ח"כ חנין על הנזק הסביבתי הצפוי מבניית גדר ההפרדה במדבר יהודה

15.01.07 קטגוריית: חברה וכלכלה, ירוק, כללי, שלום ודמוקרטיה

אדוני היושב-ראש, אדוני סגן השר, עמיתי חברי הכנסת, לפני שאני אתייחס לבעיות הסביבתיות שיוצרת גדר ההפרדה במדבר יהודה, חובתי, למען דיון ישר והגון, להזכיר שהגדר מעוררת מגוון גדול של בעיות: בעיות מדיניות, ביטחוניות, חברתיות, שאלות קשות של זכויות אדם, שאלות של משפט בין-לאומי.
ואני אומר לכנסת לגמרי בגלוי שיש לי עמדה ברורה גם בכל אחת מהשאלות האלה. אני לא שותף לאשליה שגדר היא פתרון פלא ביטחוני שיעצור פיגועים ויהפוך את חיינו לבטוחים יותר. אם בין שני עברי הגדר תהיה שנאה – אפשר לירות ב"בקסאמים" גם מעליה.
More...

ולכן, התשובה האמיתית לשאלת הביטחון איננה תשובה צבאית אלא תשובה מדינית. לא גדרות אלא יחסים אחרים הם המפתח לביטחון.
ואדוני היושב-ראש, אני מכיר גם היטב-היטב את תוואי הגדר.  התוואי הזה לא נקבע כדי לשמור על ביטחון. הוא מספח שטחים בהיקף גדול, מאפשר הרחבה של התנחלויות ומרחב משמעותי לבניית התנחלויות נוספות, ולצורכי התוואי הזה הופקעו אדמות פרטיות, נעקרים מטעי זיתים, חייהם של אלפים רבים נפגעים קשות.
וזאת הסיבה לדיונים המשפטיים הרבים מבית-הדין הבין-לאומי בהאג ועד בית-המשפט העליון בירושלים, אבל בכל אלה לא אתמקד היום. היום אני אתמקד בהיבטים הסביבתיים של הגדר, שכן הגדר הזאת לכל אורכה היא פצע בנוף הארץ, פגיעה סביבתית משמעותית ואמיתית.
כל כך אוהבים אצלנו את הארץ, רבים על כל סנטימטר עם שכנינו, אבל מוכנים להשחית ולהרוס קילומטרים רבים.
אני מברך על ההחלטה לעצור את בניית הגדר בדרום מדבר יהודה, אבל בדיוק אותה בעיה סביבתית נוראה קיימת גם בצדו השני של המדבר, בצפון מדבר יהודה. אתמול, בדיון המקיף שקיימנו בשדולה הסביבתית-חברתית, בהשתתפות 11 חברי כנסת, שמענו חוות-דעת אקולוגיות חד-משמעיות. חוות-הדעת של ד"ר רון פרומקין וד"ר תמר אחירון מוכיחה במפורש שאותן בעיות סביבתיות קשות שיש בדרום מדבר יהודה, יש גם בצפונו.
גדר צפון מדבר יהודה מדוברת פחות. היא מוכרת יותר בגלל ההשלכות המדיניות מרחיקות- הלכת שלה. כשבוחנים את המפות, רואים בבירור – המטרה היחידה של גדר צפון מדבר יהודה היא מטרה מדינית. קוראים לה אומנם סובב-סובב מעלה אדומים, אבל זה שם מטעה כי היא מייצרת בלון ענק הרבה מעבר למעלה אדומים: שמונה קילומטר מזרחה, קילומטרים צפונה, עד לתוככי שמורת ואדי קלט.
למעשה, זו גדר נושקת יריחו. היא מפצלת את הגדה המערבית לשני אזורים נפרדים ומונעת הקמת מדינה פלסטינית רציפה. זאת מטרתה, ולכן היא חשובה לתומכיה. לכן הממשלה הזאת לא משנה אותה – כי זוהי ממשלת אליפות העולם בפער בין מלים לבין מעשים, רטוריקה של שלום, ומעשה אמיתי של תנופת בנייה, או יותר נכון תנופת חתירה נגד יסודותיו.

היו"ר יצחק אהרונוביץ:
תודה.

דב חנין (חד"ש):
            אדוני, במשפט אחרון. כמה משפטי סיכום.

היו"ר יצחק אהרונוביץ:
משפט אחרון.

דב חנין (חד"ש):
לא על הנושא המדיני בהיבט הזה רציתי לדבר. רציתי לדבר על הסביבה ולומר כאיש סביבה בצורה ברורה ביותר – אי אפשר להתעלם מהשיקולים הסביבתיים כשהם לא נוחים פוליטית. אותם שיקולים שהובילו את שר הביטחון לעצור לחלוטין את הבנייה בדרום מדבר יהודה, חייבים להוביל אותו להחלטה דומה גם בצפון.
אנשי מערכת הביטחון – שהתייצבו אתמול בהרכב מאוד מכובד לישיבת השדולה – לא היו ערוכים בכלל לדבר על הגדר בצפון מדבר יהודה. הדבר היחידי שהם אמרו לנו, שכרגע הגדר מעוכבת בגלל שני בג"צים של כפריים ערביים. זו אמירה מדאיגה מאוד כי זה אומר שהסביבה באזור הזה לא קיימת, לא רואים את השיקולים הסביבתיים. אני מאוד מקווה שסגן שר הביטחון – שיענה לנו היום – יתייחס לשיקולים הסביבתיים האלה גם באזור הזה. תודה רבה.