית בכל התחומים.

התקציב הזה הוא תקציב גרוע. הוא תקציב שמבטא סדר עדיפויות של ממשלה שממשיכה להשקיע בכיבוש, בשליטה בעם הפלסטיני, בבניית התנחלויות ובהשקעה בהתנחלויות, גם בהתנחלויות כאלה שכולנו יודעים שבעוד זמן לא רב ישראל תפנה אותן.

נקודה אחרונה: ממשלה שבוחרת שלא להטיל מס אמיתי על רווחי ההון – כולם בכנסת בירכו על מכירת "ישקר" על-ידי משפחת ורטהיימר, אבל על המכירה הזאת שולם מס מגוחך – 25%.

אביגדור יצחקי (קדימה):

אולי אתה לא בקיא, אבל כך זה בכל העולם. אם רוצים משקיעים, צריך שאחוזי המס בישראל יהיו זהים.

דב חנין (חד"ש):

במדינת ישראל עובדיו של סטף ורטהיימר, שעובדים במפעלו ומרוויחים הרבה פחות ממנו, משלמים מס בשיעור יותר גבוה מ-25%.

אביגדור יצחקי (קדימה):

הם משלמים מס על עבודה ולא על רווחי הון.

דב חנין (חד"ש):

זו בדיוק הבעיה, שהמס על עבודה גבוה מהמס על רווחי הון. זה בדיוק הליקוי, זה בדיוק הפגם. אני חושב שהגיע הזמן שמדינת ישראל תעדיף את העבודה על הרווחים. הגיע הזמן שהמס על הרווחים יהיה גבוה מהמס על העבודה.

בסיכום הדברים, התקציב הזה הוא תקציב גרוע. בא בצדו חוק הסדרים שהוא חוק דרקוני, שלא יהיה אפשר לשנות אותו באופן יסודי מן הקריאה הראשונה לקריאה השנייה והשלישית. חוק ההסדרים הוא תמיד חוק לא דמוקרטי, שלוקח מהכנסת את היכולת שלה לקיים דיון ענייני בנושאים שעומדים על סדר-היום. כולנו במסגרת חוק ההסדרים עושים את הדיון המזורז הזה, המהיר הזה, שהוא לא הצורה הנכונה לדון בשאלות הקובעות ביותר בתחומים הכלכליים, החברתיים, ובעצם גם בתחומים הפוליטיים שלנו.

לכן אני קורא לכל חברי הכנסת להתנגד לתקציב, להתנגד לחוק ההסדרים ולא לאמץ את עסקת החבילה הזאת של תיקונים מזעריים עד הקריאה השנייה והשלישית.