אין חד"ש תחת השמש

24.07.06 קטגוריית: כללי

כתבות דיוקן

אין חד"ש תחת השמש

שלמה בלס, מקור ראשון , 23/7/2006

לא קל לראיין את דב חנין מספר שלוש בחד"ש לפחות לא אם אתה כתב של העיתון מקור ראשון.

בסבב הראשון של הניסיונות שלי התבשרתי על ידי אחד מעוזריו של חנין ש"מקור ראשון איננו נמצא באג'נדה התקשורתית שלו". גם ח"כ מוחמד ברכה שותפו למפלגה סירב להתראיין, וכך במסגרת שיטוטיו של כתב ימני אחר מקור מידע מהשמאל הרדיקלי הגעתי גם ליואב הס מתנועת "יש גבול" שבהפגנותיה משתתף גם חנין. הס הסביר לי שהוא לא מוכן להתראיין לעיתון מקור ראשון ללא התחייבות כתובה מהעורך שדבריו לא יסולפו וזאת משום שהעיתון כבר בעבר סילף את האמת בנוגע לתנועת "יש גבול" והעורך אמנון לורד רודף אותם ומציג אותם כבוגדים וכלא פטריוטיים. ומכיוון שכבר הגעתי לנושא זה וירדתי, אני חושב, לסוף העניין חשבתי לנצל את השורות שניתנו לי על מנת לפרוש בפני הקוראים בצורה בהירה את אחת הטענות המרכזיות של הס שמתגבשת, לדבריו, בימים אלו לכדי תביעה נגד העיתון. לדברי הס הציג מקור ראשון את תנועת "יש גבול" כאילו הייתה שותפה להגשת תביעה בחו"ל נגד קצינים ישראליים בגין פשעי מלחמה ולא היא!! התנועה מעולם לא הגישה תביעה בעצמה ובסה"כ סיפקה את כל המידע הדרוש למגישי התביעה. התנועה, מסביר הס, תמיד פעלה בגלוי ואפילו הצהירה מעל מודעה בעיתון "הארץ" בתאריך 26 ביולי 2002 לאחר חיסול סאלח שחאדה בעזה כי אם מערכת המשפט הישראלית לא תפעל למיצוי הדין עם האחראים, הםעלולים למצוא עצמם נותנים את הדין בפני טריבונאלים בינלאומיים -ועם זאת "יש גבול" טרם עשתה זאת בפועל משום שהם עוד מחכים לפסיקת בג"ץ בעתירה שהם הגישו נגד בית המשפט העליון עצמו הנוקט סחבת בפנייתם בנוגע לחיסולים…

ועכשיו אחרי שהכול ברור והגיוני, בחזרה לחנין… הראיון הגיע לבסוף רק לאחר שיידעתי את עוזריו שכתבת פרופיל תצא בכל מקרה וכי אולי לטובת העניין מוטב שחנין עצמו ישתתף בה.

אז מי הוא דב חנין? ח"כ מטעם מפלגת חד"ש משפטן ופעיל פוליטי בן 48 תושב תל אביב, נשוי ואב לשלושה. עבד שנים רבות במשרדו של אמנון זכרוני ולימד בפקולטה למשפטים באוניברסיטת ת"א שם גם קיבל את תואר הדוקטור. בשלוש השנים שקדמו לבחירתו לכנסת שימש כיו"ר הוועד המנהל של ארגוני הסביבה בישראל. המלחמה למען איכות הסביבה התקשרה היטב עם מלחמתו של חנין הקומוניסט נגד בעלי ההון והמפעלים שהם לרוב המזהמים הגדולים והמקור לפגיעה באיכות הסביבה. חנין ייצג את חמשת סרבני הגיוס המפורסמים ואף היה שותף בכתיבת הספר "משפטי הסרבנים" שיצא ב-2004. חנין נחשב לרטוריקן מן השורה הראשונה. דוגמא ליכולת רטורית בשילוב מעט דמיון ניתן למצוא בראיון שהתפרסם כעשרה ימים לפני הבחירות ב-2006 בו הוא מתאר לעדי עוז מעיתון "העיר" את הכבישים בשומרון: "יש המון מקורות. קודם כל ישראל יכולה להפסיק לזרוק את הכסף בהתנחלויות, להפסיק לבנות את הכבישים המופלאים בגדה המערבית שמובילים מעלי א' לעלי ג' וד', כבישים של ארבעה מסלולים שרק מכונית אחת נוסעת עליהם כל לילה…"ועם זאת חנין נחשב לחבר כנסת פעיל ואינטליגנטי שזוכה למחמאות אפילו מיריב מובהק כמו ח"כ פרופ' אריה אלדד שמצא עצמו לעיתים באותו צד של המתרס בנושאים לא-פוליטיים כמובן: "יש לו כישורים רטוריים ואינטלקטואליים יוצאים מן הכלל והוא מוסיף לחד-ממדיות של הח"כים הערבים הוא גם מוסיף מימד של עומק לתוכן ולתרבות הדיון בכנסת. כמובן שלא מסכים איתו עם מה שהוא חושב… חנין הוא ציפור מוזרה בחד"ש אולי קצת כמו שאני באיחוד הלאומי" מוסיף אלדד בחיוך "חד"ש משתדלת להיות נציגה של רעיון ולא מגזר –אבל בפועל לא כל כך מצליח לה".

ואכן על אף האידיאולוגיה הקומוניסטית הלא-מגזרית לכאורה של חד"ש מצטייר חנין כיהודי התורן המחליף את תמר גוז'נסקי אם תרצו. בבחירות לכנסת ה-16 נדחק חנין החוצה לכנסת בשל עסקה שנעשתה עם ח"כ אחמד טיבי שהציבה אותו במקום הרביעי והכמעט-אבל-לא-ריאלי. השותפות בין חד"ש וטיבי לא החזיקה מעמדובמסגרת תעמולת הבחירות לכנסת ה-17 הסתובב טיבי בקרב הציבור הערבי והטיח במפלגת חד"ש היריבה את האשמה שהיא "העדיפה את דב על אחמד". טיבי גם טען שדב חנין מנסה להסתיר את העובדה ששירת בצה"ל. ברהום ג'רייסי, הדובר של מוחמד ברכה וחבר מזכירות חד"ש מנסה לשמור על קורקטיות כשאני מזכיר את האשמותיו של טיבי: "אני לא מעוניין להגיב על אמירותיו של אחמד טיבי. דב חנין הוא גאווה לחד"ש. הוא גדל מילדותו בבית פוליטי קומוניסטי והוא לא צנח לפוליטיקה במקרה דרך הופעות ברדיו ובטלוויזיה כמו אחרים (רמז עבה לטיבי, ש.ב.). דב חנין איננו איזה רכש חיצוני והוא מייצג את כל החברים במפלגה יהודים וערבים כאחד. האג'נדה הפוליטית שלנו מאוד גלויה והפעילות של דב חנין ומוחמד ברכה אחידה.

מה אחוז המצביעים היהודים לחד"ש, האם חנין מוסיף קולות מקרב המגזר היהודי?

"יש מיעוט של מצביעים יהודיים ואנחנו מקווים מאוד לשפר את המצב. אין לנו מספרים ברורים אבל כשאנחנו בוחרים מועמד לכנסת אנחנו בוחרים אותו לפי הכישרון שלו ולא לפי כמה קולות הוא יביא".

הראיון הטלפוני התקיים לבסוף כיממה לאחר פתיחת החזית הצפונית בשעת לילה מאוחרת. חנין שעשה דרכו מירושלים חזרה לתל-אביב ענה לשאלותיי באדיבות כמעט מפתיעה לאחר דרך החתחתים שעברתי עד לראיון.

שאלות לדב חנין.

הבנתי שהפעילות שלך בחד"ש היא משהו שבא מהבית? קראתי סיפור שסיפרת בראיון בעיתון העיר שבילדות חטפת מכות על זה שהיית קומוניסט שבאת מבית קומוניסטי?

אני צמחתי לשני הורים מאוד ערכיים, אנשים שבאמת הקדישו את כל חייהם לרעיונות שהאמינו בהם. אבי כבר נפטר, אמי חיה, הוא האמין והיא מאמינה בהשקפת עולם שהיא מאוד לא מקובלת בחברה הישראלית, אבל זו הייתה השקפת העולם שהם האמינו בה, ואני גדלתי בבית מאוד ערכי, מאד מיוחד, מאוד פוליטי, אגב, בתוך משפחה מאוד מגוונת, זאת אומרת, שני הסבים שלי משני הצדדים הם דווקא דתיים, חרדים אפי', אבא של אבי הוא איש חב"ד, אבא של אמי הוא …ירושלמי מהישוב הישן בירושלים, כאשר המשפחה במקור מהישוב הישן בחברון.

יש אנשים שרואים בך מין עוף מוזר בקרב המפלגות הערביות יש כאלה אומרים אפי' "יהודי מחמד" משהו מהסוג הזה–אתה מרגיש ככה לפעמים?

תראה, אני קודם כל חבר במפלגה שהיא מפלגה יהודית וערבית, היא לא מפלגה ערבית,בתוך המפלגה שלי פעילים לא מעט יהודים לצד לא מעט ערבים… מפלגה יהודית-ערבית, זה דבר שאיננו מקובל בפוליטיקה הישראלית כי לצערי הפוליטיקה הישראלית התפתחה בכיוון של רחוב אחד ליהודים, רחוב אחד לערבים, פוליטיקה אחרת ליהודים פוליטיקה אחרת לערבים, לדוגמא בבחירות לכנסת היו מפלגות יהודיות שדברו רק בעברית ותרגמו במקרה הטוב לרוסית והייתה מפלגה אחת שהתעקשה לדבר בערבית ובעברית, ולתרגם את עצמה לשתי השפות וזו חד"ש. אני לא מרגיש שאני בודד, אני לא מרגיש שאני יחיד במינו, ממש לא, אני מרגיש שאני חלק מקבוצה, וחלק מדרך שכל החברה הישראלית צריכה ללכת בה

אגב בתור מי שרואים אותו בהפגנות של תנועת יש גבול, ויצגת את הסרבנים מעניין לשאול איפה שרתת בצבא?

אני שירתתי בצבא, אני הייתי סרבן שטחים, ולכן לא שרתתי מעבר לקו הירוק, אבל שירתתי בצבא, כן, בהחלט.

אני שמעתי שבבחירות האחרונות חה"כ אחמד טיבי תקף אותך וטען שניסית להסתיר את השירות הצבאי שלך

אף פעם לא ניסיתי להסתיר שום דבר בעברי. הייתי סרבן שטחים, הייתי בצבא והייתי סרבן שטחים. אני מאוד שלם עם מה שעשיתי

אתה עשית משהו שאסור לך להגיד איפה היית? היית במשהו סודי?

הייתי חייל, כמו שאמרתי, שירתתי בצבא, לא מעבר לקו הירוק, ומעולם לא עשיתי דבר שמנוגד למצפוני.

היו גם שתקפו אותך על כך שנפגשת עם הנשיא לפני מספר חודשים –אמרו שאתה משת"פ עם הציונים, זה נכון?

בודאי שתקפו אותי וימשיכו לתקוף אותי, הפוליטיקה של חד"ש יש לה מתנגדים גם בציבור היהודי וגם הערבי. בציבור היהודי יש שחושבים שחד"ש היא מפלגה של שונאי ישראל, ובציבור הערבי יש כאלה שחושבים שהיא מפלגה של בגידה לאומית, חד"ש מייצגת את האינטרס המשותף לשני העמים ולכן הקיצונים משני הצדדים כ"כ שונאים אותנו.

אני עובר לנושאים יותר אידאולוגיים, האם אתה מאילו שהתאבלו על הקריסה של ברית המועצות?

הדברים האלו הם דברים ידועים שכבר פורסמו בזמנו, את עמדותיי הבעתי בגלוי. התנגדתי בגלוי להפיכה נגד גורבצ'וב באוגוסט 1991 בבריה"מ דאז מצד אלה שהתגעגעו לסדר הישן.

אני חשבתי חשבתי שהמהפכה הקומוניסטית ירדה מהפסים באיזשהו שלב, והגיעה למקומות בעייתיים וחשבתי שצריך לשנות באופן מאוד עמוק את המשטרים האלה, לעשות "מהפכה במהפכה".

התנגדתי גם למי שרצו להרוס את המשטרים האלה לחלוטין מצד אחד, אבל גם לאלה שרצו לשמר אותם עם כל הליקויים והעיוותים שהיו בהם.

האם זה לא קצת אנכרוניסטי להחזיק באג'נדה קומוניסטית, היום המשטרים הקומוניסטים זה קובה, צפון קוריאה וסין, או דברים שמזוהים עם עריצות או כישלון?

אני אגיד לך מה זה בשבילי בשבילי הקומוניזם. אני חושב אנחנו חיים בעולם מאוד לא צודק. עולם שבו 300 מיליארדרים מרוויחים הרבה יותר מ3 מליארד האנשים העניים בעולם. אני חושב שצריך לשנות את העולם הזה.

עכשיו, אני יודע, ואתה תזכיר לי את זה מיד שבמאה השנים היו ניסיונות מאוד גדולים, ואפי' נסיונות הרואיים לשנות את העולם, וכל הנסיונות האלו נכשלו בגדול. השאלה היא מה המסקנה מזה: יגידו לך הרבה אנשים שהמסקנה היא שאי אפשר לשנות את העולם, ואנחנו נידונים לחיות באותו אי צדק. אני טוען שהמסקנה צריכה להיות אחרת, אני לא וויתרתי על הרעיון של לשנות את העולם, אבל אני חושב שצריך לעשות את זה בצורה שונה לחלוטין ממה שעשו את זה במאה ה20. אני אגיד לך גם מה לדעתי בעייתי בניסיון של המאה ה20, אני חושב שהבעיה הגדולה התחילה ברעיון שאמר שהסוציאליזם יכול ללכת בלי דמוקרטיה.

אני חושב שהרעיון שאפשר לעשות סוציאליזם בלי דמוקרטיה זה המקום שבו הרכבת הזו קצת ירדה מהפסים.

אתה מביא לשאלה שקשורה לאיך עושים את זה, האם אתה מגדיר את עצמך לאחת הקבוצות לניניסטים טרוצקיסטים, מרקסיסטים ?

כל הכותרות האלה לא תורמות להבנה. אני משתדל להסביר את עצמי במילים שיסבירו בעד מה אני, ולא לשים את עצמי באיזשהי תבנית, שהיא פשוט לא הענין, — שאחרים יבינו למה אני מתכוון. אני בהחלט בעד שינוי חברתי, שזה אומר משטר חברתי אחר, אני רוצה משטר חברתי אחר, אני לא רוצה רק תיקונים במערכת, אני חושב את המערכת הזאת צריך להחליף ממערכת אחרת טובה יותר

אני מגדיר את עצמי כסוציאלסט ומהפכן, קומוניסט

אני הבנתי שאתה מוגדר כלניניסט, אבל אתה אומר שההגדרה פחות חשובה מאשר התוכן, רציתי לשאול, אמרת סוציאליסט, מהפכן, מהפכן זו מילה שיש לה צליל רומנטי גם, אבל אם מסתכלים על התורות הקומוניסטיות אז מדובר הרבה פעמים על קעקוע מוסדות קיימים ועל הרס החברה כדי להחליפה –זה נשמע מפחיד. ?

בכלל לא. כשאני אומר מהפכה אני לא מתכוון למהפך אלים, אני לא מתכוון להרס חברתי.

המילה מהפכה יכולה לייצג דברים מאוד חיוביים, יש הרבה דברים חיוביים במילה מהפכה, אני חושב שצריך לשנות את המערכת החברתית שלנו, צריך לשנות אותה באופן מאוד יסודי, לא לשנות דבר אחד כאן או דבר אחר שם, צריך לשנות את המערכת מיסודה.

האם אינך סובר כמו תורות מהפכניות ששאומרות שצריך למצואת את הנק' החלשות להרחיב קרעים קיימים כאלו בשביל ליצור שינוי?

אני חושב שהמציאות עצמה מולידה את הצורך בשינוי. אני חושב שמציאות שיש בה כ"כ הרבה מצוקה, כ"כ הרבה סבל אנושי, מולידה תגובות—- חשיבה דיאלקטית אומרת שלכל דבר שקורה במציאות יש תגובה, לכל דבר יש תגובה, והעובדה שאנחנו חיים בעולם כ"כ בלתי צודק, היא היוצרת את הצורך בשינוי, וגם את הכוחות שיביאו לשינוי כזה.

אג'נדה קומוניסטית במהותה היא מנוגדת לאג'נדה לאומית או ציונית, אז אתה יכול להבין למה יש כאלו שרואים בך בוגד?

אני ממש לא יכול להבין למה אנשים רואים בי בוגד. אני חושב שאני מאוד נאמן לעמי ואוהב את עמי ודואג לעמי ומציע לעמי דרך יותר טובה. אני פטריוט מאוד אני אוהב את העם שלי אבל לא מאמין שפיתרון לעם שלי יבוא על חשבון של אנשים אחרים, או של עמים אחרים. התפיסה שלי ושל המפלגה שלי היא תפיסה אלטרנטיבית לאידיאולוגיה הציונית.

הזכרת גם את הנושא של היהדות, איך אתה מגדיר את עצמך מבחינה לאומית, יהודית?

אני ממש לא ציוני. אני כמובן יהודי, יש הרבה דברים מאוד יפים בהיסטוריה ובתרבות ובמסורת יהודית דברים שאני מאוד מחובר אליהם ומאוד מעריך אותם, ויש גם דברים במסורת היהודית שאני מתנגד אליהם, אני לא אומר על כל דבר במסורת 'כזה ראה וקדש', אבל יש הרבה דברים במסורת היהודית שאפשר בהחלט להתפעל מהם

האם אתה רואה צורך למדינה יהודית לא רק כפיתרון טכני למצב?

תראה אנו חיים בעולם של מדינות לאומיות ובמציאות הזו של המדינות הלאומיות, וגם העם היהודי-הישראלי זכאי שתהיה לו מדינה עצמאית משלו אבל בתנאי שהמדינה הזו באמת תהיה דמוקרטית, בעלת ביטוי לרוב הלאומי היהודי, אבל גם באותה מידה למיעוט הלאומי הערבי הפלסטיני שאני חושב שהוא חלק מישראל. היום ישראל היא לא מדינה מספיק דמוקרטית.

אתה הבעת התנגדות לכניסה לעזה לאחר החטיפה והשתתפת בהפגנה בה קראו לחלוץ רוצח –אתה מסכים עם הקריאות?

אני לא שמעתי קריאה כזו. ההפגנה הזו הייתה מאוד סוערת ומאוד מרגשת והייתה חשובה כי ביטאה באמת את החרדה של הרבה מאוד אנשים. אנו רואים התדרדרות וסחרור למעגל של אלימות ודם שמיותר לחלוטין שניתן למנוע אותו.

אני מדבר בסגנוני ובדרך כלל לא בסגנונם של אנשים אחרים זו הייתה הפגנה מאוד נרגשת, ואני מבין את כעסם של המפגינים. אני חושב שהנקודה המשמעותית היא להבין שהכעס שיצא מההפגנה הזו זהו כעס של אזהרה והתראה בדיוק מהמקום הנורא בו אנחנו נמצאים ואליו אנחנו עכשיו מתגלגלים.

האם אתה מתנגד גם לפעילות בלבנון? הרי בלבנון עשינו את כל מה שאמרו לנו –או שכבר הכנת שלטים להפגנה הבאה?

השארנו בלבנון איזושהי אחיזה במקום שנקרא בשם חוות שבעה שאני בכלל לא מבין מה מחפשים שם, אבל זה עדיין תקוע כאיזשהו קוץ ביחסים הבעייתיים בין ישראל ולבנון. ואם אתה תוסיף לשאול אותי על רצועת עזה, אז מרצועת עזה יצאנו אבל לא עשינו את זה עם שום הסכם. אני מתנגד לנסיגה חד צדדית, התנגדתי לתוכנית התנתקות ואני מתנגד לתוכנית התכנסות, ואני לא מאמין לא בהתנתקות ולא בהתכנסות אלא במומ לשלום עם הפלסטינים, שאני לא אומר שזה יהיה קל, אבל זו הדרך היחידה להביא לעתיד אחר בין שני העמים בארץ הזאת.

הססמאות לדבר על שלום לדבר שלום נשמעות מאוד יפות אבל נראות תלושות מהמציאות האזורית בה מיליוני ערבים מתחנכים מילדותם על הפרוטוקולים של זקני ציון ושהיהודים משתמשים בדם לא יהודים למצות בפסח, הרי התנועה הפלשתינית נגועה באנטישמיות מלידתה, ואיך זה שלשיטתך ישראל תמיד יוצאת אשמה בסכסוך –לא יכול להיות שפשוט שונאים אותנו?

אני בטוח שיש שנאה לישראל בתוך עולם הערבי יש קיצונים בעולם הערבי –יש קיצונים בעולם הפלסטיני, בתור מי שקורא מקור ראשון אתה בטח יודע שיש גם קיצונים יהודים, ששונאים ערבים, יש גם יהודים שמתנגדים לקיומה של ריבונות פלסטינית עצמאית

יש פלסטינים שמתנגדים לקיומה של מדינת ישראל, כמו שיש יהודים שמתנגדים לקיומה של מדינה פלסטינית. אני חושב שהדרך היא דרך ההבנה וההסכמה בין שני העמים, שתי מדינות לשני עמים.

אתה לא רואה אבל הבדל בין קו מרכזי שעושה דמוניזציה ליהודים, לדוגמה סדרת טלביזיה אל-שתת במימון סורי ששודרה בלבנון ומציגה את היהודים כמשתמשים בדם ילדים למצות בפסח לבין תפיסת עולם ימנית בישראל?

אני חי בחברה שבה עושים דמוניזציה של האסלאם, ושל המוסלמים, בה מסבירים למה האסלאם הוא דת שוחרת מלחמה, ולמה העולם הערבי הוא עולם מפגר, וכל האנשים שם הם רק חדורי שנאה.

יש דמוניזציה בין היהודים ויש דמוניזציה בין הערבים, ואנחנו צריכים להיאבק בדמוניזציה הזו

אבל אתה עושה הקבלה בין הקריאות של המיינסטרים בעולם הערבי, לבין קיצונים אצלנו?

אני חושב שיש קיצוניות בצד אחד, ויש גם קיצוניות בצד השני. כל אחד צריך לטפל בקיצוניות בצד שלו, אני חובתי להתנגד לקיצוניות בצד הישראלי, וחברי הערבים והפלסטינים צריכים להיאבק נגד הקיצוניות בצד שלהם.

כשנגיע למצב שהקיצונים בשני הצדדים ייעלמו, אז נוכל להתקדם.

בתור מי שייצג את סרבני השמאל –האם תמכת בעיקרון הסרבנות מימין?

כן. כפי שאתה יודע אם קראת את הספר שבו התפרסם המשפט הצגתי טיעון עקרוני שיש דבר שנקרא מצפון של האדם, ואני חושב שצריך להתחשב במצפון כזה. המצפון הזה מטבע ברייתו הוא סובייקטיבי. אני לא יכול לקבוע למישהו אחר מה צו המצפון שלו, ואני חושב שצריך להתחשב בצו המצפון של אנשים שהממסד גורם להם לעשות דברים שנוגדים את מצפונם.

אני מבין שאתה לא חבר רשמי בתנועת יש גבול, אבל הם פרסמו בעיתון הארץ זמן קצר לאחר חיסול סאלח שחאדה שאם ביהמ"ש לא יטפל בפשעי המלחמה של ישראל הם יפנו לביהמ"ש בחו"ל, האם אתה תומך בפעילות נגד קצינים ישראליים בבתי משפט בחו"ל?

אני חושב שהתפתחותו של המשפט הבינ"ל נגד פשעי מלחמה הוא דבר באמת חשוב ומבורך אני משפטן ועבדתי הרבה שנים בתחום הזה. כששהיתי לפני כמה שנים באוקספורד שבאנגליה הייתי מעורב בקבוצת עבודה שתרמה, אני מקווה, בצורה כזאת או אחרת להתפתחותה של הדינמיקה הזו של המשפט הבינ"ל, לאו דווקא בהקשר של ישראל.אני חושב שפושעי מלחמה צריכים לעמוד לדין, אם לא בארצותיהם אז בבית משפט בינ"ל.

בקטגוריה הזו נכנס דן חלוץ?

אני לא מציע בראיון עיתונאי לקבוע דברים משפטיים. בודאי, אם יש תלונות כלפי אנשים שנתנו הוראות של ביצוע פשעי מלחמה, פורום של בית משפט בינ"ל צריכה לדון בכך, אבל זה לא מסוג הדברים שאפשר לסכם אותם בראיון עיתונאי.

דיברתי עם אריה אלדד עליך, והוא שפע מחמאות עליך.

הוא מהח"כים הרציניים, מאלה מאמינים בעמדותיהם ודעותיהם ומשתדלים לעשות את עבודתם, בהחלט אחד הדברים המעניינים שרואים היום בכנסת. לפעמים אתה רואה גם אנשים רחוקים ממך מאוד בצורה פוליטית הם נאמנים לדרכם ולאמונותיהם, ולערכים שלהם, ורק צריך לשכנע אותם שהם טועים, בסדר, בשביל זה אנחנו נמצאים שם

(מקור ראשון 23/7/2006)