מבצע צה”ל בלבנון

17.07.06 קטגוריית: שלום ודמוקרטיה

היו"ר אמנון כהן:

תודה רבה. חבר הכנסת דב חנין, ואחריו – חבר הכנסת אביגדור יצחקי, אחרון הדוברים. תגייס את החבר'ה להצבעה.

גדעון סער (הליכוד):

יש לו רשת ביטחון בהצבעה הזאת.

דב חנין (חד"ש):

אדוני היושב-ראש, כנסת נכבדה, הצעת חוק זכויות יוצרים ומבצעים שבפנינו, היא הצעה שראויה לדיון ענייני, ואכן יש לי כמה הערות לנוסחו של החוק כפי שנמצא בפנינו. אבל בדיון המיוחד הזה שמתקיים היום במליאת הכנסת, חשבתי לנכון לא להתמקד באותן הערות, שבאמת גם ניתן להביאן בפני הוועדה במסגרת העבודה על החוק בין הקריאה הראשונה לבין הקריאה השנייה והשלישית.

אנחנו עוסקים בנושא זכויות יוצרים, היצירה. היצירה היא חלק אינטגרלי מהביטוי, וההגנה על היצירה היא כמובן חלק אינטגרלי מההגנה על הביטוי. אני רוצה להתייחס לביטוי שמתרחש בחברה הישראלית, ולביטוי המושתק בחברה הישראלית.

אתמול התקיימה בתל-אביב הפגנה של אלף בני-אדם. כמעט כולם תושבי תל-אביב. ההפגנה היתה הפגנת מחאה נגד מדיניות המלחמה. זו היתה הפגנה לא קלה, הפגנה מאוד כואבת ומודאגת.

גדעון סער (הליכוד):

מה זה מדיניות מלחמה? יש מדיניות של מלחמה?

דב חנין (חד"ש):

יש מדיניות של מלחמה, חבר הכנסת סער, לצערי. חבל שלא הקשבת לדברי בהצעת האי-אמון, היית גם מבין למה אני מתכוון.

גדעון סער (הליכוד):

הקשבתי.

דב חנין (חד"ש):

יש בהחלט מדיניות של מלחמה. כאשר נמנעים ממשא ומתן זוהי מדיניות של מלחמה. כשאין משא ומתן יש הידרדרות – – –

ראובן ריבלין (הליכוד):

משא ומתן עם טרור מביא מלחמה.

דב חנין (חד"ש):

כשאין משא ומתן מדיני, כשאין תהליך מדיני התוצאה היא הידרדרות צבאית. זה המצב.

קריאה:

אתה אומר את זה – – –

דב חנין (חד"ש):

אני אומר את זה לממשלת ישראל. אני בהחלט אומר את זה לממשלת ישראל, כי הטענות שלי כאן, בכנסת ישראל, הן טענות לממשלת ישראל.

כאשר אלף מפגינים מפגינים בחוצות תל-אביב, וכאשר סיעה יהודית ערבית בכנסת מביאה היום את דברם במסגרת הצעת אי-אמון בממשלה, הביטוי הזה מושתק. הוא מושתק בכל מיני דרכים. דרך אחת היא ההתייחסות לסיעה שלנו כחלק ממה שקרוי סיעות ערביות. אז אני מודיע לכם, סיעת חד"ש איננה סיעה ערבית ואיננה סיעה יהודית. סיעת חד"ש היא סיעה ערבית-יהודית, יהודית-ערבית. היא מביאה לכנסת קולות של אנשי שלום, ערבים ויהודים, שמתנגדים למדיניות של הממשלה שמביאה נזק וממיטה אסון על שני העמים בארץ הזאת.

חברי לכנסת, אני מציע לכם לא להתחמק מהשאלות הקשות, לא להתחמק מהביקורת הנוקבת, להסתכל על הדברים כפי שהם ולראות: יש בישראל אנשים שמציעים דרך אחרת. המעגל של התומכים בדרך האחרת הוא מעגל שילך ויגדל, ילך ויגדל עם הזמן. אני מציע לכולכם לא להמתין את הזמן הארוך הזה אלא לדרוש שינוי במדיניות כבר היום, כדי שהסבל שנגרם גם אצלנו וגם מעבר לגבול יהיה קצר ככל שאפשר. תודה רבה.