פעילי שמאל הפגינו בת"א נגד פעילות צה"ל

17.07.06 קטגוריית: שלום ודמוקרטיה

מעריב NRG
מאות פעילי שמאל הפגינו בתל-אביב נגד מבצע צה"ל בלבנון. "אולמרט סיכם עם בוש – מלחמה וגם כיבוש", קראו המפגינים ודרשו לפתוח במו"מ לפתרון המשבר

איתמר ענברי

16/7/2006 23:05 nrg מעריב
"להשתיק את התותחים ולהתחיל לדבר", הייתה כותרת ההפגנה של מאות פעילי שמאל נגד מדינויות הממשלה ופעילות צה"ל בלבנון ובשטחים. "אולמרט ופרץ כשלון – לא חוזרים ללבנון", קראו המפגינים, שטוענים כי בישראל יש רוב נגד הפעולות ההתקפיות ובעד משא ומתן. במשטרה אומרים כי ההפגנה לא הייתה חוקית, בגלל שלא ניתן להם אישור לצעוד ברחבות.

ההפגנה, שהתקיימה ביוזמת הארגונים "גוש שלום", "תעאיוש", "קואליציית נשים לשלום", "המרכז לאינפורמציה אלטנרטיבית", "יש גבול", "הוועד נגד הריסת בתים", "אנרכיסטים נגד הגדר", ומפלגות חד"ש ובל"ד, החלה בשדרות חן והסתיימה ברחוב קינג ג'ורג'. לדברי המפגינים, המשטרה מנעה מהם להמשיך ולצעוד ברחוב קינג ג'ורג' ואף עיכבה לחקירה כמה מהם. מהמשטרה נמסר כי למפגינים לא ניתן אישור לצעוד ברחבות וכי מפגינים נעצרו רק אחרי שהפריעו לסדר הציבורי.

במהלך התהלוכה קראו המפגינים סיסמאות בגנות ממשלת ישראל דוגמת "אולמרט ופרץ כישלון – לא חוזרים ללבנון", "בביירות ובקריות ילדים רוצים לחיות", "אולמרט סיכם עם בוש – מלחמה וגם כיבוש", והחזיקו שלטים בעד משא ומתן מדיני.

דוברת "קואליציית נשים לשלום", עדי דגן, שהשתתפה בתהלוכה הערב הסבירה כי מטרת ההפגנה להעביר מסר שלפיו מרבית הציבור מתנגד להמשך הלחימה וזאת בניגוד למה שאומרים חברי הממשלה. "שמענו היום את שר הביטחון, עמיר פרץ, אומר שהמלחמה היא בקונסנזוס ואנחנו רוצים לומר לו שהמלחמה היא לא בקונסנזוס ושזו מלחמה מיותרת", אמרה.

"היינו כבר בסיפור הזה של לבנון ואנחנו יודעים לאן זה יוביל אותנו. אנחנו יודעים שממשלת ישראל מנהלת מלחמה נגד חיזבאללה ונגד העם הפלשתיני, בגלל שהיא לא מוכנה להיכנס למו"מ מדיני שיכלול גם הסכמים ופשרות. אנחנו האזרחים לא מוכנים להיות הפקר להתנהגותה של ממשלה לא אחראית".

"פרץ ואולמרט יותר גרועים מהגנרלים"עביר קובטי, שהשתתפה גם היא בהפגנה, אמרה כי היא וחבריה ביקשו להעביר קול אחר. "בצל כל שטיפת המוח שעושה המערכת הפוליטית, בגיבוי התקשורת, לאזרחי ישראל בכך שאין ברירה אלא המלחמה, חשוב להשמיע קול שפוי שדורש את הפסקת המלחמה", אמרה. "יש לנו את הזכות להשמיע את הקול הזה וחובה על המערכת הפוליטית והתקשורתית להקשיב ולשמוע את הקול הזה לפני שיהיה מאוחר מדי. אנחנו אומרים שאפשר אחרת כי מלחמה מביאה מלחמה והרג מביא הרג".

קובטי קראה לממשלה "לרדת מהעץ, להתעשת, ולחסוך מאיתנו הרוגים משני הצדדים". קובטי הודיעה בנוסף על הקמתה של תנועת נשים חדשה, שמורכבת מפעילות שלום יהודיות וערביות, כדי להפעיל לחץ ציבורי ולגרום להפסק הלחימה. הבוקר הפגינו מייסדות התנועה בחיפה, כמה שעות לאחר מטח הרקטות שירה חיזבאללה על העיר.

ח"כ ג'מאל זחאלקה (בל"ד) מתח ביקורת נוקבת על הממשלה ובמיוחד על ראש הממשלה, אהוד אולמרט ועל שר הביטחון. "פרץ ואולמרט הוכיחו שהם יותר גרועים מהגנרלים", אמר. "הם רוצים לבנות את הקריירה שלהם על גופות, ולא על הסדר שלום. קריאתנו היא להפסיק את מטחנת המוות, להפסיק לירות ולהתחיל לדבר עכשיו כי כולם הרי יודעים שבסופו של דבר יגיעו לפשרה".

ח"כ דב חנין (חד"ש) אמר כי הוא שואב עידוד מהיקף ההפגנה הערב בת"א. "זו הפגנה חשובה והוכחה לכך שתנועת השלום הישראלית מתעוררת ומבטאת באופן ברור קול אחר, קול של התנגדות למלחמת לבנון השנייה, קול שאומר שמלחמה היא אסון והדרך להבטיח את ביטחונה של ישראל היא חזרה למו"מ מדיני, להידברות עם הפלשתינים ועם מדינות ערב השכנות". לדבריו, ההפגנה מוכיחה כי אין קונסנזוס מאחורי ממשלת אולמרט-פרץ ויש קול אחר, שתובע להימנע מהתלקחות כוללת ולחדש את המו"מ.

בהכנת הידיעה השתתפה הדס שפר

(איתמר ענברי | nrg | 16/7/2006 | 23:05)