ח"כ חנין: לפנות את מפרץ חיפה מחומרים מסוכנים

06.09.06 קטגוריית: ירוק, תקשורת

ראשי השדולה הסביבתית בכנסת ביקרו השבוע במפרץ חיפה ובחנו בין השאר את נושא מיכל האמוניה של מפעל חיפה כימיקלים שמהווה סכנה לשלום התושבים בפרט בעת מלחמה

דוד הכהן, Ynet

לא קיים זמן התראה ביחס לסיכונים הכימיים במפרץ חיפה. כך אומר צבי פורר, מנכ"ל איגוד ערים לאיכות הסביבה חיפה.

פורר מסר את הדברים השבוע במהלך סיור של ראשי השדולה הסביבתית-חברתית של הכנסת הח"כים מיכאל מלכיאור ודב חנין במפרץ חיפה שביקשו לבחון את הסיכונים הסביבתיים במפרץ בעקבות המלחמה.

פורר התייחס למיכל האמוניה של מפעל חיפה כימיקלים ואמר כי אין כל הצדקה לקיומו בקרבה כה גדולה למרכזי אוכלוסין. הוא ציין כי בעת המלחמה דרשו מהמפעל להפחית את מלאי האמוניה לשליש מהכמות הרגילה, אולם כעת המפעל חוזר וממלא את המיכל.

עוד ציין את הסיכונים לסביבה הקיימים בחוות הגפ"מ בקריית אתא. פורר אמר כי יש להעביר את הסמכויות להפחתת מלאים של חומרים מסוכנים בעת מלחמה מפיקוד העורף למשרד להגנת הסביבה. לדבריו, יש להשאיר את מסכות הגז בידי תושבי חיפה ולספר להם פילטרים המתאימים גם לאמוניה.

סגן ראש העיר, שמואל גלבהרט אמר כי ערב המלחמה פיקוד העורף קבע כי מיכל האמוניה של מפעל חיפה כימיקלים אינו עומד בדרישות המיגון וכי באופן תמוה בעת המלחמה הודיע מפקד פיקוד העורף כי נפגש עם מנהלי המפעל והסיר את דרישותיו מהמפעל.

"סימני שאלה גדולים"

ח"כ חנין אמר כי ברור שאי אפשר למגן באופן מוחלט את מיכלי החומרים המסוכנים ולכן חייבים ברמה האסטרטגית לפעול לפינוי מפרץ חיפה מהגורמים המסכנים בו את ביטחונם, בריאותם וסביבתם של התושבים.

ח"כ מלכיאור אמר כי "יצאנו מהסיור עם סימני שאלה גדולים יותר מאלה שהיו לנו כשנכנסנו למתקן. השדולה לא קיבלה מענה לשאלותיה". לדבריו, "יש לערוך בדיקה של הנושא באופן מקיף וממלכתי – לא רק לגבי חיפה כימיקלים אלא לגבי כלל המפעלים הרלוונטים במפרץ חיפה. אם אכן יש סכנה כזו – חייבים לעשות הכל על מנת לעצור את פעילות המפעל במתכונתו הנוכחית ולשקול את האלטרנטיבות. אסור לקחת 'סיכון מחושב' על חשבון בריאות תושבי חיפה".

ראשי השדולה הסביבתית הודיעו כי יפעלו לכנס כינוס חרום של מליאת הכנסת עוד בפגרת הקיץ, על מנת לדון בסיכונים הסביבתיים והבריאותיים הקיימים במפרץ חיפה.

(דוד הכהן | ynet | 05/09/2006 | 15:02)