הצעת חוק שכר מינימום

12.06.06 קטגוריית: חברה וכלכלה

היו"ר מגלי והבה:

חבר הכנסת דב חנין. לאחריו – חברת הכנסת לימור לבנת. שלוש דקות אדוני.

דב חנין (חד"ש):

אדוני היושב ראש, כנסת נכבדה, החוק שעומד בפנינו היום הוא חוק משמעותי, נושא שכר המינימום הוא נושא חשוב. העלאת שכר המינימום היא העלאה נדרשת, היא העלאה חיונית, היא העלאה דחופה. ישראל, כך פורסם השבוע, נמצאת בראש מדינות המערב ברמת העוני, בעומק העוני.

אני מכיר את המיתולוגיה של הימין: העניים לא רוצים לעבוד. זה שקר גס. תסתכלו על הנתונים ותראו בעצמכם, רוב העניים בישראל הם עובדים. רוב העניים בישראל עובדים. הטענה השנייה, שכר מינימום פוגע בתעסוקה, התשובה לזה ברורה, אנחנו יכולים לראות נתונים מכל ארצות העולם שבהן הועלה שכר המינימום ורמת התעסוקה כלל לא נפגעה.

שכר מינימום גבוה יותר מוביל למבנה מתקדם יותר של שוק העבודה וזה אינטרס שלנו לקדם את שוק העבודה.

רן כהן (מרצ):

זה גם מה שקרה בישראל ב-1987.

דב חנין (חד"ש):

נכון, חבר הכנסת כהן, אתה צודק בזה. ובכל זאת, החוק שלפנינו הוא חוק מאוד עצוב. הוא חוק מאוד עצוב כי הוא לעג לרש. הוא חוק מדורג, הוא חוק סמלי, בסופו של דבר מחכה לנו שוב ועדה, שבה העלאה תלויה, זה רחוק ממה שצריך. זה ביטוי נוסף לכניעתה של מפלגת העבודה לסדר היום הפוליטי, החברתי והכלכלי של אהוד אולמרט.

אנחנו נציע לכנסת, בהסתייגויות שנגיש לחוק הזה, לאמץ בדיוק את מה שמפלגת העבודה התחייבה לקדם במערכת הבחירות שלה, שכר מינימום של אלף דולר לפחות. זאת רמת המינימום של שכר המינימום.

אבל לצערי, ודברי שר הביטחון קודם המחישו את זה בצורה כל כך ברורה, מפלגת העבודה נכנעת לסדר היום של אולמרט, לא רק בתחום הכלכלי חברתי אלא גם בתחום המדיני. אין משא ומתן לשלום עם אבו-מאזן והרשות הפלסטינית, ובהיעדר משא ומתן כזה, אנחנו נמצאים בסחרור נוסף של מעגל אלימות ומעגל דמים. הדרך היחידה היא הדרך האחרת, הדרך ההידברות, הדרך של הפסקת אש מיידית עם הרשות הפלסטינית, הדרך של התחלת משא ומתן לשלום עם אבו-מאזן והרשות הפלסטינית.

לצערי, השר עמיר פרץ לא רק זנח את התיק החברתי, הוא זנח גם את תיק הביטחון. במקום שר הביטחון הוא הפך להיות שר לניהול המלחמה. אני מציע לשר פרץ לחזור לתיק הביטחון, לעזוב את תיק המלחמה ולהבין, שהביטחון האמיתי כרוך נמצא במשא ומתן לשלום, בהידברות לשלום, והביטחון האמיתי הזה כרוך וקשור גם בהחלט בשינויים חברתיים, בהעלאת שכר המינימום, אבל בהעלאה אמיתית של שכר המינימום. תודה רבה.

היו"ר מגלי והבה:

תודה רבה. אני מזמין את חברת הכנסת לימור לבנת. אחריה – חבר הכנסת צבי הנדל.

אביגדור יצחקי (קדימה):

חבר הכנסת חנין, אתה בעד או נגד, אף אחד לא הבין.

דב חנין (חד"ש):

אמרתי, אני אגיש הסתייגות.