המצב המדיני

03.07.06 קטגוריית: שלום ודמוקרטיה

היו"ר יצחק אהרונוביץ:

תודה לחבר הכנסת זכור. חבר הכנסת חנא סוויד אינו נוכח. חבר הכנסת דב חנין במקום חבר הכנסת חנא סוויד.

דב חנין (חד"ש):

אדוני היושב-ראש, רבותי חברי הכנסת, אנחנו נמצאים בימים נוראים וקשים, והדיון הזה מחייב את כולנו לאחריות ולמחשבה.

שמעתי פה את קריאות הביניים שהזכירו לי ימים שכבר עברו מזמן, שחבר כנסת מכובד יכול לקרוא קריאת ביניים ולומר שאין עם פלסטיני. באמת, אסור לנו לחזור לימים אלה. אנחנו צריכים להסתכל בצורה אחראית ואמיתית על המצב שאנחנו נמצאים בו, והמצב הוא מצב מדאיג וקשה. אני אומר את הדברים מתוך דאגה אמיתית, גם לתושבי שדרות, גם לתושבי עזה, לחייל גלעד שליט, גם לכל האנשים שעלולים ליפול קורבן לסחרור נוסף של דם, שהוא לגמרי מיותר, אין בו שום תועלת, יש בו נזק לכל הצדדים ולשני העמים.

אדוני היושב-ראש, המצב הקשה שאנחנו נמצאים פה הוא פרי של מדיניות הממשלה, מדיניות שבמרכזה ההחלטה הבסיסית להימנע מהידברות מדינית עם העם הפלסטיני, להימנע מפתיחת משא ומתן פוליטי עם הנהגת העם הפלסטיני, עם ממשלת הרשות הפלסטינית, עם יושב-ראש הרשות הפלסטינית. התעלמות מהתפתחויות פוליטיות דרמטיות שמתרחשות בצד הפלסטיני, כמו מסמך האסירים, מסמך שיש בו הרבה חידוש ויש בו הרבה חשיבות ויש בו הרבה תקווה, אבל מסמך שהוא הושטת יד שצריך היה לקבל אותה גם מהצד השני, הצד הישראלי.

אני מכיר את האמירה השגרתית, החוזרת: אין פרטנר בצד הפלסטיני. רבותי חברי הכנסת, אני שואל אתכם במלוא הרצינות: האם יש פרטנר בצד הישראלי? כאשר הנהגת החמאס והנהגת ה"פתח" מגיעות להסכם סביב מסמך כמו מסמך האסירים האם יש פרטנר לשלום, האם יש פרטנר להידברות בצד הישראלי?

אך כאשר הממשלה הנוכחית הולכת בכיוון של הימנעות ממשא ומתן – של הימנעות ממשא ומתן עם אבו-מאזן קודם, הימנעות ממשא ומתן עם הרשות הפלסטינית עכשיו –התוצאה ברורה. היא תוצאה של הידרדרות, תוצאה של מעגל אלימות שהולך ומעמיק, תוצאה של מעשים זוועתיים ומיותרים לחלוטין, כמו הרס תחנת החשמל ברצועת עזה, שמשאיר מאות אלפי פלסטינים ללא חשמל, כולל חולים בבתי-חולים. מעשה שהוא מנוגד לכל נורמה, מעשה שהוא מנוגד לכל מוסר ומעשה שמנוגד לאינטרס לא רק של הפלסטינים אלא גם של עם ישראל.

לכן רבותי חברי הכנסת, המדיניות הזאת ראויה לאי-אמון. אי-אפשר להשלים עם המשך ההידרדרות, עם המשך ההסתחררות במעגל של אלימות ובמעגל של דם. תודה רבה.