הסתה, או סתימת פיות בחסות הקונצנזוס?

24.07.06 קטגוריית: שלום ודמוקרטיה

הסתה, או סתימת פיות בחסות הקונצנזוס?

שלושה מפגינים שמחו נגד המלחמה בלבנון, נעצרו. "הדמוקרטיה כאן מתה", אמר אחד ממשתתפי האירוע. המשטרה: מהדברים עולה חשד להסתה ולהמרדה

איתמר ענברי 24/7/2006 0:06

חציית גבול או הגבלת חופש הדיבור? שלושה מפגינים עוכבו אתמול (ראשון) לחקירה בחשד להמרדה והסתה, לאחר שקראו סיסמאות בגנות המלחמה בלבנון במהלך הפגנה שקיימו בלוד. אחד המפגינים שוחרר לביתו בתנאים מגבילים, והשניים הנותרים יובאו היום להארכת מעצרם. במשטרת לוד טוענים כי השלושה עוכבו לחקירה בחשד להסתה והמרדה, לאחר שקראו סיסמאות בנוסח "פרץ רוצח ילדים", ו"בדם ובאש נפדה את פלשתין". מארגני ההפגנה דוחים את הטענות. ח"כ דב חנין (חד"ש) אמר כי "המשטרה לא הפנימה את העובדה שבמדינת ישראל יש זכות להפגין ולמחות".

אתמול, בערב הפגינו כ-100 בני אדם, פעילי חד"ש ובל"ד, רובם תושבי לוד ורמלה, סמוך לקניון לוד, במחאה על הלחימה בלבנון ונגד מעשי ישראל נגד הפלשתינים. לדברי המפגינים, כבר מתחילת ההפגנה נוצרו עימותים בינם לבין המשטרה, שנכחה במקום.

"לפני ההפגנה הצטיידנו, כמקובל, ברישיון מהמשטרה. הרישיון התיר לנו להפגין במשך שלוש שעות, ופתאום הודיעו לנו המשטרה שההפגנה קוצרה לשעה וחצי", סיפר ל-nrg מעריב מוסא אבו-כשך, מזכיר סניף בל"ד בעיר לוד.

לדבריו, "התחלנו לקרוא קריאות בנוסח 'פרץ, פרץ אל תדאג מחכים לך בהאג' ו'בביירות ובקריות ילדים רוצים לחיות', שאותן אנו קוראים בכל ההפגנות, ופתאום המשטרה החליטה שמדובר בקריאות מסיתות, והשוטרים ביקשו מאיתנו להפסיק ולקרוא אותן. אחר כך הם גם לקחו את המגפון שהיה ברשותנו".

אבו-כשך זעם על התנהלות המשטרה בכל הקשור להפגנה. "הדמוקרטיה פה מתה", אמר. "אני חושב שהמשטרה רומסת את הדמוקרטיה. מותר לנו לצעוק נגד צה"ל ונגד הממשלה. אם היתה מתקיימת הפגנה של אנשי ימין, שמנשלים פלשתינים מאדמותיהם, המשטרה היתה סוגרת את העיר בשבילם ומגנה עליהם".

"רק בגלל שאני יהודי"

אחד המפגינים שנעצרו אתמול הוא יואב גולדרינג, פעיל חד"ש מתל-אביב, שהגיע ללוד כדי להביע תמיכה במאבק הציבורי נגד המלחמה. "הגעתי בסוף ההפגנה, וכשהבנתי שקיצרו אותה שאלתי את אחד השוטרים למה. הוא שאל אותי אם אני מהמארגנים, וכשהשבתי בשלילה, הוא אמר: 'אני לא מדבר איתך'. יצרתי קשר עם ח"כ דב חנין ואף יידעתי את השוטרים על כך שהוא מגיע למקום".

"אחר כך אמר לי אדם בבגדים אזרחיים: 'מטומטם עוף הצידה'", הוא ממשיך. "התלוננתי בפני השוטרים על תקיפה, אולם הם הורו לי להיכנס לניידת בגין הפרעה לסדר הציבורי. לקחו את הטלפון הנייד שברשותי ואת המגפון, אזקו לי את הידיים, ואיימו גם לשים אזיקים על רגלי. אחר כך אמרו לי שאני מעוכב בגין הסתה, למרות שהגעתי בסוף ההפגנה ולא הייתי מעורב כלל בקריאת הסיסמאות".

גולדרינג אמר כי במהלך שהותו בתחנת המשטרה, העירו לו השוטרים הערות פוליטיות, שאותן הגדיר "שערורייתיות". הוא סבור כי עוכב לחקירה בגלל שהוא יהודי שביקש להשתתף בהפגנה נגד המלחמה. "מה שהפריע לשוטרים זה שבאתי לעזור לחברים מהתנועה שלי, כדי להראות שההתנגדות למלחמה היא יהודית-ערבית. השוטרים נעלבו באופן פאשיסטי, מהעובדה שיהודי יוצא נגד קונצנזוס המלחמה. מאוד ברור לי שהמשטרה בלוד רואה את עצמה כרשות שופטת ברמה מוגזמת לחלוטין".

בסופו של דבר, שוחרר גולדרינג בתנאים מגבילים, הכוללים הפקדת ערבות והתחייבות שלא להיכנס ללוד במשך 15 יום. יחד עמו נעצרו שני מפגינים נוספים, האחד מחד"ש והשני מבל"ד, שיובאו היום להארכת מעצר.

ח"כ חנין, שטיפל במקרה מול המשטרה, זעם על התנהלותם של השוטרים. "כשהגעתי להפגנה ראיתי שהיא פוזרה בשקט, ללא כל בעיות. לא היו שום תקריות ולא שום דבר מסביב. היתה שם בסך הכל משמרת של אנשים שרצו לעמוד ולהפגין בשקט, והמשטרה לא אפשרה להם", הוא סיפר. לדבריו, "משטרת לוד לא הפנימה את העובדה שבמדינת ישראל יש זכות להפגין ולמחות, והיא בחרה למנוע משמרת מחאה לגיטימית של תושבי העיר, יהודים וערבים נגד המלחמה". ח"כ חנין הוסיף כי המפגינים שעמם שוחח מכחישים באופן חד-משמעי את טענות המשטרה ביחס לסיסמאות שהשמיעו.

בהכנת הידיעה השתתף מאיר סוויסה

(איתמר ענברי | nrg | 24/7/2006 | 00:06)