אושרה הצעת חוק לאיסור גביית דמי כניסה לגנים ציבוריים

23.10.06 קטגוריית: חברה וכלכלה, ירוק


כנסת ישראל
השדולה הסביבתית-חברתית

בס"ד

יום שני 23 אוקטובר 2006

אושרה, בועדת שרים לענייני חקיקה: הצעת חוק לאיסור גביית דמי כניסה לגנים ציבוריים

ח"כ ד"ר דב חנין, יו"ר השדולה הסביבתית-חברתית: הזכות ליהנות מפארק עירוני היא זכות אנושית בסיסית

אתמול (יום א', 22.10.06) אישרה ועדת השרים לענייני חקיקה את הצעת החוק לאיסור גביית דמי כניסה לגנים ציבוריים. יוזמי הצעת החוק הינם ח"כ ד"ר דב חנין, יו"ר עמית של השדולה הסביבתית-חברתית של הכנסת, וחברי הכנסת הרב משה גפני ודוד אזולאי החברים בשדולה הסביבתית-חברתית

הזכות לגישה חופשית אל המרחב הציבורי הפתוח, ובכלל זה אל הפארקים העירוניים, הגינות והגנים הציבוריים ומקומות מרגוע ונופש אחרים בתחומיה של רשות מקומית, מאפשרת לכל אדם, יהא מצבו הסוציו-אקונומי אשר יהא, ליהנות בכל עת מהשטח הציבורי הפתוח. הזכות הזו מגלמת צורך בסיסי של כל אדם להנאה בפועל מסביבה ראויה ומכאן שאין להגבילה באמצעות גביית דמי כניסה אל הגנים הציבוריים.

לאחרונה, בהיעדר כל הוראת חוק האוסרת על גביית דמי כניסה, החלו רשויות מקומיות מסוימות לדרוש דמי כניסה אל גנים ציבוריים שבתחומן גם ממי שאינו נמנה על תושביהן.

הזכות ליהנות מפעילויות בסיסיות של פנאי ונופש בגנים ציבוריים, שאינן בגדר אטרקציה תפעולית כזו או אחרת – פיקניק על מדשאות בגנים הציבוריים, משחק כדור עם ילד, טיול בשבילי אופניים ועוד – הינה זכות יסודית ואלמנטרית, שעל כל רשות להעניקה בתחומיה לכל אדם, ללא תשלום, ומבלי לערוך הלכה למעשה סלקציה ממונית בין תושב העיר לבין תושב חוץ המבקר בה.

מטרת הצעת החוק להסדיר בחקיקה ראשית את הזכות של כל אדם לגישה חופשית אל הגנים הציבוריים בכל רשות מקומית.

ח"כ חנין בירך על אישור הצעת החוק המכוונת לחסל את מגיפת גביית התשלום בגין כניסה לפארקים העירוניים. ח"כ חנין אמר כי "הזכות ליהנות מפארק עירוני היא זכות אנושית בסיסית. מי שנפגע מגביית תשלומים בגין כניסה לפארקים הינם החלשים והעניים. הצעת החוק תביא להפסקת התפשטות המגיפה הזו".

למידע נוסף: שמואל חן, מנהל השדולה הסביבתית-חברתית 050-8221497