הצעה לסדר היום: תכנית ספדי לבנייה במערב ירושלים

28.06.06 קטגוריית: ירוק

דב חנין (חד"ש):

תודה רבה, אדוני היושב-ראש. רבותי חברי הכנסת, גברתי השרה, בימים אלה עתידה המועצה הארצית לתכנון ובנייה להכריע בהתנגדויות לתוכנית מערב ירושלים. מדובר ב-16,000 התנגדויות שהוגשו לתוכנית הזאת. זה מספר חסר תקדים, והאמת היא שגם התוכנית חסרת תקדים.

התוכנית היא תוכנית דרמטית לבנות 20,000 יחידות דיור בעמק הארזים, בהר אורה, בהר חרת, ברכס לבן, וכל החלטה שתתקבל תהיה רבת משמעות לאופייה של ירושלים לשנים רבות-רבות בעתיד.

יש טעמים רבים מאוד להתנגדויות שהוגשו, יש טעמים סביבתיים – התוכנית הורסת שטחים פתוחים נפלאים, ואני מזמין את כל חברי הכנסת שנמצאים כאן לצאת החוצה ולראות את השטחים האלה, ששייכים לכל הציבור בארץ הזאת, שטחים שמשמשים לפנאי ולנופש, כולל גם גן לאומי מאושר לפי תוכנית המתאר הארצית.

אני רוצה להתעכב דווקא על הטעמים החברתיים – התוכנית תפגע קשות במרקם העירוני של ירושלים, היא תוביל ליציאת האוכלוסייה החזקה החוצה מהעיר, ובכך לקריסת העיר הפנימית, היא תפגע ביכולת לעבות את המרקם הבנוי, לבנות שכונות חדשות בתחומי העיר, ויש הרבה מקום לבנות בירושלים, לפתח אזורי תעסוקה בתחומי העיר הפנימית. התוכנית הזאת מנוגדת בתכלית לתפיסה העכשווית של תכנון עירוני, של עיר מכונסת ומגובשת, בעלת מרכז עירוני תוסס, פעיל וקרוב לכל שכונותיה של העיר.

על פי נתוני "ירושלים בת קיימא", קואליציה של ארגונים סביבתיים וחברתיים שפעילה בירושלים, בתוך תחומי ירושלים קיים היום מלאי תכנוני עצום לבניית דירות. כך למעשה קרסו כל הצידוקים לתוכנית ספדי.


הרחבת ירושלים מערבה ומזרחה תהפוך אותה בסופו של דבר לעיר מים אל ים, מים המלח אל הים התיכון, אבל זו לא תהיה עיר אמיתית, זו לא תהיה עיר שאפשר לחיות בה, זו לא תהיה עיר נעימה וטובה לתושבי העיר, וזה המבחן לעיר.

כך קורה שגם אנשים שנשבעים בשם ירושלים, ואני מאמין להם שהם נשבעים בשם ירושלים, הורסים אותה, כאשר הם תורמים לקריסתה ולקריסת המרכז שלה.

אני חייב לומר לכם בדאגה שאני מעריך, ויותר ממעריך, שמאחורי התוכנית הזאת עומדים גם אינטרסים זרים של גורמים נדל"ניים רבי עוצמה, אנשים שירוויחו הרבה כסף מהתוכנית הזאת. הם ירוויחו הרבה כסף, אבל העם בישראל יפסיד, תושבי ירושלים יפסידו.

ולכן אני קורא להשמיע קול ברור וחזק מעל במת הכנסת, קול שיגיע מקצוות הכנסת, מהקצה האחד אל הקצה השני בהתנגדות לתוכנית. תודה רבה, אדוני.