אנשי תשס"ז

24.09.06 קטגוריית: ירוק, תקשורת

מיכאל מלכיאור ודב חנין עיבוד מחשב

אנשי תשס"ז

מדור ירוק נושך בחר בח"כ מיכאל מלכיאור וח"כ דב חנין כאנשי המפתח של שנת תשס"ז. אל שני האישים הללו יופנו מרבית עיני שוחרי הסביבה בישראל במהלך השנה הבאה

NRG מעריב 20/9/2006 8:00

המדור בחר להתרכז בשני אנשים אשר לדעתו יהיו המרכזים והמשפיעים בתחום איכות הסביבה בשנה הקרובה,שנת תשס"ז – ח"כ הרב מיכאל מלכיאור וח"כ דב חנין. שני הח"כים הנמרצים עומדים בתפקידי מפתח ובראש השדולה הסביבתית חברתית המונה 42 ח"כים ומהווה את אחת השדולות החזקות והמשפיעות בכנסת.

בדומה לתחומים אחרים, מקובל בדרך כלל לבחור בשר העומד בראש המשרד עליו הוא ממונה כאדם בעל ההשפעה הרבה ביותר בתחום. הבעיה היא כאשר הפוליטיקה משחקת תפקיד חשוב בקבלת החלטות, לעיתים טהרת איכות הסביבה אינה השיקול היחידי העומד על הפרק.

החלטנו למקד את הפוקוס לשנת תשס"ז על שני אישים אשר אינם נמצאים בראש הפירמידה, אלא דוקא בשורה שאחריה. אנו מאמינים כי מיכאל מלכיאור ודב חנין מונעים בפעילותם בעד איכות הסביבה כמעט מבלי אינטרסים או שיקולים זרים. עד כה השניים הצטיירו כאישים ישרים, נמרצים והגונים אשר נושא הסביבה קרוב לליבם. אנשים אלו בחרו את העיסוק בתחום הסביבה מבחירה חופשית ולא הוצנחו לתפקיד מחוסר ברירה והבטחות פוליטיות.

אין ספק שמצבם של חיות ישראל עגום. תקוותם של החיות וחובבי החיות בארץ מתרכזת במינויו של חבר הכנסת הרב מיכאל מלכיאור לתפקיד יו"ר ועדת החינוך של הכנסת, בין שאר פעולותיה ועדת החינוך מקדמת נושאים הקשורים לחוק צער בעלי חיים וחוקים נוספים הקשורים לבעלי חיים. יום לפני מינויו ליו"ר הועדה הגיע ח"כ מלכיאור לחתום על העצומה נגד מרוצי סוסים למטרות הימורים והדגיש את נושאי החיות הקרובים לליבו.

"בכנסת הנוכחית יש הרבה מאוד אנרגיה מתחדשת, ואני מאמין שיחד עם היו"ר החדש, ח"כ ד"ר דב חנין, נגיע להישגים נהדרים", ציין מלכיאור. ח"כ מלכיאור המשמש בתפקיד יו"ר ועדת החינוך בכנסת הבטיח בדיונים שנערכו השנה לדאוג כי החינוך לאיכות הסביבה יהפוך למקצוע החל מבית הספר היסודי עליו יושם דגש בשנה הבאה.

מיכאל מלכיאור - צילום: הכל חי

ח"כ דב חנין

ח"כ ד"ר דב חנין המשמש כיו"ר השדולה החברתית סביבתית מאמין בצדק חברתי כמרכיב מוביל בתחום איכות הסביבה, "הצדק הסביבתי הוא אלמנט מרכזי מאוד בהגנת הסביבה, צריך לדעת שכאשר קיים זיהום סביבתי, הוא פוגע בעיקר בעניים, במיעוטים, בנשים ובילדים".

ח"כ חנין, משפטן בהשכלתו וד"ר למדעי המדינה, ישתמש בידע הרב שצבר בחייו הפרטיים לפני היבחרו לכנסת וינסה לקדם בתפקידו כיו"ר השדולה החברתית סביבתית, את נושאי הסביבה השונים אשר לא אחת מתנגשים עם אינטרסים של בעלי ממון הקשורים קשר ישיר עם ראשי השלטון.

כך למשל אחת הבעיות עימן ח"כ חנין יצטרך להתמודד בשנה הבאה היא הפעולה כנגד המפעלים הפטרוכימיים המזהמים, פסולת קבלני הבניין וחברות הבנייה השונות הנערמת ללא הבחנה במקומות שונים בארץ, זיהומים במי תהום, מפגעים סביבתיים רבים ומאבק במספר רב של מפעלים תעשייתיים מזהמים אשר יחדיו מהווים כח כלכלי ופוליטי עצום.

ח"כ חנין הציב את חוק "המזהם משלם" – חוק לפיו גובה הקנס שישלם גוף מזהם יעמוד על פי ארבע מהרווח שניסו להשיג ע"י גרימת הזיהום בראש רשימת סדר העדיפויות. החוק ויישומו כך מקווה חנין יגרום לכך ש: "בעתיד כבר לא יהיה כלכלי לזהם".

האינטרסים הפוליטיים והכלכליים אשר לא אחת גורמים לפגיעה והרס הסביבה יהוו את האתגר הרציני עימו שני אישים אלו יצטרכו להתמודד.

גדעון עזרא - צילום: זוהר וידן

חברה נקייה וערכית

לדוגמא אנו יכולים להזכיר בנשימה עצורה את פרויקט פארק איילון, האמור לקום בין מזבלת חיריה לשעבר לצומת חולון. חנין דואג מה תהיה בסופו של דבר עמדתו של ראש הממשלה אהוד אולמרט. "אנחנו נאבקים כאן באינטרסים של בעלי ההון, הם לא מתכוונים לוותר, והם יעשו הכל כדי לשכנע אותך ואת הממשלה שבעצם התוכנית שלהם היא לגרום לזה שיהיה שם איזשהו פארק, על ידי כך שיהיה הרבה כסף מהבנייה של המגורים".

חנין מוסיף באומרו כי: "אנו מדברים בסופו של דבר על שאלות חברתיות. באיזו חברה אנחנו רוצים לחיות. חברה שצריכה להיות נקייה וערכית. בסופו של דבר השאלות הסביבתיות אינן טכניות אלא ערכיות, ועיקרן הוא איך אנחנו רוצים לארגן את החיים שלנו".

בנוגע לזיהומים הנמצאים בצפון הארץ במיוחד באזורים בהם שוכנים רשויות וכפרים ערביים מדגיש חנין: "כואב לי מאוד מה שקורה למשל בשמורת בית-הכרם בגליל, זו שמורה של חורבן סביבתי. אתה מגיע לשמורת טבע נפלאה – מקום שראוי לביקור ונוח לגישה בקניון טבעי במרחק עשרה מטרים מכביש עכו-צפת, ויש שם שלטים 'אל תשליך אשפה', ובאמת לא משליכים אשפה, אבל בתוך הנחל של השמורה זורם ביוב. הביוב הזה הוא מים שמגיעים מהכפרים הערביים הסמוכים. נכון שהרשות המקומית לא מצליחה לטפל בבעיה הזאת, אבל את המחיר משלמים לא רק הכפרים, אלא גם שמורת הטבע".

גם למיקום המפגעים ותופעת NIMBY (לא בחצר האחורית שלי) מתייחס חנין: "מהאספקטים של צדק סביבתי – תמיד יש את אלה שנפגעים יותר, תראו איפה נמצאים המפעלים המזהמים ואתרי הפסולת, תראו איך נראות השכונות של העניים והעשירים, איך נראים יישובי הערבים ויישובי הצפונים בסביון. מי משלם את המחיר של הזנחה סביבתית היא שאלה אחת, ומי מרוויח היא שאלה גדולה יותר. הבעיות הסביבתיות הגדולות נגרמות הרבה פעמים בגלל אינטרסים כלכליים וכוח של בעלי הון".

שנה רווית מאבקים

גם נושא הקרינה הסלולרית הוא נושא שיעמוד בראש סדר עדיפויותיו של חנין בשנה הבאה: "יש עיקרון של זהירות מונעת. אנחנו לא יודעים הכל גם בתחום של הקרינה הסלולרית הלא-מייננת. הולך ומצטבר מידע מדאיג. יש למשל מחקר בטכניון מלפני שנה, שלפיו הקרינה הלא-מייננת מזיקה לתאים, וזה מעורר חששות. זה נכון שאין הוכחות להיקף של הנזקים, אבל בכל מקרה הציבור חושש מאוד ואני חושב שבצדק, כי יש שאלות קשות והתשובות הניתנות על ידי המערכת לא מספקות.

היום אפשר להציב אנטנה לא רחוק מביתי בלי שתהיה לי יכולת להתנגד. ויש בעיה גדולה עם הדור השלישי של הטלפונים הניידים – בעלי עניין מקדמים את המכירה שלהם והציבור לא יודע את רמת הסיכון שאולי יש בהם".

ההתמודדות עם נושאים אלו בודאי תעסיק את שני האישים הללו כמו עוד נושאים מרכזיים אחרים אשר יעמדו לבחינה בשנה הקרובה – כניסתו לתוקף של חוק איסור נטישת בע"ח והקושי ביישומו, המאבק במזבלות הלא חוקיות, בנייה לא חוקית, הקצאת משאבים לטיפול בבע"ח, הכנסת אנרגיה ירוקה כפרויקט לאומי הנהוג במדינות מתקדמות ועוד נושאים רבים אחרים.

השניים ינסו לנווט בין המוקשים הפוליטיים, האינטרסים המנוגדים ויהוו את הרוח הגבית הגדולה מאחורי השר לאיכות הסביבה, גדעון עזרא האמור להוציא לפועל תכניות אלו ותכניות אחרות.

עבור תושבי המדינה יש לקוות כי השניים יצליחו לעמוד במשימותיהם השונות וישכילו לבצע את המשימה הגדולה אותה נטלו על כתפיהם. בהעדר תמיכה ציבורית עלולים השניים להאבק בתחנות הממסד כמעט לבדם. עד כה ע"פ עשייתם ונחרצותם נראה כי השנה הקרובה – שנת תשס"ז, אמורה להיות שנה מעניינת במיוחד ורווית מאבקים.

(nrg | 20/9/2006 | 08:00)