לחייב את הבנקים להתנהגות חברתית וסביבתית נאורה

14.11.06 קטגוריית: חברה וכלכלה, ירוק, תקשורת

הכנסת
השדולה הסביבתית-חברתית

יום שלישי 14-11-06

הגיע הזמן לחייב את הבנקים להתנהגות חברתית וסביבתית נאורה

ח"כ ד"ר דב חנין, יו"ר עמית השדולה הסביבתית-חברתית מגיב לדו"ח החמור לפיו הבנקים נותנים כסף לעסקים המזהמים את הסביבה – יש לפעול באמצעי חקיקה

לפי דוח שפורסם היום על ידי עמותת "אדם וטבע ודין" הבנקים בישראל מתעלמים מהערכת סיכונים סביבתיים ונותנים כסף לעסקים המזהמים את הסביבה.

ישראל היא אחת המדינות הבודדות בעולם שבה הבנקים, בבואם לקבוע מסגרת אשראי ללקוחות שלהם, לא לוקחים בחשבון את הנזקים הסביבתיים שעולים מפעילותם – ובכך מפירים את חובת האמון שלהם כלפי הציבור. לעומת זאת, בעולם נהוג פרסום הנחיות לבנקים כדי ליצור מסגרת פיננסית מחייבת לאחריות על הסיכונים של הבנקים ולקוחותיהם.

בעמותה טוענים כי מאז כניסתו של חוק התביעות הייצוגיות, הסכנה לקריסתו של בנק המלווה כסף ללא חישוב הסיכון הסביבתי – גדל. כבר הוגשו תביעות ייצוגיות לאישור מאז כניסתו של החוק בתחילת השנה, בהן תביעה על סך כ-150 מיליון שקל שהוגשה כנגד בתי זיקוק לישראל וחברת כרמל אולפינים בעקבות אירועי זיהום אוויר באזור חיפה, ותביעה על סך כ-200 מיליון שקל שהוגשה נגד חברת חשמל בעקבות פעילות תחנת הכוח בחדרה. חברות אלה לוות מיליוני שקלים מהמערכת הבנקאית, ואם התביעות תתקבלנה, ייתכן ולא יוכלו לשלם את הסכומים והבנקים יצטרכו לשאת בהם.

חבר הכנסת דב חנין: "הבנקים בישראל מנסים לשבור שיאים, לא רק באי התחשבות חברתית, אלא גם באי התחשבות סביבתית. הגיע הזמן לחייב את הבנקים להתנהגות חברתית וסביבתית נאורה. אנחנו, חברי הכנסת, נאלץ לפעול באמצעות חקיקה."

למידע נוסף: מיכל נבו, מנהלת השדולה הסביבתית-חברתית 0526490838