יוזמה חדשה: שלמו על הזבל לפי משקל

15.11.06 קטגוריית: ירוק

יוזמה חדשה: שלמו על הזבל לפי משקל

המשרד להגנת הסביבה הצליח לאשר בקריאה ראשונה הצעת חוק, לפיה כל אזרח ישלם על כמויות הזבל שהוא מייצר

אסף זלינגר, NRG 13/11/2006 8:17

פח האשפה הישראלי עבר בשבוע האחרון טלטלה משמעותית, שתשפיע על כולנו. אחרי כמה שנים של עבודה הצליח המשרד להגנת הסביבה לאשר בקריאה ראשונה את היטל ההטמנה החדש – הצעת חוק שמטרתה להפוך את השלכת הזבל בישראל לפעולה לא שגרתית, ובעיקר כזו שיש לה מחיר.

המודל עליו מבוססת היוזמה החדשה כבר נוסה בהצלחה בכמה מדינות, תחת הכותרת "שלם כפי שאתה זורק". הכוונה היא שהאזרחים ירכשו שקיות זבל ייעודיות לפי נפח, כאשר כל שקית נושאת תג מחיר אחר. בצורה זו, מניחים יוזמי החוק, תתאמץ כל משפחה לצמצם את כמויות הזבל שהיא מייצרת, ובהתאם להפחית את ההוצאות הכלכליות.

ניסיון דומה כבר נערך בישראל לפני מספר שנים. שבבים ייעודיים שהוצבו בתוך הפחים שקלו את האשפה ברגע שהפח הורם למשאית הזבל. כמה שבועות מאוחר יותר כבר קיבלו משתתפי הניסוי את חשבון הזבל הפרטי שלהם. "אנחנו מאמינים שהיטל ההטמנה החדש ייתן שדרוג למחזור ולגבייה דיפרנציאלית על כל שקית זבל שנזרקת", מסביר אילן ניסים, ראש אגף פסולת מוצקה במשרד להגנת הסביבה. "כיום אנחנו מדברים על כך שעלות פינוי הזבל לא משקפת את המחיר המלא שלו".

מקדמי היוזמה מאמינים שהיא עשויה להוביל למהפכה של ממש בהרגלי הזבל של הציבור הישראלי. המטרה הסופית, הם מדגישים, היא לא שנשלם יותר – אלא שנגביר את קצב המחזור. "העובדה שזה יקר יותר תתמרץ את הרשויות למזער כמויות פסולת ולהיכנס לפרויקטים של מחזור", אומר ניסים. "אם נתחיל לשלם את הערך של מה שאנחנו זורקים בפועל, נגיע מהר יותר אל פחי המחזור ונחסוך המון פסולת שמגיעה כיום אל הקרקע".

מלבד העיקרון הסביבתי, כולל החוק החדש גם מנגנון ויסות חברתי. על פי ההצעה, הכספים שיועברו לכסות את עלויות ההטמנה "ימוחזרו" אף הם, וישובו אל הרשויות על פי מפתח סוציו-אקונומי. בצורה זו יקודמו פרויקטים סביבתיים, שיאפשרו את צמצום הפסולת והטמנת הזבל ההכרחי בלבד. יו"ר השדולה הסביבתית, ח"כ דב חנין, סבור כי "היטל ההטמנה זו דוגמה לכך שבעיה חברתית היא גם בעיה סביבתית, ולכן גם הפתרון הסביבתי חייב להיות חברתי. ההחלטה העקרונית בעניין זה היא תקדים חשוב לפעולה שמחברת את השיקולים החברתיים והסביבתיים, ולא מעמידה אותם האחד מול השני".

אסף זלינגר, NRG 13/11/2006 8:17