מעל 5,000 הפגינו בתל אביב נגד המלחמה בלבנון

06.08.06 קטגוריית: שלום ודמוקרטיה

עדכון אחרון – 02:56 06/08/06

מעל 5,000 הפגינו בתל אביב נגד המלחמה בלבנון

מאת יולי חרומצ'נקו ויואב שטרן. הארץ

בהפגנה השתתפו בין היתר הח"כיות לשעבר יעל דיין ונעמי חזן, למרות שמפלגתן מרצ תומכת בלחימה. אלפים השתתפו בהפגנות נוספות בטירה, נצרת וטייבה

מפגינים בתל אביב, אתמול. קראו להחזיר את החיילים מלבנון

מפגינים בתל אביב, אתמול. קראו להחזיר את החיילים מלבנון
תצלום: מוטי קמחי

למעלה מ-5,000 איש הפגינו אתמול (שבת) בתל אביב נגד המלחמה בלבנון. המפגינים צעדו מדיזנגוף סנטר לאורך רחוב המלך ג'ורג' שנחסם לתנועה, כשהם קוראים סיסמאות הדורשות להפסיק את המלחמה ולהחזיר את החיילים מלבנון, וקריאות בגנות ראש הממשלה ושר הביטחון. שני מפגינים, בהם קטין, נעצרו על ידי המשטרה במהלך ההפגנה, שבתומה ניסו כמה פעילי ימין לקרוע שלטים של מפגינים.

בעצרת שערכו המפגינים במדרחוב נחלת בנימין, בתום הצעדה, נשאו דברים גם הח"כיות לשעבר יעל דיין ונעמי חזן, שמפלגתן, מרצ, תומכות בלחימה. בקהל המפגינים נכחו גם כ-40 חברי הנהלה ופעילים של מרצ. דיין קראה להחזיר את החיילים מלבנון, וזכתה לשריקות בוז מהקהל כשאמרה שהמלחמה היתה בתחילתה מוצדקת. נעמי חזן קראה לבצע חילופי שבויים ולהחזיר את החיילים החטופים הביתה.

בהפגנה דיבר גם שאול פלדמן, פעיל שמאל ותושב נשר, שביתו נפגע לפני כשבועיים מקטיושה, יום אחרי שהשתתף בתל-אביב בהפגנה נגד המלחמה. "עיתונאים שאלו אותי האם שיניתי את דעתי בעקבות הרס הבית", אמר פרידמן בעצרת. "אמרתי להם שהפגנתי נגד ההרס והחורבן שהמלחמה גורמת, ויום אחר כך ההרס הגיע גם אלי". פרידמן צולם באותו יום יושב ליד הפסנתר שלו בחדר שנהרס על ידי הקטיושה. "לא ציפיתי שיצמידו מסרים בעד המלחמה לתמונה של אדם שמנסה להפיק מוסיקה בחדר הרוס", אמר.

שאול פלדמן מכוון את פסנתרו בביתו ההרוס בנשר, לפני כשבועיים. "לא ציפיתי שיצמידו מסרים בעד המלחמה לתמונה של אדם שמנסה להפיק מוסיקה בחדר הרוס", אמר בהפגנה
תצלום ארכיון: אי-פי

ביקורת חריפה על פרץ

נואם נוסף בהפגנה היה זוהר מילגרום, בן 26, שהצהיר כי קיבל זימון למילואים בלבנון ובכוונתו להתייצב ביחידתו ולסרב. "אני חש בושה על שתיקת הציבור בישראל על מעשי הפשע המבוצעים בשמנו", אמר. סרבן נוסף, הקצין אמיר פסטר סרב לעלות ללבנון לפני כשבוע ונכנס לחודש בכלא 6.

בהפגנה נשמעה ביקורת חריפה כלפי ראש הממשלה אהוד אולמרט ושר הביטחון עמיר פרץ. "אולמרט הפך שיכור מלחמה, הוא נכנס עמוק לבוץ", אמר בהפגנה אורי אבנרי, יו"ר "גוש שלום". "עמיר פרץ רימה את בוחריו, כשהבטיח להיות מתקן חברתי ועכשיו הוא מוביל מלחמה".

בנימין גונן, חבר הנהלת ההסתדרות מטעם חד"ש אמר בהפגנה: "הכרתי את עמיר פרץ

כראש ארגון עובדים ואני מתבייש במה שהפך להיות". ראש ועדת המעקב העליונה של ערביי ישראל, שווקי חטיב, אמר כי "יהודים וערבים עומדים כאן במאבק משותף נגד המלחמה, יהודים וערבים בצפון נושאים במשותף בנטל הפצועים וההרוגים".

"זו מלחמה שנעשית על גבם של העניים המשלמים את המחיר שלה", אמר פרופ' גדי אלגזי, חבר ארגון תעאיוש, "על גב העניים מצפון ישראל ובדרום לבנון, שאין להם מספיק כסף ויכולת לברוח".

ח"כ דב חנין (חד"ש) בירך את המשתתפים ואמר כי ריבוי המשתתפים בה מסמל את התרחבות החזית נגד המלחמה. "אני מברך את מי שתמך בהתחלה במלחמה והיום מסתבר לו שהיא לא תגמר בניצחון צבאי. יש להפסיק את הירי ולהתחיל בהידברות", אמר.

כנסי מחאה במגזר הערבי

במהלך סוף השבוע נערכו שלושה גם כנסי מחאה גדולים נגד המלחמה ביישובים ערביים.

בטייבה נערכה אתמול הפגנה של מפלגת רע"מ, שבו השתתפו אלפים. בכנס נכחו חברי הכנסת איבראהים צרצור, טלב א-סאנע ועבאס זכור. א-סאנע אמר: "אנחנו מפגינים נגד הרג אזרחים משני הצדדים. זו מלחמה מטופשת ונפשעת וצריך להפסיקה באופן מיידי".

ביום שישי נערכה בטירה הפגנה של בל"ד, שבה השתתפו גם כן אלפי מפגינים. ח"כ עזמי בשארה, יו"ר בל"ד, אמר כי האזרחים היהודים והערבים שנהרגים הם קורבנות של אותה מדיניות. "אמרנו מלכתחילה כי יש לפתוח במו"מ ולא במלחמה", אמר.

בנצרת נערך כנס שארגנו כמה זרמים פוליטיים במגזר הערבי, תחת הכותרת "תמיכה בלבנון ובפלשתין". בהודעת סיכום לכנס שנשלחה מהתנועה האיסלאמית (הפלג הצפוני), נמסר כי ראש התנועה, שייח ראאד סלאח, האשים את ארה"ב וישראל כי הן מעוניינות "לייהד" את לבנון, עיראק ואפגניסטאן, כפי שעשו בפלשתין. "התוקפנות הנוכחית היא דרגת החוצפה הגבוהה ביותר. הם טובחים בילדים ונשים ומחייכים בטענה שהם לא פוגעים באזרחים (…). הם רוצחים פושעים טרוריסטים חוצפנים", דבר שייח סלאח.

ח"כ ואסל טהא (בל"ד) אמר בכנס כי ההתנגדות אינה טרור אלא "ערך מוסרי". הוא הוסיף כי ישראל היא שמבצעת טרור, וטען כי ישראל היא שמתגוננת מאחורי אזרחים ערבים, במעיליה, תרשיחא ופסוטא, שבסמוך להן מוצבים סוללות טילים של צה"ל.

(יולי חרומצ'נקו ויואב שטרן | הארץ | 06/08/2006 | 02:56)