תכנית ספדי לבנייה במערב ירושלים

28.06.06 קטגוריית: ירוק

הצעות לסדר-היום
תכנית ספדי לבנייה במערב ירושלים

ישיבה מס' 29 בתאריך: 28.06.06

היו"ר יצחק אהרונוביץ:

אנחנו ממשיכים בהצעות לסדר-היום, שמספרן 603, 623, 628, 633, 656, 661, 691, 694. אני מזמין את חבר הכנסת דב חנין. שלוש דקות לכל חבר כנסת. אחריו חבר הכנסת מיכאל מלכיאור. נשים את זה אצלכם במסכים, כבר זה ייכנס.

דב חנין (חד"ש):

תודה רבה, אדוני היושב-ראש. רבותי חברי הכנסת, גברתי השרה, בימים אלה עתידה המועצה הארצית לתכנון ובנייה להכריע בהתנגדויות לתוכנית מערב ירושלים. מדובר ב-16,000 התנגדויות שהוגשו לתוכנית הזאת. זה מספר חסר תקדים, והאמת היא שגם התוכנית חסרת תקדים.

התוכנית היא תוכנית דרמטית לבנות 20,000 יחידות דיור בעמק הארזים, בהר אורה, בהר חרת, ברכס לבן, וכל החלטה שתתקבל תהיה רבת משמעות לאופייה של ירושלים לשנים רבות-רבות בעתיד.

יש טעמים רבים מאוד להתנגדויות שהוגשו, יש טעמים סביבתיים – התוכנית הורסת שטחים פתוחים נפלאים, ואני מזמין את כל חברי הכנסת שנמצאים כאן לצאת החוצה ולראות את השטחים האלה, ששייכים לכל הציבור בארץ הזאת, שטחים שמשמשים לפנאי ולנופש, כולל גם גן לאומי מאושר לפי תוכנית המתאר הארצית.

אני רוצה להתעכב דווקא על הטעמים החברתיים – התוכנית תפגע קשות במרקם העירוני של ירושלים, היא תוביל ליציאת האוכלוסייה החזקה החוצה מהעיר, ובכך לקריסת העיר הפנימית, היא תפגע ביכולת לעבות את המרקם הבנוי, לבנות שכונות חדשות בתחומי העיר, ויש הרבה מקום לבנות בירושלים, לפתח אזורי תעסוקה בתחומי העיר הפנימית. התוכנית הזאת מנוגדת בתכלית לתפיסה העכשווית של תכנון עירוני, של עיר מכונסת ומגובשת, בעלת מרכז עירוני תוסס, פעיל וקרוב לכל שכונותיה של העיר.

על פי נתוני "ירושלים בת קיימא", קואליציה של ארגונים סביבתיים וחברתיים שפעילה בירושלים, בתוך תחומי ירושלים קיים היום מלאי תכנוני עצום לבניית דירות. כך למעשה קרסו כל הצידוקים לתוכנית ספדי.

הרחבת ירושלים מערבה ומזרחה תהפוך אותה בסופו של דבר לעיר מים אל ים, מים המלח אל הים התיכון, אבל זו לא תהיה עיר אמיתית, זו לא תהיה עיר שאפשר לחיות בה, זו לא תהיה עיר נעימה וטובה לתושבי העיר, וזה המבחן לעיר.

כך קורה שגם אנשים שנשבעים בשם ירושלים, ואני מאמין להם שהם נשבעים בשם ירושלים, הורסים אותה, כאשר הם תורמים לקריסתה ולקריסת המרכז שלה.

אני חייב לומר לכם בדאגה שאני מעריך, ויותר ממעריך, שמאחורי התוכנית הזאת עומדים גם אינטרסים זרים של גורמים נדל"ניים רבי עוצמה, אנשים שירוויחו הרבה כסף מהתוכנית הזאת. הם ירוויחו הרבה כסף, אבל העם בישראל יפסיד, תושבי ירושלים יפסידו.

ולכן אני קורא להשמיע קול ברור וחזק מעל במת הכנסת, קול שיגיע מקצוות הכנסת, מהקצה האחד אל הקצה השני בהתנגדות לתוכנית. תודה רבה, אדוני.

היו"ר יצחק אהרונוביץ:

תודה לחבר הכנסת חנין. חבר הכנסת מלכיאור, בבקשה.

רן כהן (מרצ):

אחריו חבר הכנסת ריבלין.

היו"ר יצחק אהרונוביץ:

אחריו חבר הכנסת ריבלין.

קריאה:

– – – כמה ירושלמים.

מיכאל מלכיאור (העבודה-מימד):

לא כל כך הרבה דורות.

כבוד היושב ראש, כבוד השרה, עמיתיי חברי הכנסת, על נושא תכנית ספדי כבר דיברתי בעבר כמו חלק מחבריי גם במליאה ובוועדות הכנסת ובשדולה לאיכות הסביבה. לשמחתי, אני מרגיש שלעבודה של חברי הכנסת בנושא הזה מתחילה להיות השפעה. אני רוצה לברך את שר הפנים על זה שהוא דחה את הישיבה שהיתה צריכה להיות בנושא הזה בוועדת התכנון, ואני יודע את עמדתו בעניין כמובן שדברים שרואים משם ומכאן, ואתם יודעים את זה, אבל אני מקווה מאד שהוא יעמוד בעקרונות שאני יודע שהוא מאמין בהם.

בכל זאת, אני רוצה רק להזכיר כמה מהדברים המרכזיים למה אנחנו חייבים לדחות את התכנית. דבר אחד – ואלה דברים שגם הזכיר חבר הכנסת דב חנין – הנושא הסביבתי, מערב ירושלים, השטחים הפתוחים בהרי יהודה, הם הריאה הירוקה הגדולה, החשובה והיחידה באמת שיש היום במרכז הארץ. בתכנית המיתאר כל זה אמור להיות שימור טבע ונוף וערכי מורשת, ויש גם שימוש לנופש ופנאי לאוכלוסיית ירושלים ומרכז הארץ. תכנית ספדי תגרום לסוף כל הדברים האלו.

אבל, אני חושב שלא פחות חמור הוא דבר מאד יסודי, ואנשים לא כל כך מבינים את הנקודה הזאת. התפיסה לפני 30-40 שנה היתה באמת לבנות מסביב לערים הגדולות בעולם. כבוד היושב ראש, זו היתה המדיניות – לבנות מסביב פרברים. לאט לאט הבינו במשך השנים הללו, והיום באמת אין כזה תכנון אורבני אחד בעולם. הבינו שזה הורס את העיר, כי אם מרכז העיר הופך להיות סלאם או אנשים עוזבים אותו ואין שם חיים תוססים ובילויים ולימודים וכל מה שצריך להיות במרכז עיר – זה הורס את העיר. בכל העולם הבינו זאת, חוץ מאשר בירושלים. פה אנחנו הולכים לפי תפיסה שהיתה תפיסה מוטעית גם ככה שהורסת את מרכז העיר. בירושלים יש עוד יותר, כי מרכז העיר זה גם לב העיר, ירושלים ההיסטורית, ירושלים העתיקה. ואז, גם כן זה יהיה משהו שאף אחד לא יגיע אליו. אפשר היה לחשוב שירושלים היא עיר כל כך קטנה, ולכן חייבים להרחיב אותה. אבל, יודעים שירושלים בשטחה יותר גדולה מפריז, אלא שהאוכלוסייה בפריז היא פי 12 יותר.

הטיעון האחרון, שאנשים מביאים, הוא שאין עתודות בניה בירושלים, וזה פשוט לא נכון. תסתכלו מסביב, ותראו מה יש בירושלים היום. יש כל כך הרבה עתודות בניה, ואזכיר רק כמה מהמקומות: שנלר, משרד החוץ לשעבר, שזה קרוב ואנשים יכולים לראות כמה שטח, כל השטח של הכניסה לעיר, עומריה, שטח הרכב, מקור חיים, גבעת המטוס, הר-חומה ונוה יעקב. יש כל כך הרבה מקומות, ולפי המומחים אנחנו מדברים על 60 עד 70 אלף דירות שאפשר לבנות. גם אם המספרים האלה מוגזמים, בואו קודם נבנה את מה שאפשר לבנות ואז אני חושב שאפשר להצליח במאבק.

כבוד היושב ראש, אני רוצה לסיים ולומר שאנחנו עושים עכשיו עצומה ורוצים להחתים, אני מקווה, רוב גדול של חברי הבית. אם יש מצב כזה שהרוב הגדול של חברי הבית תומכים בעצירת התכנית עם כל ההתנגדויות, אי-אפשר להתעלם מדעת הקהל ואי-אפשר לכפות. לא ראש עיר נוכחי ולא ראש עיר קודם יכול לכפות את התכנית הזאת על תושבי ירושלים, על כנסת ישראל ועל העם בישראל שלא רוצים את התכנית הרעה הזאת. תודה רבה.

היו"ר יצחק אהרונוביץ:

תודה לחבר הכנסת מלכיאור. חבר הכנסת ריבלין, בבקשה.

ראובן ריבלין (הליכוד):

אדוני היושב ראש, חבריי וחברותי חברי הכנסת, גברתי השרה, ירושלים, כבר נאמר, הרים סביב לה. מאז נוסדה העיר היה הדבר לעובדה טופוגרפית מוגמרת, אך ספק אם בלתי משתנית. בשנים האחרונות מבקשת עיריית ירושלים לבנות עשרות אלפי יחידות דיור במערב בעיר באמצעות תכנית המכונה "תכנית ספדי".

מיכאל מלכיאור (העבודה-מימד):

רוצים להפוך זאת ל"ערים סביב לה" ולא ל"הרים סביב לה".

ראובן ריבלין (הליכוד):

עיקר נימוקיה הוא מחסור חריף בעתודות בניה. הצורך אכן חיוני וחשוב והדיפות אמנם מתבקשת, אך מה בין זה ובין השחתת הרי ירושלים – אינני יודע. אדרבא, בכוחה להביא על ירושלים דווקא את שהיא מבקשת למנוע.

ברשותכם, שלוש הערות עקרונית. ראשית, מן הפן האסתטי מעוררת התכנית חלחלה. הבניה במערב העיר תחרוץ את גורלן של פינות החמד האחרונות במרחב ירושלים. עין כרם, הר חרת ומצפה נפתוח יעוטרו ברכסים אורבניים ובכבישי טבעת. ערך תיירותי עצום נודע לאזורים האלו בשל הנוף המרהיב ואתרי המורשת הפזורים בו, ולא בכדי הם מהווים מוקדי המשיכה לתושבי הסביבה ובאים אליה המונים גם מן השפלה ומשאר חלקי הארץ.

היעד האסטרטגי הנבחר להגדלת מספר התושבים לכ-900 אלף עשוי להיות מושג גם ללא תכנית ספדי, כפי שאמר הרב מלכיאור, חבר הכנסת הנכבד. אם יופעלו תכנית למחזור שטחים, וינוצלו עתודות הקרקע בתוככי ירושלים – תוכל ירושלי לגדול בכ-60 אלף יחידות דיור נוספות, וזאת בתוך גבולותיה הקיימים וללא זליגה אורבנית בעיקר לכיוון מערב.

יש בי הרושם, שבהעדפת הנתונים האלה מעורבים גם כרישי נדל"ן, והעיר ירושלים היא זו העלולה לשלם את מלוא המחיר.

שנית, נדמה לי כי לתכנית יש אוריינטציה פוליטית וחשבון מדיני. כאן אני לא בטוח שאסכים או שחבר הכנסת רן כהן יסכים איתי, אבל בפי מצדדי התכנית הטענה כי הופר היחס הדמוגרפי בין יהודים לערבים בעיר ואין מנוס אלא לייצר פתרונות דיור להשבת האיזון. כביכול, נאחזים הללו, המצדדים, בחשש אמיתי לאחדותה של ירושלים תחת ריבונות ישראלית ורוב יהודי. ואני תמה, לו יהי כדבריכם, אך מה בין זה לבין התפשטות העיר מערבה? מדוע לא יישמר צביונה של העיר בבניינה פנימה בכל חלקי העיר?

לא אוכל לברוח מן התחושה שיש בתכנית ספדי אלמנט פוליטי-מדיני. דה פקטו, היא בקשת לחלק את ירושלים. ירושלים עם פנים למערב פירושו נטישת המזרח, ונטישת המזרח פירושה חלוקת ירושלים. התכנית מכשירה את הקרקע להסכם מדיני על העיר, מגבירה את האחיזה במערב ומרופפת את האחיזה במזרח.

נקודה שלישית ואחרונה, די בה כדי לבחון את העניין בזכוכית מגדלת. תכנית זו, "תכנית ספדי", היא תכנית עתירת הון אשר אינטרסים ויוקרה כרוכים בה. המקום והזמן והקרבן מחייבים דיון ציבורי נוקב, שגם הכנסת, חבר הכנסת מלכיאור – ואני מסכים איתך במאה אחוז – תיטול בו חלק. אני סמוך ובטוח שגם מצדדי התכנית אינם כופרים בכך. הזמן דוחק, ועל כן יש להעלותה מיידית על סדר יומה של הכנסת.

למען האמת, אינני חושש לעתיד מערבה של ירושלים. ההרים שמסביב לה נצחיים הם ממש כמותה, ואין אדם בר חלוף, חזק ככל שיהיה, יכול לנגוס בנצח. אני מודה מאד לאדוני.

היו"ר יצחק אהרונוביץ:

תודה על הדברים ששמענו מחבר הכנסת ריבלין. חבר הכנסת יצחק גלנטי – איננו נוכח פה. חבר הכנסת חיים אמסלם, בבקשה.

רן כהן (מרצ):

– – –

חיים אמסלם (ש"ס):

אדוני היושב ראש, חבריי חברי הכנסת, תכנית ספדי הינה תכנית לבנות פרברים חדשים על שטח יער ירושלים, על הריאה הירוקה היחידה של ירושלים, בין הסטף, עין-כרם, מבשרת ציון והלאה לכיוון ירושלים. התכנית אמורה להקיף שטח של מעל 26 אלף דונם, עליהם מתוכננות 20 אלף דירות.

לכאורה, הרעיון מאחורי התכנית הוא היערכות לאומדן האוכלסיה הצפוי בשנת 2020. לפי האומדנים מתוכננת אוכלוסיית ירושלים לגדול בכ-80,000 תושבים ומספר יחידות הדיור הדרוש להשגת יעד זה הוא 22,000 יחידות. רבותי, רבות נאמר כבר על המגרעות שבתכנית זו ואני לא הראשון שמביע את התנגדותי. 16,000 אזרחים כבר חתמו על מכתבי התנגדות, שתי שדולות בכנסת נלחמות נגדה – השדולה הסביבתית והשדולה למען ירושלים – 48 חברי כנסת הצטרפו להצעת חוק לשימור הרי ירושלים, מאות אנשי מקצוע ואנשי רוח הצטרפו לקריאות להגן על הרי ירושלים ולהצביע על עתודות בנייה אחרות.

ברשותכם אצביע על מספר מגרעות. ראשית, משמעותה הברורה של תכנית זו היא לחנוק את ירושלים, לכרות את הריאות הירוקות האחרונות שעוד נשארו לעיר, להקיף את ירושלים בגושי בטון, בכבישי רבי נתיבים ולהפוך את ירושלים לעיר אפופת עשן. שנית, בניית 22,000 יחידות דיור חדשות במערב העיר תגרום לעזיבה רבתי של אוכלוסיה חדשה לכיוון הפרבר החדש והתרכזות של אוכלוסיות מעוטות יכולות במרכז העיר. העיר המרכזית תיפגע באופן חסר תקנה. תיעשה בנייה חדשה מודרנית במערב, עם כל השירותים הנדרשים. מוקדי השירותים יעברו למערב וישאירו את המרכז מוזנח, צפוף וחסר שירותים מתקדמים. מימוש התכנית עתיד ליצור עיר מקוטבת, חלשה במרכז וחזקה בשוליים, קיטוב שישפיע ללא ספק לרעה על אופיה של ירושלים.

לפי אנשי המקצוע, עתודות הקרקע המצויות בשאר מתחמי ירושלים ללא מערב ירושלים, יכולות בהחלט לאפשר עמידה ביעד של 22,000 יחידות דיור. אנשי המקצוע מצביעים על חלופות אפשריות, הן על משאבי קרקע שעדיין קיימים בתוך העיר והן בבנייה בכיוון מזרח. כוונתי לתכניות הקיימות בתכנון באיזור A-1 – 4,500 יחידות דיור, בגבעת יעל – 13,600 יחידות דיור, באדמות מר אליאס ממערב להר חומה, בחירבת מזמוריה ממזרח להר חומה, בפרויקט קדמת ציון באיזור אבו-דיס ובגבעת בנימין ליד אדם. ניתן לבנות גם במעלה אדומים, בגבעת זאב ובאפרת.

רבותי, ירושלים ואופייה חשובים לכולנו. אני מציע לבדוק בחירת חלופות אחרות להרחבת ירושלים ולזנוח את תכנית ספדי, שמוסכם ומקובל על מרבית חברי הבית שהיא תכנית שלילית. תודה.

היו"ר יצחק אהרונוביץ:

תודה לחבר הכנסת אמסלם. חבר הכנסת זבולון אורלב, בבקשה.

זבולון אורלב (האיחוד הלאומי – מפד"ל):

אדוני היושב ראש, לפני שאתה מפעיל את השעון שאלתי היא מי השר שעונה לנו?

היו"ר יצחק אהרונוביץ:

השר המקשר, השר יעקב אדרי.

זבולון אורלב (האיחוד הלאומי – מפד"ל):

איך הוא יידע להשיב אם הוא לא שומע את דבריו הנפלאים של חבר הכנסת ריבלין, את דבריו המצוינים של חבר הכנסת חנין, את דבריו המעולים של חבר הכנסת מלכיאור? איך הוא יידע להשיב?

היו"ר יצחק אהרונוביץ:

הנה, הוא פה. הוא שומע אותך והוא כבר נכנס בריצה קלילה והוא יתפוס את מקומו. הוא הלך לשתות מים ויש לאפשר לו זאת.

זבולון אורלב (האיחוד הלאומי – מפד"ל):

אין מים אלא תורה. הוא לא מקשיב, הוא הולך לשרת החוץ. אדוני היושב ראש, חבריי חברי הכנסת, מכובדיי השרים, אני מייעץ לשר המקשר, לפני שהוא עונה, שיקרא את הפרוטוקול כי הושמעו כאן דברים מאד חשובים על ידי קודמיי מכל סיעות הבית – מימין, משמאל, דתיים, חילונים. יש כאן קונצנזוס רחב וגם אני ביקשתי הצעה דחופה לסדר היום כדי להשלים את הפאזל שלנו בתוך כל העניין הזה, להסביר לממשלה שיש הסכמה רחבה של חברי כנסת מכל סיעות הבית שגרים בירושלים או מחוצה לה. הם מתנגדים התנגדות חריפה לתכנית ספדי, שלוקחת את ירושלים מערבה על חשבון שני דברים: גם על חשבון ערכים מאד חשובים, טבע ונוף, שהם נכסים לאומיים מאד חשובים ואם הם נהרסים, אין להם אלטרנטיבה אחרת, וכמובן – אולי יכולה להיות מחלוקת על זה – על כך שמבחינה מדינית סוחבים את העיר הזאת מערבה על חשבון המזרח.

הואיל וכולנו רוצים בטובתה של ירושלים ובחיזוקה, שמענו כאן שכל אנשי המקצוע אומרים שלא רק שיש אלטרנטיבות בתוך העיר ל-20,000 יחידות דיור האמורות להיבנות במסגרת תכנית ספדי, אלא שיש לפחות פי שלושה פתרונות בתוך העיר וכל התשתיות קיימות. הכבישים קיימים, בתי הספר קיימים, המקוואות קיימים, העירוב קיים, המרפאות קיימות. כל התשתיות העירוניות והמסחריות קיימות. הכל קיים בתוך העיר. הולכים לבזבז משאבים לאומיים – גם לי יש חשד שכבר נשמע כאן – בגלל קשרי הון ושלטון.

אני אבקש שהצעתי תידון במליאה ולא תעבור לוועדה כדי שיהיה דיון במליאה לפני הישיבה של המועצה הארצית לתכנון ולבנייה.

השר יעקב אדרי:

ומה עכשיו?

זבולון אורלב (האיחוד הלאומי – מפד"ל):

עכשיו זאת רק הצעה לסדר. זה לא הדיון. אז יהיו לנו עשר דקות לנמק ותהיה החלטת כנסת, שאין לי ספק שיהיה לה רוב גדול. אני חושב שהממשלה והמועצה יהיו חייבים לקחת בחשבון את עמדת הכנסת, כי השרים לפחות הושבעו כאן והם התחייבו לקיים את החלטות הכנסת, לא רק את החוקים אלא גם את החלטות הכנסת. אני מייעץ לשר המקשר שבעקבות הדיון הזה יואיל לקיים דיון בממשלה, בוועדת פנים ושירותים, ולגבש שם החלטת ממשלה כדי שלא תהיה התנגשות בין הממשלה לכנסת. זה עלול להגיע גם לחקיקה של הכנסת. יהיה פה רוב מוצק גם לחוק שיאסור את הדבר הזה. זה דבר רציני ולדעתנו אסור להרים יד על ירושלים. תודה.

ראובן ריבלין (הליכוד):

הממשלה תבקש סליחה מבעלי ההון והכל יסתדר.

היו"ר יצחק אהרונוביץ:

תודה לחבר הכנסת אורלב. חבר הכנסת רן כהן, בבקשה.

רן כהן (מרצ):

אדוני היושב ראש, אדוני השר, חברות וחברי הכנסת, למען הגילוי הנאות אומר שגרתי כתשע שנים בירושלים ועכשיו, מזה 12 שנים, אני גר במבשרת ציון השכנה. אני רוצה לטעון שתכנית ספדי היא תכנית רעה לירושלים, רעה לתושבי ירושלים, רעה לתושבי סביבות ירושלים ורעה למדינת ישראל. יש לנו חובה, לא רק זכות, להתערב בעצירת התכנית הרעה הזאת, משום שירושלים היא עיר הבירה, שבה שוכנת הכנסת, והיא בהחלט גורלית באופן שבו היא תשפיע על מדינת ישראל כולה.

אדוני היושב ראש, אני חייב לומר שהתכנית הזאת מעוררת תדהמה. שטח ירושלים היום הוא 126 קילומטרים מרובעים, לעומת שטחה של תל-אביב הגדולה, ששטחה רק 56 קילומטרים מרובעים. באה תכנית ספדי ורוצה להוסיף עוד 46 קילומטרים מרובעים. מה אתם עושים? הרי העיר הזאת, בשטחה היום, לא מנוצלת ולא בנויה היטב כפי שהיא צריכה להיות בנויה. השר אדרי, בשטח ירושלים היום יש מאגר שמוערך בכ-125,000 יחידות דיור, מהן כ-64,000 יחידות דיור זמינות לבנייה. לאן אתם הולכים?

זה עוד מילא, כי זה בתחום הטכני, אבל בואו נדבר על התחום המהותי. זה מה שדרוש לירושלים? הרי שכונות הענק שאתם רוצים לבנות בתכנית ספדי בעמק הארזים, בהר חרט, ברמת הדסה וברכס לבן יהיו כמו בניית ערים יוקרתיות מחוץ לירושלים בניסיון להביא לשם אוכלוסיות חזקות, אבל מאין? מחוץ לירושלים ומתוך ירושלים.

כלומר, הכוונה היא לדלל ולכער את מרכז העיר, עיר הבירה שלנו. באמת, איפה השכל? איפה הבושה? אמר קודם לכן חבר הכנסת מלכיאור בצדק, אתם הולכים לשיטה שבכל העולם הוכח שהיא כשלון כי היא מרוקנת את לב העיר ממהותה.

אבל יותר מכך. השר אדרי, אני רוצה לספר לך סיפור, ותאמין לי. כשנכנסתי לתפקידי כשר התעשייה והמסחר, והשר לשעבר, ויושב ראש הכנסת לשעבר, רובי ריבלין תמיד מזכיר לי את זה – מצאתי דבר מדהים. לפני היתה ממשלה פטריוטית של נתניהו. והיה שר תעשיה ומסחר פטריוט בירושלים – השר שרנסקי. אתה יודע מה מצאתי? בשבוע הראשון גיליתי ש- 30 מיליון שקל לפיתוח אזורי התעשייה עתירת הידע של ירושלים, היו מוקפאים במשך שנה ויותר במשרד התעשייה והמסחר של הפטריוטים הגדולים- נתניהו ושרנסקי. אני, יחד עם חיים רמון, השר לעניין ירושלים, ואהוד אולמרט – אז ראש העיר- פתחנו את התקציב הזה אז תוך חודש כדי שירושלים תבנה מרכזי עבודה עתירת ידע, עתירת הכנסה. צריך להבין – –

גאלב מג'אדלה (העבודה-מימד):

השרים הפחות מקומיים – –

רן כהן (מרצ):

כן, על זה אני בכלל לא מדבר. תאמין לי, זה פשוט היה בושה שירושלים, שכל כך זקוקה להשקעות, ליהפך למרכז מדעי השכלתי טכנולוגי מתקדם, כדי שהעיר הזו תצא מהעוני והניוון שלה. מה באים? באים עם תכנית ספדי להוציא לה את הנשמה החוצה. רבותיי, זה הרס גם של הסביבה, של הריאה הירוקה הכי חשובה היום באזור ירושלים ואולי בכל מדינת ישראל. מה רוצים לעשות כאן?

ומשפט הסיכום – מאחר ויש כאן התנגדות מימין ומשמאל אני מציע שהזעקה הזו תצא מכאן, מכולנו, לעצור את התכנית הזו בעודה באיבה, לפני כל המיליארדים – לא רק שלא יבנו את ירושלים, אלא יהרסו את העיר הזו ויהפכו אותה לעיר רפאים. תודה רבה.

היו"ר יצחק אהרונוביץ:

תודה, תודה. אפשרתי לך עוד מספר דקות, אבל תשתדלו לעמוד בלוח הזמנים. חבר הכנסת משה גפני, בבקשה.

גאלב מג'אדלה (העבודה-מימד):

כל הכבוד, אדוני היושב ראש – -היושב ראש נייטרלי.

היו"ר יצחק אהרונוביץ:

כן, הוא מדבר מתוך הלב, ואי אפשר לעצור אותו.

משה גפני (יהדות התורה):

אדוני היושב ראש, אדוני השר, כנסת נכבדה. אני מבקש לסכם את הדיון לפני שהשר משיב, אני אחרון הדוברים.

היו"ר יצחק אהרונוביץ:

אתה לא אחרון – אני מוסיף עוד מישהו. יש הצעה של חבר הכנסת יורי שטרן שמחליף אותו חבר הכנסת אילטוב, כהצעה לסדר היום, הצעה רגילה.

משה גפני (יהדות התורה):

אז אני לא מסכם, אדוני היושב ראש, אני רק עושה סיכום ביניים. מעטים הדיונים, אדוני היושב ראש, במליאת הכנסת שיש קונצנזוס כל כך רחב, מימין ומשאל – בעצם כולם, כל המפלגות – –

רן כהן (מרצ):

דתיים וחילוניים, עולים חדשים וותיקים – –

משה גפני (יהדות התורה):

כולם, והסיבה היא פשוטה. חבריי, חברי הכנסת שדיברו קודם, כל אחד מנקודת ראותו – העלה נימוקים שהם כולם נכונים, המצב הזה שבו ללכת ולהרוס את ירושלים עיר הקודש, שהיא עיר יפה, עיניי כל העולם נשואות אליה -וכאשר מגיעים לכאן אשים מכל העולם ורואים את הרי ירושלים, עיקר כאשר מגיעים מהשפלה, ממערב לכיוון ירושלים, ורואים את המקומות היפים הללו – ללכת ולהרוס אותם באופן כל כך לא הגיוני, לא צודק, לא נכון ולא חכם, הדבר הזה הוא חמור מכל בחינה אפשרית. זה נושא שהכנסת חייבת לתת את דעתה עליו, ואני מקבל את הצעתו של חבר הכנסת אורלב. ההצעה שלנו היא, השר אדרי – אנחנו מציעים עכשיו הצעות לסדר היום, זה לא דיון עדיין. אנחנו מבקשים שהכנסת תקיים על זה דיון ותקיים על זה דיון מהר, ומכאן אני פונה ליושבת ראש הכנסת שבידה הסמכות להחליט אם המליאה אכן תאשר את הצעותינו לסדר לקיים דיון במליאה- שהיא תעשה את זה מהר. היא יכולה לעשות את זה בשבוע הבא. לעשות דיון על הנושא הזה, ושהכנסת תקבל החלטה, בעקבות הדיון. וסביר להניח, לפי מה שמסתמן גם היום ולפי מה שאנחנו יודעים – גם מהדיונים בלובי החברתי, הרב מלכיאור, בלובי הסביבתי, גם בלובי למען ירושלים – לא שמעתי כמעט שיש תמיכה בתוכנית ספדי. אולי אם מישהו תומך אז הוא תומך בשקט. כולם סבורים – –

גאלב מג'אדלה (העבודה-מימד):

– -ראש הממשלה – –

משה גפני (יהדות התורה):

אני לא יודע את דעתו.

גאלב מג'אדלה (העבודה-מימד):

– – –

משה גפני (יהדות התורה):

בסדר, אז הוא חבר כנסת אחד מתוך 120.

גאלב מג'אדלה (העבודה-מימד):

– – –

במובן הזה, כמו שאתה אמר- בקדנציה הקודמת הגן עליה בצורה מתלהבת ביותר.

משה גפני (יהדות התורה):

גם אם זה נכון – הוא חבר כנסת אחד מתוך 120.

גאלב מג'אדלה (העבודה-מימד):

– – בוועדת הפנים ואיכות הסביבה אמר: דעתי בעבר – חלקית, אמנם, – -כיום אני לא אומר את דעתי כשר פנים.

השר יעקב אדרי:

לא. כיום, כשר פנים, הוא שלח את השר המתאם לענות במקומו.

היו"ר יצחק אהרונוביץ:

הדברים האלה הם חשובים, אבל השר המתאם יעלה לפה, הוא ישיב.

גאלב מג'אדלה (העבודה-מימד):

– – –

משה גפני (יהדות התורה):

הדברים האלה הם חשובים. אני סבור כמו כל הדוברים הקודמים וכמו הרוב המוחלט של חברי הכנסת, שהתוכנית הזו – אסור שהיא תצא לפועל. אנחנו יכולים להביע את דעתנו באמצעות דיון שיתקיים מהר, להביע את דעתנו בהודעת סיכום שהכנסת תאשר, במידה ולא – ללכת לחקיקה. המציאות הזן של בניית מערב ירושלים -מקומה בכנסת. זה לא איזושהי תכנית מקומית באיזשהו יישוב בארץ שוועדת התכנון היא המוסמכת להחליט. זו תכנית ברמה הרבה יותר רצינית, ואני מודה לך, אדוני היושב ראש.

היו"ר יצחק אהרונוביץ:

תודה לחבר הכנסת גפני. חבר הכנסת אילטוב – הצעה רגילה. נאפשר לך גם את הזמן המתאים.

קריאה:

– – –

היו"ר יצחק אהרונוביץ:

אנחנו חיברנו אותם, לא. לא. הוא הגיש את זה קודם – חבר הכנסת יורי שטרן, שאינו נמצא אתנו.

קריאה:

אני שומע יורי שטרן – אני נמס.

היו"ר יצחק אהרונוביץ:

אני מתאר לעצמי. כולנו.

רוברט אילטוב (ישראל ביתנו):

חבר הכנסת זבולון אורלב- אני מאמין שתוך שלוש דקות אני אסיים, אז אין לך מה לדאוג.

כבוד יושב ראש הכנסת, כנסת נכבדה. התבקשתי על ידי חבר הכנסת יורי שטרן להציג את הצעתו כיוון שהוא בעצמו נאלץ לעזוב מכיוון שהרגיש ברע. תכנית ספדי זו תכנית לבניה מסיבית בהרי ירושלים. מביאים עתודת קרקע ירוקה ושמורות טבע מהחשובים בישראל. עירית ירושלים יחד עם כרישי נדל"ן מתכננים להקים יותר מ- 20 אלף יחידות דיור במתחמים שונים בהרים. חשוב לציין שההשפעות על הסביבה יהיו הרסניות, הן בפגיעה בקרקע ירוקה, שמורות טבע, גנים לאומיים, והן במערכת אקולוגית ייחודית הנמצאת במקום. בנייה מסיבית תיצור גושי ענק של בטון וברזל וכבישים. במקום רצועה ירוקה מן החשובות בארצנו.

תכנית ספדי עוררה מחאה ציבורית רבה ויש לה כ- 15 אלף מתנגדים. מספר זה לא יכול להשאיר אותנו אדישים בעניין זה. ישנן טענות שונות שמעלה עירית ירושלים הנשענות על בעיות ביטחוניות, מניעים מדיניים, בעיות כלכליות דמוגרפיות וכו'. נכון להיום הם טוענים שעל מנת לפתור בעיות אלה יש צורך לבנות כ- 80 אלף יחידות דיור חדשות, ומנגד – יישנם מחקרים שונים המראים כי בגבולות ירושלים היום יש, בירושלים הוותיקה, כ- 80 אלף יחידות דיור לבניה מידית. יש כאלה שאומרים יותר ויש כאלה שאומרים פחות, אבל זה מה שיש.

השר יעקב אדרי:

אני מסכים להצעה שלכם. אני אתכם. אמרתי כבר, שהנושא כל כך חשוב, שירושלים על ראש שמחתנו ואפשר להביא אותה פעם אחר פעם לדיון במליאה. חבר הכנסת רובי ריבלין, בסדר. רבותיי, חשוב שהדיון בנושא ירושלים יהיה באולם המליאה.

היו"ר יצחק אהרונוביץ:

השר מקבל את ההצעה. יש לנו הצעה אחרת של חבר הכנסת מג'אדלה, בוא נשמע אותו.

גאלב מג'אדלה (העבודה-מימד):

לוועדת הפנים. אדוני היושב ראש, מכובדי חברי הכנסת, אדוני השר המקשר, חבר הכנסת אדרי, לא זכית להיות חבר ועדת הפנים, אצלנו יש הפרדה מוחלטת ושמירה על עיקרון הפרדת רשויות. גם אם אני אתך בקואליציה, אנחנו שומרים על העיקרון המקודש של הפרדת רשויות בין הכנסת לממשלה. על כן אני מציע, אדוני היושב ראש, להעביר את זה לוועדת הפנים.

לגופו של עניין בהצעה של ספדי. אדוני היושב ראש, מדובר בתוכנית שאי אפשר רק לדון בה בוועדת הפנים, צריך לדון בה בוועדת הפנים וצריך לקיים עליה דיון במליאה, צריך לעצור בעדה. זאת תוכנית שאני לא יכול להרחיב את הדיבור מאיפה היא באה, מי הוביל אותה, מאיפה היא נבעה ואת מי היא משרתת ולמי היא באה לסייע.

אדוני היושב ראש, כבוד ממלא סגן המזכיר, אנחנו מדברים אל היושב ראש ואתה מדבר אל היושב ראש, אני מכיר את היושב ראש היטב כחבר ועדת הפנים, הוא לא מסוגל לשמוע שני אנשים ביחד.

היו"ר יצחק אהרונוביץ:

אני מסכים אתך.

גאלב מג'אדלה (העבודה-מימד):

על כן, אדוני היושב ראש, ואני אומר את זה בשיא הרצינות, לא כאיש איכות הסביבה, לא כיושב ראש ועדת הפנים, אני עמדתי על הדוכן הזה בקדנציה הקודמת, נאמתי, כמעט 13 דקות חרגתי מזמני נגד התוכנית הזאת. זאת תוכנית שאסור לתת לה לצאת לדרך, לטובת ירושלים, לטובת התכנון והבנייה והחברה הישראלית.

היו"ר יצחק אהרונוביץ:

תודה. רבותיי, יש הצעות לדיון במליאה, אני רוצה לקבל את ההסכמה של חברי הכנסת דב חנין, מלכיאור, ריבלין, אמסלם, אורלב, רן כהן.

ראובן ריבלין (הליכוד):

כבוד היושב ראש, אנחנו ביקשנו להעלות את זה על סדר היום והשר מסכים. לכן, אתה לא צריך לשאול אותנו לגבי המליאה, כי זאת הבקשה שלנו. אבל חבר הכנסת מג'אדלה, יושב ראש ועדת הפנים, הציע להעביר לוועדה. זאת היתה הצעה אחרת, להעביר לוועדה. אני מסכים שזה יהיה בוועדה. כול השאר במליאה. אני מבקש, שעל ההצעה שלי להצביע, אם תתקבל ההצעה שלי, תלך לוועדה.

רן כהן (מרצ):

גם שלי לוועדה.

ראובן ריבלין (הליכוד):

שלי ושל חבר הכנסת רן כהן ילכו לוועדה, אחרים נצביע למליאה.

גאלב מג'אדלה (העבודה-מימד):

אדוני היושב ראש, בוועדה יבואו אנשי התכנון, יחוו את דעתם – – –

ראובן ריבלין (הליכוד):

גאלב, זה בסדר, אנחנו רוצים גם פה וגם פה, גם מליאה וגם בוועדה.

היו"ר יצחק אהרונוביץ:

רבותיי, חבר הכנסת ריבלין, אני מכיר אותך כמה ימים, אתה אוהב גם לעזור. ניגש להצבעה, אני אשאל בקול רם, מי בעד להעביר לוועדה, כדי שנדע ונקיים הצבעה. מי רוצה להעביר לוועדה כפי שביקש חבר הכנסת ריבלין?

ראובן ריבלין (הליכוד):

אני רוצה שהצעתי תוצבע לוועדה.

היו"ר יצחק אהרונוביץ:

נחבר הכול יחד לוועדה.

רן כהן (מרצ):

גם שלי לוועדה. אני לוועדה יחד עם ריבלין.

היו"ר יצחק אהרונוביץ:

יש לנו את חבר הכנסת ריבלין. מי עוד ביקש? עוד לא הצבעה, רק מציעים. ניגש להצבעה. נקיים שתי הצבעות. הצבעה ראשונה של שני חברי הכנסת שביקשו לוועדה, חבר הכנסת ראובן ריבלין וחבר הכנסת רן כהן, מי בעד לוועדה, ירים את ידו.

הצבעה מס' 17

  • בעד ההצעה להעביר את הנושא לוועדה – 15
  • נגד – אין
  • נמנעים – אין

ההצעה להעביר את הנושא שהעלו חברי הכנסת ראובן ריבלין ורן כהן לוועדת הפנים ואיכות הסביבה נתקבלה.

היו"ר יצחק אהרונוביץ:

שתי ההצעות של חברי הכנסת ריבלין וכהן הועברו לוועדה.

אנחנו ניגשים להצבעה שנייה, דיון למליאה, של יתר המגישים, מי בעד המליאה יצביע בעד, מי שנגד, יצביע נגד. בעד הדיון במליאה.

הצבעה מס' 18

  • בעד ההצעה לכלול את הנושא בסדר היום – 15
  • נגד – אין
  • נמנעים – 1

ההצעה לכלול את הנושא שהעלו חברי הכנסת דב חנין, מיכאל מלכיאור, חיים אמסלם, זבולון אורלב ומשה גפני בסדר היום של הכנסת נתקבלה.

היו"ר יצחק אהרונוביץ:

יתר ההצעות, 15 בעד, עוברים לדיון במליאה, ואבקש מיושבת ראש הכנסת לקיים דיון דחוף במליאה, על פי הבקשה פה. במזל טוב סיימנו את הנושא החשוב הזה.

מקור

http://www.knesset.gov.il/plenum/data/03591106.doc