אושר חוק האוסר גביית תשלום בכניסה לגנים ציבוריים

07.02.07 קטגוריית: חברה וכלכלה, ירוק, כללי

התיקון, שאושר פה אחד בכנסת, ייכנס לתוקף בעוד חצי שנה, ויאסור על העיריות לגבות תשלום, למעט במקרים חריגים

מאת צפריר רינת


הכנסת אישרה ביום שלישי פה אחד תיקון לחוק פקודת העיריות, ולפיו לעיריות אסור לגבות תשלום עבור כניסה לגנים ציבוריים. מדובר במהלך שיזמו הארגונים הסביבתיים והשדולה הסביבתית בכנסת כחלק ממאבק כולל לביטול גביית התשלום גם עבור כניסה לחופי הים, לכנרת, לגנים לאומיים ולשמורות טבע.

על פי התיקון לחוק, שייכנס לתוקפו בעוד חצי שנה, תיאסר הטלת סוג כלשהו של תשלום עבור כניסה לגנים ציבוריים. שר הפנים יוכל לקבל מוועדת הפנים ואיכות הסביבה היתר לגביית תשלום במקרים חריגים, אולם הוא יצטרך להגיע עם הוועדה להסכמה על כללים לגביית התשלום במקרים אלה. לדברי חבר הכנסת דב חנין, אחד מיוזמי התיקון לחוק, מדובר במהלך חברתי שיאפשר לציבור הרחב בישראל גישה חופשית למרחב הציבורי.

התיקון לחוק נולד במידה מכרעת בגלל מהלך של עיריית רעננה שהחלה לגבות לפני מספר שנים תשלום עבור הכניסה לפארק העירוני בתחומה. התשלום נגבה ממי שאינם תושבי העיר. העמותה הסביבתית "אדם, טבע ודין" עתרה לבג"ץ נגד גביית התשלום. אולם לאחר שבית המשפט דחה את העתירה הוחלט על מהלך חקיקה כדי למנוע גביית תשלום. "רעננה היתה היחידה שעשתה זאת אבל ידוע לנו שהיו רשויות מקומיות ששקלו לנקוט בצעד דומה", אומר חנין.

כמה מיוזמי החוק הם חברי כנסת חרדים ובהם משה גפני (יהדות התורה) ודוד אזולאי (ש"ס). בקרב מגזר זה הולך וגובר הביקוש לבילוי בתחומי גנים ופארקים, וחברי הכנסת חששו שהתפשטות הנוהג של גביית תשלום תקשה על משפחות גדולות לבלות בפארקים עירוניים.

התיקון לחוק לא ימנע מעיריות לגבות תשלום עבור אטרקציות מיוחדות לילדים, ולהפעיל מתקנים למכירת מזון ומשקאות. עם זאת נכתב בדברי ההסבר לחוק, כי "כל זאת בתנאי שיישמר ייעודו הבסיסי והעממי של הגן הציבורי כמקום של נופש ובילוי בחיק המרחב העירוני הפתוח, שהגישה אליו וההנאה ממנו לא תהא כרוכה בתשלום".