אי העמדתם לדין של שוטרים עברייני תנועה והתנהגות שוטרים כלפי אזרחים

08.11.06 קטגוריית: שלום ודמוקרטיה

הצעה לסדר היו: המידע בדבר אי העמדתם לדין של שוטרים המבצעים עבירות תנועה והתנהגות שוטרים כלפי אזרחים

היו"ר מגלי והבה:

אנחנו עוברים להצעות לסדר אחרות. אלה שתי הצעות, מס' 1115 ו-1113. שני המציעים יציגו אותן, ואחר כך תהיה הצבעה. הראשון – חבר הכנסת דב חנין, ההצעה לסדר- המידע בדבר אי העמדתם לדין של שוטרים המבצעים עבירות תנועה והתנהגות שוטרים כלפי אזרחים.

דב חנין (חד"ש):

אני העליתי הצעה דחופה לסדר בעניין התנהגות המשטרה ביחס לאזרחים. הצטברו אצלי שורה של מקרים, אדוני השר, ואתייחס למקרים שנבדקו עלי ידי או על ידי הצוות שלי ולא לדברים שרק קראתי מפרסומים בעיתונים, כי פרסומים בעיתונים יש רבים יותר.

מקרה ראשון: ביום ראשון, 25.6.06 סוהל כראם, מנכ"ל תחנת רדיו אזורית, רדיו "א-שאמס", הרדיו האזורי בשפה הערבית ובנו הקטין בן ה-13, מחו על הצבת אנטנה ענקית של חברה סלולארית בסמוך לשטח שלהם. הגיע לשם כוח של המשטרה. השוטרים במקום הרביצו באכזריות וללא הצדקה לבנו בן ה-13 של סוהל כראם ועצרו אותו ואת הילד למשך יותר מ-5 שעות, עד לשעות הבוקר המוקדמות של אותו יום.

השוטרים התייחסו למר כראם בצורה מחפירה ואגרסיבית. אפילו בקשותיו להתקשר לעורך דין או לדבר בטלפון שלו נענו בשלילה. בסוף, כמובן, מר כארם שוחרר יחד עם בנו אבל אחרי טראומה קשה ומיותרת.

ביום שלישי, 24 לאוקטובר 2006 נסעו במכוניתם מר סמי בסאם ג'אבר וארוסתו נווארה נאשף, תושבי טייבה. המשטרה הורתה להם לעצור את הרכב בין נתניה לטייבה בטענה שנסעו במהירות מופרזת. בניידת המשטרתית היו 4 שוטרים ובינם לבין הנהג התפתח ויכוח שבמהלכו הרביצו לנהג מכות עד זוב דם ומר ג'אבר הובהל לבית חולים "מאיר" בכפר סבא, ששם היה מאושפז עד הימים האחרונים.

ביום רביעי, 25 באוקטובר 2006, היה יום חג של הציבור המוסלמי. הגיעו סמי סעיד ומחמד גחלב, 3 אחים יחד עם משפחותיהם, לבילוי היום האחרון של החג המוסלמי בלונה-פארק בתל אביב. לפי הטענה שלהם, אחד הילדים בן ה-5 התחיל לצעוד בלי משים אל עבר הכניסה לפארק ושומר הסף עצר אותו, ככל הנראה, תוך שימוש בכוח מופרז. האב רץ לבנו, השומר מהצד השני, התפתחה קטטה ושומרי ביטחון נוספים הגיעו למקום, שוטרי יס"ם הצטרפו. סיומה של הקטטה בפינויים באמבולנס ואשפוזם של שלושת האחים הנ"ל בבית החולים "איכילוב", חלקם בטיפול נמרץ. אני רוצה לציין, אדוני השר, כי כל האירוע הקשה הזה התרחש למול עיני הילדים, למול עיני המשפחה ולמול העוברים והשבים.

אני נותן דוגמאות של אזרחים ערבים אבל זה לא נעצר בערבים. התפרסם בעיתונות הסיפור של יעקב ולדמן בן ה-30 מהרצליה, שטען שהותקף. המשטרה טענה שהוא תקף את השוטרים ולכן הוא הוכה אבל הוא הציג סרט שמתאר את אירוע התקיפה כולו ובסרט נראים השוטרים מכים קשות ובמשך דקות ארוכות את ולדמן ושניים מחבריו בבעיטות ואגרופים בראשם.

אדוני השר, אני יודע שאתה לא מופקד על המחלקה לחקירת שוטרים ולכן, אני מניח שתוכל לתת תשובה חלקית על הבירור לגבי שלושת המקרים האלה ומקרים נוספים שהעברתי ללשכתך. אבל אני רוצה להעלות בפניך, אדוני השר, את הדרישה להעביר מכאן, מעל במת הכנסת, מסר מאוד ברור לשוטרי ישראל. מסר של התנגדות לשימוש בכוח ובאלימות על ידי השוטרים. האזרחים הם אף פעם לא האויב, גם כאשר יש חשד בעבירה, השוטרים בוודאי חייבים לשמור על החוק. תודה רבה.

היו"ר מגלי והבה:

תודה. אני מזמין את השר לביטחון פנים שיענה על ההצעה לסדר ובאותה הזדמנות, שיענה על ההצעה שנדונה בשבוע שעבר, שהוגשה על ידי חברת הכנסת קולט אביטל.

השר לביטחון פנים אברהם דיכטר:

אדוני היושב ראש, חברי הכנסת, חברת הכנסת אביטל, חבר הכנסת חנין, לשתי השאלות שרק הנושא מאחד אותן, אני חייב לומר שלא רק על פי תפיסת עולמי אלא על פי תפיסת משטרת ישראל, כולנו מבינים שלמשטרת ישראל אין זכויות ייתר על פני האזרח. יש להם אך ורק סמכויות יתר. זה מה שהחוק נותן להם ועם זה הם יוצאים למשימות יום יום, שעה שעה.

כפי שנאמר בשאילתא של חברת הכנסת אביטל, ואני מצטער שלא הייתי כאן כדי לענות בשבוע שעבר, נבצר ממני להיות מאחר והייתי בהלווייתו של מתנדב משטרת ישראל, מתנדב המשמר האזרחי, שנרצח בעת מילוי תפקידו, על משמרתו, ולצידו נפצע שוטר במשטרת ישראל. צר לי, שבגין אי הבנה בין מזכירות הכנסת לחברת הכנסת אביטל לא יכולתי לענות לשאילתא בפעם הקודמת.

השאילתא עסקה בשוטר או בתופעה של שוטרים שמבצעים עבירות בהקשר הזה – –

היו"ר מגלי והבה:

להצעה ולא לשאילתא.

השר לביטחון פנים אברהם דיכטר:

הצעה בעברית זה שאילתא.

היו"ר מגלי והבה:

בכנסת יש לזה משמעויות שונות.

השר לביטחון פנים אברהם דיכטר:

נכון, ההצעה לסדר. בהצעה לסדר שאלה חברת הכנסת אביטל לגבי המקרים שבהם שוטרים שמבצעים עבירות בכלל או עבירות תנועה, נהנים לכאורה מזכות יתר ואולי מחסינות יתר. יכול להיות שאני לא מדייק בשאלה אבל זו היתה רוח השאלה. למען הסר ספק, אני חוזר ואומר שמשטרת ישראל מתייחסת במלא כובד הראש גם לעבירות תנועה שמבוצעות על ידי שוטרים. במקרה הספציפי שעלה בהצעה דובר בדיווח שהיה בערוץ 2 בטלוויזיה, בעניינו של קצין משטרה שגרם לתאונה בצומת ה"קריון". התנהלה חקירה עניינית במשטרה ללא משוא פנים, שנמשכה פרק זמן זהה לפרק הזמן שבדרך כלל מתמשכת חקירה בנסיבות דומות. בסיום החקירה הועבר התיק לפרקליטות עם המלצה של המשטרה להגיש כתב אישום כנגד הקצין בגין התאונה. כאן ראוי לציין ואמר את זה חבר הכנסת דב חנין קודם לכן, שבניגוד לחקירה ולתביעה בנושא תאונות דרכים, שבהן מעורבים אזרחים מהשורה, שמטופלות על ידי יחידת תביעות התנועה של משטרת ישראל, במקרה שבו מעורב שוטר הרי שעם סיום החקירה, במידה ויש המלצה של המשטרה להגיש כתב אישום, החומר וההמלצה מועברים לפרקליטות המדינה, שהיא כידוע גוף חוץ משטרתי. פרק הזמן, האופן וכמובן ההחלטה, כולם גם יחד נתונים בידי הפרקליטות.

אנחנו, אני חייב לומר, כמשטרת ישראל, לא אחת חשים את הבעייתיות של התמשכות התהליך מאחר ובין אם כתב האישום או בסופו של כתב האישום השוטר נמצא אשם וננקטת נגדו סנקציה ובין אם לאו, כשפרק הזמן ארוך מאוד השוטר נמצא בהקפאה, לעיתים בהשעיה ובמקרים האלה הנזק הוא לכולם, גם לשוטר וגם למשטרת ישראל.

אגף התנועה במשטרה אחראי על אכיפה כנגד שוטרים ואזרחים שנוהגים בכלי רכב משטרתיים ומבצעים עבירות תנועה – –

היו"ר מגלי והבה:

חבר הכנסת כהן, אנחנו שומעים אתכם עד פה.

השר לביטחון פנים אברהם דיכטר:

– – אני סבור שהשוטרים והאזרחים גם יחד, כאשר הם נוהגים בכלי רכב משטרתיים, מחויבים לשמש דוגמה אישית גם בנהיגה, בציות לחלוק, ואני חוזר ואומר שלשוטרים יש אך ורק סמכויות יתר, אין להם זכויות יתר.

בכל מקרה, והיה וחברת הכנסת אביטל תבקש להעביר את הנושא לוועדת הכלכלה של הכנסת להמשך הדיון, אין לי התנגדות.

באשר להצעה של חבר הכנסת חנין, מאחר וחלק מהדוגמאות לא היו ברשותי עד למפגש הזה, אני ברשותך אסתפק בהתייחסות לשתי הדוגמאות שהועלו כאן, כדי להבין את זווית הראיה של אנשי המשטרה שהיו באירוע והם רואים את הדברים מעט שונה מהאופן שבו הדברים נראים מהצד של החשוד או מהצד של המתלונן או מהצד של הפונה אל חבר הכנסת.

אגב, גם במענה להצעה לסדר שלך, חבר הכנסת חנין, אני מוצא לנכון לחזור ולומר שגם במקרים האלה שוטרים רשאים להפעיל את סמכות היתר שלהם ולא מעבר לכך. אין להם שום זכות יתר והטיפול הוא בהתאם.

באשר למקרה הראשון של תושב טייבה, הגם שהאירוע לא היה בטייבה אלא החל במקום אחר, צריך לומר שהוא התנהל בתקופה שבה משטרת ישראל על כל יחידותיה, לרבות מתנדבים של המשמר האזרחי, החליטו כמדיניות שהורדה גם מהשר ובוודאי מהמפכ"ל כלפי מטה, להילחם בתופעת גניבות כלי הרכב שהפכה, לצערי, למכת מדינה. באותו אירוע של ה-25 באוקטובר, בגזרת מרחב שרון, במסגרת פעילות מבצעית כנגד עבירות של גניבת כלי רכב, עלה חשד כי הרכב שבו נהג התושב המדובר מטייבה, מעורב באירוע פלילי. הרכב נעצר ואפרט בהמשך אם יהיה צורך. הרכב החשוד נעצר רק לאחר שעלה על דוקרנים שנפרשו במחסום שהוקם בצומת שער-אפרים. הנהג החשוד לא שיתף פעולה עם המשטרה ובפועל נהג להיפך. הוא התנגד למעצר התנהגות והתנגדות אלימה, שחייבה התערבות של 3 שוטרים כדי לכבול אותו, מה שנקרא להשתלט על הנהג המתפרע. מרגע כבילתו לא נעשה עוד שימוש בכוח כנגד החשוד והוא נלקח לתחנת טייבה להמשך הטיפול החקירתי.

בכל מקרה, חקירת האירוע והטענות שהוגשו בין אם על ידי החשוד ובין אם על ידי אביו, הועברו יום למחרת האירוע לחקירת המחלקה לחקירות שוטרים במשרד המשפטים ובפרקליטות המדינה והנושא נמצא בסמכותם הבלעדית, מטבע הדברים, לחקור את תלונות האזרחים כנגד השוטרים וכמו האזרחים, גם משטרת ישראל ממתינה לשמוע את פסיקת מח"ש בעניין.

באשר לאירוע השני שדובר בו, בלונה-פארק בתל אביב התקיים יום כייף בהקשר לחוגגים חג "עיד אל-פיטר". הגיעו למקום כ-3000 בני מיעוטים. אחת המשפחות ניסתה להיכנס או להכניס נער לתוך שטח הלונה-פארק ללא כרטיס, ועל הרקע הזה התפתח ויכוח עם מאבטחי המקום, שהם כמובן אינם שוטרים. אולם השוטרים שנכחו במקום ביקשו מאחד הנוכחים שהשתולל להזדהות. האיש סירב להזדהות ולפיכך, נעצר על ידי השוטרים ונאזק. בני משפחתו שהיו במקום הקימו במקום מהומה, משכו את העצור מידי המשטרה ונמלטו ביחד עם העצור אל תוך הפארק. הדבר הניב תגובה חריפה יותר של המשטרה, שעצרה 7 איש מבני משפחתו של העצור שמילטו אותו וה-7 עוכבו לחקירה.

מבדיקה של המקרים המפורטים, לצערי, לא ניתן ללמוד על התופעה שהצביע עליה חבר הכנסת דב חנין וכפי שציינתי, מדובר במקרים עם רקע מאוד חד, מאוד ברור של אכיפת חוק במדינת ישראל, ומאחר ומקרה אחד נמצא כידוע בחקירת המחלקה לחקירות שוטרים, אנחנו נמתין בסבלנות כדי לראות מה תהיה פסיקת המחלקה. עד כאן.

היו"ר מגלי והבה:

תודה לשר אבי דיכטר, השר לביטחון פנים. מה אתה מציע, אדוני?

השר לביטחון פנים אברהם דיכטר:

דרך המלך מחייבת לדעתי להמתין לפסיקת המחלקה לחקירות שוטרים ולהבין איפה אנחנו עומדים בסוגיה. והיה ויוחלט להעביר את הנושא לוועדת הפנים ואיכות הסביבה של הכנסת ולהמשיך את הדיון שם ולקבוע אם אכן זו תופעה או לא או להשמיע פרטים לגבי מקרים נוספים שהעלה חבר הכנסת חנין, אין לי כמובן התנגדות ואנחנו נענה לבקשה.

צבי הנדל (האיחוד הלאומי – מפד"ל):

אדוני השר, אתה יכול לבקש שיסתפקו בתשובתך.

השר לביטחון פנים אברהם דיכטר:

מאחר והצעתי את שתי התשובות, אני מניח שתהיה הצבעה וההחלטה תתקבל.

צבי הנדל (האיחוד הלאומי – מפד"ל):

אנחנו נצביע לפי המלצתך.

השר לביטחון פנים אברהם דיכטר:

לכן אמרתי שדרך המלך אומרת להמתין להחלטת מחלקת חקירות שוטרים.

היו"ר מגלי והבה:

אני אשאל את המציעים. כמובן שמבחינת החוק והתקנון לפי סעיף 16 א' אפשר לעשות ועדה משותפת של ועדת הכלכלה וועדת הפנים בנושא. כמובן שחבר הכנסת אביטל צריכה להסכים.

קולט אביטל (העבודה-מימד):

כן.

היו"ר מגלי והבה:

ועדת הכנסת תקבע את ההרכב, אבל לפי התקנון ידונו בסוגיה הזאת. לפיכך, אנחנו עוברים להצבעה. לפני כן, הצעה אחרת לחבר הכנסת רביץ.

אברהם רביץ (יהדות התורה):

אדוני היושב ראש, בימים אלה מלאו 18 שנים מאז שנבחרתי לכנסת. לראשונה, ואני מרבה לשבת במליאה, עמדתי מול תופעה כזאת שבא חבר כנסת, אלא אם הוא יקום ויתנצל ויגיד: עבדו עלי, ומספר לנו סיפור מאוד תמוהה. אני התרגשתי לשמע הסיפור של חבר הכנסת דב חנין. התרגשתי וגם התביישתי. עולה השר ומציג לפנינו עובדות אחרות לחלוטין. איך אפשר? סתירה כזאת? איך אפשר לעמוד בזה? אני נורא מצטער.

היו"ר מגלי והבה:

תודה לחבר הכנסת רביץ.

דב חנין (חד"ש):

הערה עניינית…

היו"ר מגלי והבה:

חבר הכנסת חנין, לא קיבלת רשות דיבור. שב במקומך.

נסים זאב (ש"ס):

– – –

היו"ר מגלי והבה:

חבר הכנסת זאב, אני מבקש ממך. שב אדוני.

אחרי כן הד

האם יש הסכמה בין שני המציעים, שנוכל להעביר את זה לוועדה המשותפת? כן. כמובן, הוועדה המשותפת תהיה מורכבת מוועדת הכלכלה והפנים, ועדת הכנסת תקבע את הרכבה.

השר לביטחון פנים אברהם דיכטר:

אני מציע להסיר.

היו"ר מגלי והבה:

אנחנו עוברים להצבעה.

הצבעה מס' 21

בעד ההצעה לכלול את הנושא בסדר היום – 2

בעד ההצעה שלא לכלול את הנושא בסדר היום– 10

נמנעים – אין

ההצעה שלא לכלול את הנושא בסדר היום נתקבלה.

היו"ר מגלי והבה:

בעד – 10, נגד – 2, נוסיף את חברת הכנסת דותן, ואז יהיו לנו 11 בעד, שניים נגד, אנו מסירים את ההצעה מסדר הדיון, אבל אתן לך כיוון שהתייחסו לשמך חברי כנסת, יש לך זכות תגובה.

דב חנין (חד"ש):

אדוני חבר הכנסת רביץ, כל הנתונים שמסרתי פה בפני הכנסת הם הנתונים שנמסרו לי. אני בהחלט שמח על תשובתו של השר, שהנושא נמצא בחקירה, ואני מקווה שהחקירה תעלה את הממצאים, ואם אכן הממצאים יאמרו שהתמונה היא אחרת, זה, כמובן, מעודד ומשמח.

יחד עם זאת, חובתי וחובתך כחברי כנסת להביא בפני הכנסת טענות קשות שמועלות, ואכן גם נבדקו- –

היו"ר מגלי והבה:

העמדה שלך ברורה, ואני שמח שבסופו של דבר חזרת לדרך המלך, שמחייבת קודם כל שיש לוועדה- –

דב חנין (חד"ש):

בהחלט.

מעבר לכך, יש שורה שלמה של נושאים שהם עדיין לא נבדקו, ואני מקווה שהשר אכן ימצא את הדרך לתת תשובה עליהם באופן ענייני. יש השאלה הכללית, האם יש תופעה או אין לנו תופעה שהכנסת תצטרך לדון בה – אם לא במסגרת הזאת, במסגרת אחרת.

היו"ר מגלי והבה:

אני גם אתן למציעה, חברת הכנסת קולט אביטל, את זכות הדיבור, בבקשה.

קולט אביטל (העבודה-מימד):

אדוני השר, מכיוון שההצעות שלנו הוסרו ולא יהיה דיון בוועדה המשותפת, אני רוצה בכל זאת להביא לידיעתך ולידיעת חברי הכנסת, שלפחות בכנסת הקודמת היו הרבה מאוד דיונים עם קודמך בתפקיד ועם ראשי המשטרה השונים על מקרים קשים מאוד של אלימות שוטרים, בעיקר כלפי ציבורי עולים בעיר אשדוד, בעיר אשקלון, במקומות אחרים. היו דיונים בוועדות, בוועדת הפנים, בוועדת העלייה והקליטה. אלה לא תופעות בודדות, יש תופעה כזאת, וכיוון שהיא קיימת וכיוון שאנו לא נהיה בשום ועדה משותפת לדון בה עכשיו, אני פונה אליך בבקשה ובתחינה, אתה חדש בתפקיד, אנא בדוק את זה, ובדוק את זה היטב.

היו"ר מגלי והבה:

תודה. אני רק רוצה לחזק את דבריך, גברתי, והשר אמנם חדש בתפקיד אבל ותיק מאוד בעניינים האלה, ומכירים את עמדותיו בהגנה על זכויות האזרח, וגם שמענו את מה שהוא אומר. נחכה לתשובה, ואנו סומכים, שתניח את דעתנו.