שש שנים אחרי, הפושעים מסתובבים חופשי

01.10.06 קטגוריית: כללי

"שש שנים אחרי, הפושעים מסתובבים חופשי"

אלפי בני אדם השתתפו בעצרת לציון 6 שנים לאירועי אוקטובר 2000. "זהו אות קין על מצחה של החברה הישראלית", אמר יו"ר ועדת המעקב, שאוקי ח'טיב

איתמר ענברי, nrg מעריב
30/9/2006 18:56

אלפי בני אדם, ערבים ויהודים, השתתפו היום באירועים לציון שש שנים לאירועי אוקטובר 2000, בהם נהרגו 13 אזרחים ערבים. בעצרת המרכזית, שנערכה בסכנין, אמר יו"ר ועדת המעקב העליונה של הערבים בישראל, שאוקי ח'טיב, כי "שש שנים אחרי האירועים, הפושע עדיין מסתובב חופשי. זה מהווה אות קין על מצחה של החברה הישראלית, ועל מערכת המשפט". רושדייה ע'רה, אמו של ההרוג רמי ע'רה, אמרה ל-nrg מעריב כי היא "כועסת על מדינת ישראל הטרוריסטית".

אירועי הזיכרון נפתחו הבוקר בתהלוכת מכוניות שהחלה מכפר ג'ת במשולש, שבו נהרג ע'רה, ועברה דרך היישובים אום אל-פאחם, מועאיה, נצרת, כפר-כנא, כפר-מנדא ועראבה. מעראבה יצאה התהלוכה לכיוון סכנין, שם נערכה העצרת המרכזית לציון אירועי אוקטובר.

עוד לפני קיום העצרת נערכה בעיר תהלוכה, בה השתתפו אלפי בני אדם, שנשאו דגלים שחורים, דגלי פלשתין ואת תמונותיהם ושמותיהם של הקורבנות.

הזמן שחלף מאז אירועי אוקטובר, לא מחק ולא טשטש את כאבם של בני משפחות ההרוגים. "אני כועסת על מדינת ישראל הטרוריסטית" אמרה ל-nrg מעריב רושדייה ע'רה, אמו של רמי ע'רה, שנהרג באירועי אוקטובר. "הם יפתחו את התיקים בעל כורחם, כי הם נכשלו ועכשיו הם מתביישים".

היא ציינה כי התהלוכה נעשית בעיצומו של חודש הרמדאן, שבו מצווים המוסלמים לצום. "אנחנו הולכים בתהלוכה וצמים, אבל אנחנו לא מרגישים שאנחנו צמים". האם הדגישה כי חשוב שהעניין לא ייעלם מהתודעה, ו"צריך שכולם ייענשו, גם הפושעים וגם אלו שמעליהם".

"הקטסטרופה עלולה לבוא"

במהלך עצרת הזיכרון, שנערכה בבית הקברות בסכנין, ליד האנדרטה לזכר 13 ההרוגים, נשא שאוקי ח'טיב, יו"ר ועדת המעקב העליונה, נאום בו אמר: "ביום הזה יצאו ההמונים כדי להזדהות עם העם הפלשתיני, שרצה להגן על זכותו לשחרור ועל זכותו לבנות מדינה עצמאית. ביום הזה השלטונות הישראליים, שרצו להרוס את המאבק הלגיטימי הזה, הרוו אותו בדמם של הצעירים".

ח'טיב אמר בנוסף בנאומו כי "שש שנים אחרי האירועים, הפושע עדיין מסתובב חופשי, ואוקטובר נותר אות קלון על ממשלות ישראל. כל עוד הפושע מסתובב חופשי ימשיכו האירועים להיות אות קלון על מצח החברה הישראלית ועל מערכת המשפט".

הכעס על אי הטיפול בפרשה, ועל אי העמדתם לדין של אנשי כוחות הביטחון שהיו מעורבים בהרג, ניכר גם בדבריהם של חברי הכנסת, שהשתתפו באירועים היום. "כל מערכות השלטון בישראל נבנו על תרבות הטיוח והשקר", אמר יו"ר רע"מ-תע"ל, ח"כ איברהים צרצור. "שש שנים אחרי הטבח, ישראל ממשיכה באותה מדיניות, בלי להניד עפעף, ואני מאוד חושש שעם חלוף הזמן, הערבים בישראל יתחילו לאבד אמון.

"כולי תקווה שישראל תתייחס בצורה נאותה לאזרחיה הערבים, לפני שיגיעו לאובדן תקווה וייאוש ולדרך שאין לה מוצא", הוסיף ח"כ צרצור, ואף הזהיר כי "הקטסטרופה עלולה לבוא, והיא תגיע לכל המדינה".

"הזעקה נמשכת מהיום הראשון"

יו"ר חד"ש, ח"כ מוחמד ברכה, אמר כי "הפושעים עדיין מסתובבים חופשי. האזרחים הערבים דורשים בסך הכל למצות את הדין הישראלי ולמצות את דוח ועדת אור, שהיא ועדת חקירה ממלכתית. המשך ההתכחשות והתנכרות מסגירים את העוינות של המדינה ביחס לאזרחים הערבים".

ברכה הוסיף כי "כל הכותרות שבשמן יצאנו לאוקטובר 2000 נשארו. אנחנו מציעים שסימן השאלה יוצב על מדיניות ההפליה והכיבוש, ולא שסימן השאלה יהיה על קיומנו בארץ הזו".

יו"ר סיעת בל"ד, ח"כ ג'מאל זחאלקה, אמר כי "הקריאה לאמת ולצדק הושמעה גם בצפון אירלנד וגם בדרום אפריקה. בצפון אירלנד ניסו לפתוח את החקירה מחדש יותר מ-25 שנה אחרי האירועים, ולא צריך לחכות כך כל הרבה זמן. צריך לפתוח את כל החקירה מחדש, לגלות את האמת ולהעניש את האחראים".

ח"כ אחמד טיבי (רע"ם-תע"ל) אמר כי "הזעקה שלנו בשנה השישית היא זעקה שנמשכת מהיום הראשון בו בוצע הפשע של ירי ב-13 אזרחים. הפושעים מסתובבים חופשי, וקול המשפחות זועק מהמעמקים". אמר טיבי, שהוסיף כי "מערכת התביעה והמשפט כשלה בעשיית צדק. המסר הוא שאפשר להרוג ערבי ולהתקדם בשורות המשטרה".

"ההסתה לא נחלשה אלא התגברה"

ח"כ דב חנין (חד"ש) השתתף גם הוא באירועים ואמר כי "המסר הראשון שלי מופנה למשטרה. באוקטובר היו 13 חללים, ואחרי אוקטובר יש 20 אזרחים ערבים שנהרגו מאש שוטרים. כנראה שמשהו רציני לא נלמד מאירועי אוקטובר.

"המסר השני מופנה כלפי הממשלה", הוסיף חנין. "ועדת אור כתבה שיש הפלייה קיצונית כלפי הערבים בישראל, בכל תחומי החיים, ושלוש שנים אחרי פרסום הדוח רואים שהמדיניות הזו ממשיכה בכל מישורי החיים".

חנין המשיך ואמר כי "המסר השלישי, המופנה לדעת הקהל הישראלית, הוא שאירועי אוקטובר התרחשו באווירת דעת קהל מוסתת נגד האוכלוסייה הערבית, ולצערי ההסתה לא נחלשה, אלא התגברה, ורואים ביטויים שלה בצמרת המערכת הפוליטית. חשוב לחזק את הפעולה המשותפת היהודית-ערבית נגד גזענות והגנת המרחב הדמוקרטי למען שוויון האוכלוסייה הערבית, והדבר יהיה לטובת הערבים והיהודים כאחד".

(איתמר ענברי | nrg | 30/9/2006 | 18:56)