לא טוב למות בעד ארצנו

30.07.06 קטגוריית: שלום ודמוקרטיה

"לא טוב למות בעד ארצנו"

אלף אנשי שמאל הפגינו בת"א נגד המלחמה. הם קראו: "לא נמות ולא נמית, בשירות ארצות-הברית"

איתמר ענברי

29/7/2006 21:50

תחת הכותרת "נשים נגד מלחמה" השתתפו הערב כאלף בני אדם, נשים וגברים, בתהלוכה נגד המלחמה. במהלך התהלוכה, שהחלה בכיכר רבין בתל-אביב, והסתיימה בכניסה לשדרות קינג ג'ורג', קראו המפגינים והמפגינות, שהיו לבושים בשחור, קריאות רבות נגד הלחימה וכן נגד ראש הממשלה אולמרט ושר הביטחון פרץ. בנוסף, קראו המפגינים לחיילי צה"ל לסרב ללחימה.

"לא נמות ולא נמית, בשירות ארצות הברית", "לא לא למלחמה, כן כן לשלום", "אולמרט כבר סיכם עם בוש – המלחמה זה גם כיבוש", "ערבים ויהודים מסרבים להיות אויבים", ו-"בביירות ובקריות – ילדות רוצות לחיות", היו רק חלק מהקריאות שנשמעו בהפגנה הערב. כמו כן, קראו המפגינים סיסמאות חריפות יותר נגד ראש הממשלה ושר הביטחון: "פרץ פרץ שר הביטחון, כמה ילדים רצחת עד היום?", "פרץ פרץ אל תדאג, מחכים לך בהאג", וכן קריאות לחיילי צה"ל לסרב.

בין הצועדים ניתן היה למצוא גם את לריסה גיטלמן ורומן דורבקובסקי, שהגיעו במיוחד מחיפה כדי להפגין נגד המלחמה. השניים החזיקו שלט בו נכתב "גלעד שליטים ימשיכו לשלם בחייהם על אולמרטים, פרצים ונתניהו".

"הדבר הכי גרוע זה מה שעושה ישראל בלבנון", אמרה לריסה גיטלמן. "אנחנו לא רוצים להיות שותפים לרצח. לכל ילד ולכל אזרח שנרצחו בלבנון אנחנו אשמים, כי אנחנו ישראלים. אבל גם בחיפה מי שנרצח, נרצח בגלל המלחמה".

כמו במקומות אחרים וכמו בשבוע שעבר, גם התהלוכה הערב זכתה לגילויי גנאי מצד חלק מן העוברים ושבים שצעקו לעבר המפגינים: "בוגדים", "פה זה ישראל לא פלשתין", וחלקם אף השלימו את ה"מחמאות" באצבע משולשת.

"אנחנו רוצים שהמלחמה הזו תיפסק"

בתום התהלוכה, שהסתיימה סמוך לדיזנגוף סנטר, נשאה ד"ר חנה ספרן מחיפה נאום קצר, שבמהלכו הביעה מחאה נמרצת נגד המלחמה. "בעוד כמה שנים, ישאלו אותנו איך נתנו לדברים האלה לקרות והלכנו לישון", אמרה. "אנחנו רוצים שהמלחמה הזו תיפסק, ולא ניתן למלחמה הזו להמשיך".

ספרן איימה שהיא ויתר המפגינים ייסעו הערב לירושלים, כדי שלא לתת למזכירת המדינה האמריקנית, קונדוליסה רייס, לישון. בנוסף, מתחה ד"ר ספרן ביקורת על הפטריוטיות המדומה ועל כלי התקשורת שלדבריה מתסיסים אותה. "אם ישראל כל כך פטריוטית, אז למה לא הכינו את המקלטים עבור אלו בצפון?", שאלה, "מספרים לנו בתקשורת שטוב למות בעד ארצנו – זה שקר, לא טוב למות", היא הוסיפה.

"המלחמה הזאת חייבת להיפסק עכשיו, והמלחמה בפלשתין חייבת להפסק עכשיו", אמרה ספרן. "הכיבוש הזה צריך להיגמר, אחרת לא יהיה סיכוי לחיות בשקט. כולנו רוצים לחיות בשקט גם בלבנון, גם בפלשתין, גם בחיפה, גם בבינת ג'בל וגם בכפר יאסיף".

דוברת קואליציית נשים לשלום, עדי דגן, שהשתתפה הערב בהפגנה, אמרה ל-nrg מעריב כי היא וחברותיה קוראות לממשלה לקבל את הצעתה של ממשלת לבנון להפסקת אש מיידית, לחילופי שבויים ולכניסה למשא ומתן מדיני. "אנו מאמינות שרק הסכמי שלום עם ממשלת לבנון, סוריה והרשות הפלשתינית יעניקו ביטחון לאזרחי ישראל", אמרה. "המלחמה הזאת לא תשיג ביטחון. האמריקנים לא מצליחים להשליט "סדר חדש" בעיראק באמצעות הצבא, וגם ישראל, לאחר חמש שנים של לחימה בשטחים, רק חיזקה את החמאס".

"צריך לעצור את השקיעה בבוץ הלבנוני"

ח"כ דב חנין (חד"ש) שהשתתף אף הוא בהפגנה, אמר כי מדי שבוע מצטרפים יותר ויותר אנשים למעגל ההתנגדות למלחמה. "אני רואה את ההפגנה הזו כצעד נוסף של מעגל ההתנגדות למלחמה", אמר. "זו יוזמה מרשימה של התנועה הפמיניסטית, שלוקחת חלק מאד מרכזי במאבקי השלום ובמאבקי השינוי החברתי. שמחתי לראות בהפגנה היום מרצים שלימדו איתי, וסטודנטים שלימדתי אותם, שלא היו בהפגנות הקודמות נגד המלחמה, ובחרו להתייצב ולהגיע, כי הם מבינים שצריך היום לעצור את השקיעה בבוץ הלבנוני, להפסיק את האש, ולהתחיל בתהליך מדיני אמיתי בכל החזיתות".

במקביל לקולות נגד המלחמה, ניתן היה גם לשמוע גם קולות בעד ההתנגדות הערבית. כך למשל הופץ כרוז אנטי ישראלי ואנטי אמריקני חריף, שהילל ושיבח את ההתנגדות. "השותפות הישראלית- אמריקנית לא יכולה אחרת, מאשר לעורר את ההתנגדות הכי מפוארת לשחרור לאומי של התנועות הדתיות והחילוניות כאחד!", נכתב. "כל בר דעת נאלץ להסכים שהצורך בהתנערות מדיכוי לאומי הוא צורך בלתי נלאה". בנוסף, נכתב בכרוז: "תורידו את ידיכם המלוכלכות מעל האדמות הערביות!", "תסתלק ממשלת ישראל על כל מפלגותיה!", "הלאה וושינגטון", "ניצחון ההתנגדות הערבית".

במקביל, פרסם איחוד הנשים המתקדם, תנועת הנשים של בל"ד, גילוי דעת שבו תקפו הנשים בחריפות את המלחמה בלבנון. "המלחמה היא תוקפנות בבחירה ישראלית ובתמיכה אמריקנית מלאה והיא ניסיון להשתלט על כל צורות ההתנגדות ולמושג ההתנגדות נגד ההגמוניה הישראלית והיא ניסיון שתוכנן מראש לטרוף את הקלפים הפוליטיים בלבנון, בעולם הערבי ובאזור כולו. אנחנו מגנות את הקונצנזוס הישראלי העיוור מאחורי הצבא ומאחורי השיח הצבאי התוקפני שדורס מאות הרוגים בלבנון ומוחק כפרים שלמים ואפילו קורא לזה". גילוי הדעת מזהיר מכך ש"ישראל מנצלת את כל תשומת הלב בלבנון בשביל לרצוח עשרות פלשתינים כל יום".

(איתמר ענברי | nrg | 29/7/2006 | 21:50)