המלחמה הגיעה לשגרירות ארצות הברית

02.08.06 קטגוריית: כללי, שלום ודמוקרטיה

גם רחבת השגרירות בת"א הפכה לזירת התגוששות בין מתנגדי המלחמה לתומכיה. קללות רבות הוחלפו בין הנצים, ולעיתים הידרדרו העימותים לתגרות ידיים

איתמר ענברי
עדכון אחרון : 2/8/2006 0:43

רחבת השגרירות האמריקנית בתל-אביב, שמלאה בימים כתיקונם בישראלים המבקשים להצטייד באשרה כדי לבקר ב"ארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות", הפכה אמש בעל כורחה לזירת התגוששות בין מתנגדי המלחמה בלבנון ובין תומכיה. בין הצדדים נרשמו עימותים מילוליים חריפים שהידרדרו אף לעיתים לתגרות ידיים.

את ההפגנה נגד המלחמה אמש ארגנו פעילי חד"ש ומק"י, שבאו להפגין דווקא מול שגרירות ארצות הברית, אותה כינו "ראש הנחש", בגלל טענתם שהממשל האמריקני הוא ה"מוח" שמאחורי מלחמת לבנון הנוכחית.

המפגינים כללו כ- 200 בני אדם ערבים ויהודים שנשאו דגלים אדומים וזעקו סיסמאות נגד הממשל האמריקני ונגד הממשלה. בין השאר צעקו המפגינים: "פרץ, פרץ, אל תדאג – בוש יפגוש אותך בהאג", "לא נמות ולא נמית בשירות ארצות הברית", "אולמרט כבר סיכם עם בוש – מלחמה וגם כיבוש", "דמוקרטיה לא בונים על גופות של ילדים", "חייל אמיץ – ילדים מפציץ". בנוסף דרשו לשחרר את האסירים הלבנוניים הכלואים בישראל.

חברת הכנסת לשעבר תמר גוז'נסקי, שהשתתפה בהפגנה, מתחה ביקורת נוקבת על הממשלה. "ב-1982 בהפגנות צעקנו את הסיסמה: 'מלחמה מוצלחת שווה לתחת'. מלחמה הולכת ומלחמה באה וכל פעם שמספרים לנו על הצלחות, אנו יודעים שהמצב גרוע יותר", אמרה ל-nrg מעריב. "אחרי הזוועה של בינת-ג'בייל באה הזוועה של כפר-כנא, ומי יודע מה יהיה מחר? לכן, כדי להוציא את הילדים בצפון מהמקלטים ולהציל את הילדים בלבנון, צריך לשבת ולדבר עם סוריה ועם לבנון ולפתור את כל המחלוקות במשא ומתן בחסות האו"ם".

עוד אמרה גוז'נסקי כי "כל מי שמשתתף במלחמה המזוהמת הזו, ההיסטוריה תשפוט אותו. כמו שאות קין של מלחמת לבנון לא נמחק ממצחו של שרון במשך שנים, כך אות הקין של מלחמת לבנון השנייה לא יימחק ממצחם של פרץ ושל אולמרט".

תזכורת לימי 1948

הח"כ לשעבר עיסאם מח'ול וח"כ דב חנין מחד"ש העדיפו להפנות אצבע מאשימה לכיוונה של ארה"ב. "זו לא מלחמה של הדמוקרטיה נגד הטרור כפי שאמר בוש, אלא מלחמה טרוריסטית נגד העמים הלבנוני והפלשתיני", אמר מח'ול. "זו מלחמה אימפריאליסטית של ארה"ב, שמתודלקת בדמם של ישראלים, פלשתינים ולבנונים. אנחנו כאן כדי לומר שהכתובת האמיתית למחאה הוא ממשל בוש, שעל מזבח התוכניות האסטרטגיות שלו במזרח התיכון הוא מקריב את עמי האזור. אנחנו אומרים שמי שמנע הפסקת אש ומי שסיפק פצצות חכמות לממשלה טיפשה, אחראי באותה מידה לטבח בכפר-כנא".

לדברי מח'ול, ארה"ב תשלם מחיר יקר בגלל מדיניותה, אם לא תשעה לקולות המפגינים ולא תעצור את מה שהגדיר "המלחמה המלוכלכת הזו". על ממשלת ישראל אמר מח'ול כי "היא נחטפה על ידי הממשל האמריקני ועל ידי הממסד הצבאי והיא משרתת בצורה מבישה אינטרסים זרים ועושה את דברי האמריקנים".

ח"כ חנין אמר כי ממשל בוש "הוא הקובע והוא המקבל את כל ההחלטות החשובות במלחמה הזו, ומעוניין למעשה בהתמשכותה כדי לארגן במזרח התיכון סדר אזורי חדש". לדבריו, המלחמה הזו, שהיא אסון לישראל כשם שהיא אסון לפלשתינים וללבנונים, מתרחשת כדי לקדם את האינטרסים האמריקניים.

אחת המפגינות, סלווא סאלם, החזיקה שלט בידה ופרצה לפתע בבכי. "הימים הללו מזכירים לי את 1948, השנה שבה הרגו את אבא שלי בזמן שהייתי בבטן אמי", סיפרה בדמעות ל-nrg מעריב. "עקרו את הכפר בו נולדתי, מעלול, ועכשיו עושים ללבנונים את אותו הדבר. למרות שהרגו את אבא שלי, אני לא שונאת יהודים וקיוויתי שאפשר יהיה לחיות בשלום, אבל כנראה שהמורשת של ממשלות ישראל זה רצח של ילדים", אמרה.

מלחמת הצעקות

קריאותיהם של מתנגדי המלחמה ודמעותיה של סאלם לא הרשימו במיוחד מפגינים שהתייצבו מעברו השני של הכביש, נופפו בדגלי ישראל, והניפו שלטים שעליהם נכתב: "לביטחון התושבים – נפגיז מחבלים", "הבא להרגך – השכם להרגו", ו"נס-רע-לה חיז-בלה-בלה".

תומכי המלחמה הביעו את מורת רוחם מהפגנת מתנגדי המלחמה. "עכשיו הם רוצים שלום אבל כשנסראללה ירה טילים, הם לא רצו שלום", אמר אחד מהתומכים. "רוב המפגינים שם הם ערבים והערבים הם אויבים, הם לא אחים ולא בני דודים. הם כבר מאה שנה האויבים שלנו וזה לא משנה אם הם יושבים פה, בעזה או בלבנון".

לקראת סוף ההפגנה התנהלה "מלחמת צעקות" בין מתנגדי המלחמה לתומכיה, כשבין הצדדים חוצצים אנשי משטרה שניסו למנוע, ללא הצלחה לעיתים, עימותים פיזיים בין הצדדים.

"בוגדים", "סרטן", "תלכו לעזה וללבנון","המקום שלכם בכלא", "למה לא הפגנתם כשחטפו את הילדים?", "מילא תמכתם בערפאת, אבל בנסראללה?", היו חלק מהקריאות שהשמיעו תומכי המלחמה, שזכו לאהדת מרבית הנוסעים בכביש, שצפרו להם לאות הזדהות. אחד ממפגיני הימין אף החל לפתע לצעוק "כהנא חי".

חלק ממתנגדי המלחמה לא נותרו חייבים. מצידו של הכביש בו עמדו המתנגדים נשמעו קריאות לעבר התומכים: "פשיסטים, רוצחי ילדים", "כל אחד מכם הפך להיטלר", "כהנא חי בכל אחד מכם וזה גם יהיה הסוף שלכם", ואפילו: "אתם היהודים עברתם שואה – ואתם מביאים את זה לפה".

פרסום ראשון : 1/8/2006 23:15

(איתמר ענברי | nrg | 2/8/2006 | 00:43)