ספינת גרינפיס תתעד את נזקי המלחמה בישראל

11.10.06 קטגוריית: ירוק, תקשורת

ספינת "גרינפיס" תתעד את נזקי המלחמה בישראל
לאחר שערכו סיור בחופי לבנון, שם נגרם כתם נפט גדול כתוצאה מהפצצות צה"ל, יבקרו אנשי ארגון הסביבה הבינלאומי בישראל במטרה לאמוד ולתעד את הנזקים הסביבתיים שגרמה המלחמה

ynet

פורסם: 09.10.06, 13:32

הנזקים הסביבתיים שנגרמו במלחמה האחרונה בישראל מטרידים את ארגוני הסביבה המקומיים, כמו גם את ארגון הסביבה הבינלאומי "גרינפיס". בסוף השבוע הקרוב תגיע לישראל ה"ריינבו ווריאר" – ספינת הדגל של הארגון – במטרה לתעד ולכמת את הנזקים הסביבתיים שגרמו העימותים בין ישראל לחיזבאללה.

לספינה יצטרפו חברי השדולה הסביבתית הפועלת בכנסת מזה מספר חודשים, ונציגיהם של ארגוני איכות סביבה בישראל. המשתתפים יגבשו תוכנית פעולה ויציעו אפשרויות לטיפול בנזקים שנגרמו בעקבות הלחימה. "עדיין רב הנסתר על הגלוי בנוגע לנזק שהתרחש למעשה מבחינה סביבתית בעקבות המלחמה", אמרה נילי גרוסמן, המרכזת את פרויקט תיעוד השפעות המלחמה בישראל. "לכן כה חשוב להפגיש את ארגוני הסביבה ואת השדולה בכנסת ביחד, לחשוף את הנזקים, להתריע מפני הסיכונים ואגב כך לברר מה ניתן היה לעשות ומה יש לעשות כעת", הוסיפה גרוסמן.

הספינה תפליג ביום ד' הקרוב עם חברי השדולה בראשות ח"כ ד"ר דב חנין וח"כ הרב מיכאל מלכיאור לעורך מפרץ חיפה, כדי לבדוק מקורות זיהום מקומיים שנוצרו במהלך המלחמה. בנוסף, יעסקו אנשי הצוות בתיעוד ואומדן הנזקים שנגרמו כתוצאה מירי הקטיושות על הצפון, ובהם פגיעה באיזורים מיוערים, בבעליחיים ובצומח במקומות שונים בצפון הארץ.

מוקדם יותר ערכה הספינה מבצע לניקוי כתם הנפט שנוצר לאורך החוף הלבנוני לאחר פגיעה של צה"ל בתחנת כוח מקומית. לפי הדיווחים, במהלך תקיפה של חיל האוויר הישראלי בדרום בירות ב-13 וב-15 ביולי, נפגעה תחנת כוח המונעת בנפט. מאגרי הנפט שנמצאו בה נשפכו והגיעו אל רצועת החוף, ולפי הערכות בין 10,000 ל-30,000 טון נפט הוזרמו לים התיכון כתוצאה מהפגיעה.

הנפט יצר רצועת זיהום נרחבת, שהלכה והתקדמה אל תוך הים תוך סיכון בעליחיים והצמחים במקום. מומחים לכתמי נפט מאירופה הגיעו למקום וניסו להתמודד עם הזיהום שהוגדר כ"אסון אקולוגי", ואנשי גרינפיס השתתפו אף הם בתיעוד הזיהום ובניסיון למנוע את התפשטותו. בגרינפיס אומרים כי הנפט יצר מוקדי זיהום רבים לאורך חופי לבנון, ואיימו להתרחב לחופי סוריה וטורקיה, וב-22 באוגוסט חשף הצוות כי התגלתה כמות גדולה של נפט מתחת לפני הים.

(* | ynet | 09/10/2006 | 13:32)