הערבים מתאחדים נגד צירוף ליברמן לקואליציה

12.10.06 קטגוריית: חברה וכלכלה, שלום ודמוקרטיה, תקשורת

הערבים מתאחדים נגד צירוף ליברמן לקואליציה
מאת יואב שטרן, הארץ

במפלגות הערביות נערכים לסיכול הצטרפותה של "ישראל ביתנו" לקואליציה. בחד"ש מנסים לארגן שיתוף פעולה חוצה מפלגות נגד הצעת החוק להפיכת המשטר בישראל למשטר נשיאותי, ואילו במפלגות האחרות יוצאים בחריפות נגד יו"ר "ישראל ביתנו", אביגדור ליברמן.

ח"כ דב חנין (חד"ש) אמר אתמול, ששינוי שיטת המשטר לפי הצעתו של יו"ר "ישראל ביתנו", אביגדור ליברמן, תהיה הרת אסון. לדבריו, ריכוז כוח נוסף בראש הרשות המבצעת הוא דבר שלילי, משום שגם כיום נהנה ראש הממשלה מסמכויות רבות. דוגמה לכך הוא מביא בהחלטתו של ראש הממשלה לצאת למלחמה בלבנון. "זו אג'נדה מסוכנת, וכל המהלך מעיד על פשיטת הרגל של ממשלת אולמרט. הסוכריה הזו, שמאפשרת את צירופו של ליברמן לממשלה, היא רעיון גרוע. נעשה הכל כדי להכשיל זאת", אמר חנין.

משרדו הפרלמנטרי של חנין שוכן בעיר אום אל-פחם, שבעבר הציע ליברמן להעביר לשטחי הרשות הפלשתינית. חד"ש מארגנת בעיר אירוע פוליטי נגד הקריאות לשנות את הגבול באזור.

"אום אל-פחם נמצאת כאן ואף אחד לא יוכל לדחוק אותה. היא תמשיך להאבק למען שוויון מלא בתוך ישראל, וזו התשובה שלנו לליברמן", אמר ח"כ חנין.

גם במפלגות ערביות אחרות יוצאים בחריפות נגד צירופו של ליברמן. סגן יו"ר הכנסת אחמד טיבי (רע"מ-תע"ל), כינה אתמול את "ישראל ביתנו" "המפלגה הפשיסטית הישראלית, מפ"י". "צירופו של ליברמן הוא מסר חמור של לגיטימציה לשנאת ערבים, גזענות ופשיזם", הוא אמר.

טיבי הוסיף: "פעם הגזענים היו נשארים ברחוב ואילו היום הם צועדים בצעדי ענק אל הממשלה". הוא גם השווה בין ליברמן למנהיג הימין הקיצוני באוסטריה יירג היידר: "בעבר החרימה ישראל את אוסטריה על הרבה פחות ממה שליברמן אומר".

בבל"ד מזהירים מעצם קיומם של מגעים עם ליברמן. "עצם העובדה שנותנים לו מראה של מכובדות ולגיטימציה לרעיונות שלו הוא דבר מסוכן. תפישתו היא גזענית כלפי הערבים ופשיסטית נגד הדמוקרטיה", אמר ח"כ ג'מאל זחאלקה. זחאלקה גם מותח ביקורת על כוונותיו המדיניות של אולמרט: "פירוש הדבר הוא שפניה של ממשלת אולמרט היא לעימותים והסלמה, לא למו"מ והסדרים".

(יואב שטרן, הארץ | 12/10/2006)