נוכחות דלה בדיון על היעדרו של שר רווחה

24.10.06 קטגוריית: חברה וכלכלה, תקשורת

נוכחות דלה בדיון על היעדרו של שר רווחה

ביוזמת ח"כ רן כהן וח"כ דב חנין אספו 40 חברי כנסת חתימות כדי להכריח את ראש הממשלה לבוא לדיון. הנושא שעל הפרק: מדוע אין ממנים שר רווחה בישראל. אלא שחלק מהח"כים לא ממש טרחו לבוא, לדיון הדחוף שקראו לכנס. ח"כ כהן: "האיום האסטרטגי הכי קשה על ישראל הוא המשבר החברתי". אולמרט הבטיח ששר ימונה בקרוב ותקף את "ההתחסדות, הצביעות, וגלגול העיניים". עוד הבטיח: תקציב הרווחה יגדל ב-2007

אילן מרסיאנו, ynet

17:45 , 24.10.06

למה עדיין אין שר רווחה בישראל? זו השאלה ש-40 חברי כנסת ביקשו עליה את התשובה אחר הצהריים (יום ג') בדיון שנערך במליאת הכנסת. הח"כים אספו את חתימותיהם וחייבו את ראש הממשלה לשאת נאום בכנסת בנושא, שבו יתייחס לשאלה הזו בדיוק. אלא שאל הדיון עצמו הטריחו את עצמם רק כ-20 חברי כנסת והמליאה נותרה, כמו תמיד, ריקה למדי.

ראש הממשלה תקף בדבריו במליאה את הנוכחות הדלה: "חברי כנסת דורשים שראש הממשלה יבוא ויעסוק בנושא אחד שעומד בראש סדר העדיפויות שלהם לחודש שלם – וכמעט כל 40 חברי הכנסת לא באו לדיון. חלקם לא נכנסו ולא היו פה בכלל. רובם הגדול לא נמצאים רוב הזמן בתוך האולם ולא מקשיבים. לעומת זאת, היחידי שישב מתחילת הדיון ועד סוף הדיון זה ראש הממשלה. חיכיתי וחיכיתי וחיכיתי".

אולמרט הסביר כי הוא עצמו עומד בראש משרד הרווחה, וכי תקציב המשרד יגדל בשנת 2007. "כנסת ישראל אישרה לפני חמישה חודשים ועוד שבועיים את הרכבה של הממשלה ושר הרווחה הוא ראש הממשלה. זה לא מקרה נדיר. אני זוכר עוד הרבה מקרים שבהם הכנסת אישרה את הרכב הממשלה שבו ראש הממשלה הוא גם שר הביטחון. אני לא אומר שביטחון חשוב יותר מרווחה, ואני גם לא אומר שהוא יותר גדול מהרווחה. ח"כ רן כהן, אף פעם לא שאלת בממשלה שהיית חבר בה איך יכול להיות ראש הממשלה גם שר ביטחון? אז יש מידה מסוימת של התחסדות, צביעות, גלגול עיניים והעמדת פנים ביחד".

בסיכום דבריו אמר אולמרט: "עכשיו נותרה שאלה אחת – והיא האם צריך שיהיה גם שר נפרד במשרד הרווחה. לפי דעתי – כן, רצוי. או סגן שר שכל פעילותו היא במשרד, כפי שהיה בעבר. זה יקרה כפי שאמרתי, בקרוב, וזה לא סוד. אני לא מסתיר. אני, בניגוד לאחרים כאן, אומר אמת וזה כפוף לעניינים קואליציוניים". יו"ר האופוזיציה, בנימין נתניהו, תקף בדיון את ראש המממשלה ואמר: "אולמרט נלחם בעוני בערך כמו שניצח במלחמה בלבנון". על פי נתניהו, אולמרט לוקח קרדיט על ההישגים של הממשלה הקודמת, אולם מטיל את בעיית העוני על כתפיה.

100 אלף עניים בלי קול צעקה

ראשון נשא דברים אחד מיוזמי הדיון, חבר הכנסת רן כהן (מרצ), שתקף את אולמרט על מינוי השר לענייני איומים אסטרטגים, אביגדור ליברמן. "האיום האסטרטגי הכי קשה על מדינת ישראל זה המשבר החברתי, אדוני ראש הממשלה", אמר כהן. מה עושה ראש הממשלה? במקום לתת מענה לאיום האסטרטגי הכי חמור בתחום החברתי ולמנות שר רווחה, הוא ממנה שר לאיומים אסטרטגיים. בינתיים, נוספו 100 אלף עניים חדשים שאין אפילו מי שיצעק את צעקתם". כהן תקף את העובדה שאולמרט עצמו משמש כשר הרווחה. "אתה לא יושב אפילו לא יום אחד בלשכת הרווחה. מי יעשה את הצעקה החברתית הזו?". גם את המפלגות שלטענתו, "התהדרו בנוצות חברתיות" תקף – העבודה, הגמלאים וש"ס.

חבר הכנסת גדעון סער (ליכוד) תקף בדיון את המפלגות השונות כשאמר: "כולם עשו קופה פוליטית על המצוקה ונטשו אותה". לדבריו, "כאשר הוקמה הממשלה לפני מספר חודשים הייתי משוכנע שהתיק המבוקש ביותר יהיה תיק הרווחה. הייתי בטוח, אדוני ראש הממשלה, כאשר ראיתי מי מרכיב את הקואליציה – סיעת הגימלאים וסיעת העבודה וסיעת ש"ס וסיעת קדימה, ממשלה שעוד לפני הקמתה זכתה לכינוי הממשלה החברתית.

"הייתי בטוח ש'יילכו מכות על התיק'. עוברים החודשים ומה אנחנו רואים – האסטרטגים הולכים ונערמים… ואף אחד, ואפילו לא מפלגה שנכנסת ומייצגת את העולים החדשים, היא אפילו לא מבקשת את משרד הרווחה. הוא פנוי להובלה".

לא הכנסת הזו המציאה את העוני

נציג קדימה בדיון, ח"כ מגלי והבה, ניסה להציל מעט מכבוד הסיעה ורמז כי שר האוצר הקודם, בנימין נתניהו, אשם במצב: "לדבר אחרי ח"כ גדעון סער זה תענוג גדול כי הדמגוגיה חוגגת. הוא מדבר על כך שממאי 2006 עד עכשיו אין שר רווחה. אני רוצה להזכיר לו שהיה בממשלה הקודמת שר רווחה במשרה מלאה ואני רוצה להזכיר לו, אם הוא שכח, על דו"ח העוני, שהיה שר רווחה במשרה מלאה וגם שר אוצר במשרה מלאה. ובדו"ח רשום כי המדיניות דירדרה את מצב הרווחה במדינת ישראל".

ח"כ משה שרוני (הגימלאים), שנשא דברים בדיון, התייחס לנוכחות הדלה וניסה לדחות את הטענות על אשמת הקואליציה בעוני: "עצוב ש-40 חכ"ים שהגישו (חתימות – א"מ) כדי לכנס את הכנסת בנושא כה חשוב – רובם לא נמצאים כאן. השאלה המרכזית שכולנו רוצים לשמוע כאן היא מי המציא את העוני, מי יצר את העוני. תוך חמישה חודשים? הכנסת הזו? אנשים שוכחים. או שהזיכרון מטעה אותם או שאין להם זיכרון בכלל. ב-10 השנים האחרונות נושא העוני, הפגיעה בחלשים, הפגיעה בגימלאים כיכב בכל ממשלות ישראל. שלא יבואו לכאן ויטיפו לנו מוסר שאנחנו המצאנו את העוני".

למרות שאינו חבר ממשלה, גם ח"כ רביץ, לשעבר סגן שר במשרד הרווחה, גונן על המדיניות. "אני לא נמצא היום במשרד הרווחה, אבל אני מצוי בכל מה שקורה שם. אני יכול לומר לכם חברי הכנסת, משרד הרווחה – בגלל המצב המיוחד שאין שר במשרד קבוע – הונק על ידי ממשלת ישראל… המשרד היחיד שלא קוצץ תקציבו ולא רק אלא היתה תוספת תקציב – זה משרד הרווחה". ראש הממשלה אולמרט ניצל את ההזדמנות וטען בקריאת ביניים שהסיבה לכך שהתקציב לא קוצץ היא שהוא עצמו עומד בראש המשרד.

בהכנת הידיעה השתתפה מירי חסון

(אילן מרסיאנו | ynet | 24/10/2006 | 17:45)