ההחלטה על תוכנית ספדיה נדחתה בחודשיים

17.10.06 קטגוריית: ירוק

יום שלישי, 17 באוקטובר 2006, 14:53 מאת: צפריר רינת, הארץ

מאות הפגינו נגד התוכנית להרחבת ירושלים מערבה, שלטענת הירוקים תפגע בשטחים ירוקים ותחליש את מרכז העיר ירושלים

המועצה הארצית לתכנון ובנייה החליטה היום במפתיע לעכב בחודשיים את החלטתה האם לאשר את התוכנית השנויה במחלוקת להרחבת מערב ירושלים ("תוכנית ספדיה"), וזאת לשם עריכת בדיקות נוספות. הגופים הסביבתיים טוענים שההשקעה בבנייה תבוא על חשבון מרכז העיר, וכי בניית 20 אלף יחידות דיור ממערב לעיר תפגע קשות בשטחים הירוקים. מנגד טוענות עיריית ירושלים והרשות לפיתוח העיר, כי התוכנית תציל את העיר מהגירה שלילית.

תוכנית מערב ירושלים זכתה לכינוי "תוכנית ספדיה" על שם האדריכל שהכין אותה, משה ספדיה. התוכנית מציעה בניית כ-20 אלף יחידות דיור בשני מוקדים עיקריים: בהר חרת, מדרום למבשרת ציון, וברכס לבן, ממערב לשכונת גבעת משואה. מלבד הבנייה בהר חרת וברכס לבן, מתוכנן מתחם בנייה קטן יותר ליד בית החולים "הדסה" בעיר. מרבית שטחה של התוכנית לא נמצא כיום בתחום השיפוט של ירושלים. התוכנית אושרה להפקדה ולהגשת התנגדויות על ידי הוועדה המחוזית ב-2001, ועל ידי המועצה הארצית לתכנון ובנייה ב-2003.

המאבק נגד התוכנית הוא המאבק הסביבתי הגדול ביותר שהתנהל בישראל בשנים האחרונות. בשיאו, הצליחו הארגונים הירוקים לארגן הגשת 16 אלף התנגדויות לתוכנית, ובאחרונה הם אף זכו לתמיכת כמה מפלגות גדולות, כמו העבודה, ש"ס וישראל ביתנו, שנציגיהן הודיעו על התנגדותם לתוכנית.

בעקבות ההתנגדויות הרבות, החליטה ב-2004 המועצה הארצית לתכנון ובנייה למנות את עו"ד גדעון ויתקון כחוקר לשמיעת ההתנגדויות. בשנה שעברה הגיש ויתקון דו"ח, הכולל המלצות אך אינו מקבל את עמדת המתנגדים, שאין לאשר את התוכנית.

ח"כ מלכיאור: הבדיקות יביאו לביטול התכנית

ראש אגף שמירת טבע בחברה להגנת הטבע, רענן בורל, אמר בתגובה להחלטת המועצה לדחות את ההכרעה, כי "מדובר בטקטיקה נלוזה שנועדה להתיש את ההתנגדות העזה של הציבור ושל חלק ניכר מחברי המועצה הארצית לתכנית". לדברי בורל, המועצה למעשה מודה שמדובר בתכנית עם בסיס נתונים לקוי, כפי שטענו לאורך השנים האחרונות החברה להגנת הטבע והקואליציה לשימור הרי ירושלים. בורל הוסיף גם, כי "המאבק ימשיך עד שהתכנית האומללה להרס הרי ירושלים והעיר עצמה תדחה על הסף".

מאות מאנשי הארגונים הסביבתיים הפגינו היום מול משרד הפנים נגד התוכנית, ובהם חברי הכנסת מיכאל מלכיאור (עבודה) ויוסי ביילין (מרצ), וחבר הכנסת לשעבר עמרי שרון. אחד המפגינים אמר ל"קול ישראל", כי "זאת תוכנית איומה שתהרוס את ירושלים. מבחינה חברתית היא לא טובה כי תמנע שיקום שכונות במרכז העיר. לא תהיה לשם תחבורה ציבורית ולכן תנועת כלי רכב פרטיים תגבר".

ראשי השדולה לאיכות הסביבה בכנסת, ח"כ הרב מיכאל מלכיאור (עבודה-מימד), וח"כ ד"ר דב חנין (חד"ש), אמרו בתגובה לדחיית החלטת המועצה הארצית בנושא תכנית ספדי, כי "אנו מברכים על כך שהמועצה החליטה שלא לאשר את תכנית ספדי ודחתה את החלטתה בענין. אנו בטוחים שהבדיקות שתערוך המועצה יביאו למסקנה לבטל את התכנית באופן סופי". הם הוסיפו כי השדולה לאיכות הסביבה בכנסת תגביר את המאמצים לביטול התכנית עד לדיון הבא של המועצה בנושא בעוד חודשיים. "קיים רוב מוחלט בכנסת נגד התכנית, ואנו מאמינים שהתכנית תיקבר סופית", אמרו.