דרוזים

19.02.07 קטגוריית: חברה וכלכלה, כללי

הבעיה הראשונה היא כמובן הבעיה הכלכלית-חברתית. היישובים הדרוזים בישראל מדורגים באשכולות למ"ס בקבוצות 3 ו-4 מתוך 10. זה הדרוג הפורמאלי, אבל באופן מעשי  אנחנו יודעים שבחלק גדול מהיישובים הדרוזים בישראל  ישנם  ריכוזים אמיתיים של עוני, ישנה מצוקה של תעסוקה, מחסור במקומות עבודה. More...הציבור הדרוזי לא יכול להגיע לכל תחום עבודה בחברה הישראלית, ישנם מקומות עבודה שבפועל אינם פתוחים. אדוני היושב ראש, כפי שאתה יודע מספר הסטודנטים הדרוזים דווקא גדל פי 3 מאז 1990. אבל, דווקא הדרוזים בעלי השכלה נתקלים בקושי מיוחד להיכנס למקומות מתאימים להשכלה שהם רכשו.
בעיה אחרת של תעסוקה היא בעיית תעסוקת נשים. בעבר הלא רחוק, חלק גדול מהנשים הדרוזיות בגליל עבדו למשל, במתפרות טקסטיל. עם החזון של מזרח תיכון חדש, חלק ממתפרות הטקסטיל האלו עברו למקומות שבהם כנראה יותר  זול לייצר, ואז נוצרת  מצוקה אמיתית של  תעסוקת נשים.
ביישובים הדרוזים יש מצוקה אמיתית של תשתיות. היישובים הדרוזים גדול מאוד, אבל מערכת התשתיות לא התפתחה עם הגידול של היישובים האלה.  לכן, כמעט בכל אחד מהיישובים ישנן בעיות אמיתית של  תשתיות בסיסיות, של דרכים, של רחובות, של ביוב.  אם אני מזכיר כבר ביוב ובעיות סביבתיות –  בחלק גדול מהיישובים הדרוזים ישנם מאבקים נגד אנטנות סלולאריות. אלה הם מאבקים שהציבור הדרוזי הראה את הדרך לציבורים אחרים, בכמה מקומות לפחות, בהתגברות על המכה הזאת של האנטנות הסלולאריות, ובהדגמה לציבור הישראלי שלא צריך להיכנע לדיקטטורה של החברות הסלולאריות.
ישנן בעיות של קרקעות לבנייה, ישנה בעיה של מערכת החינוך שבה יש אפליה מתמשכת של הציבור הדרוזי. למעשה, כמעט בכל תחום ותחום הציבורי הדרוזי בישראל סובל מאותן בעיות ומאותה אפליה שסובל המיעוט הערבי בכללותו. זה המבחן האמיתי של הכנסת. המבחן האמיתי של הכנסת איננו בכך  שאנחנו נאמר: דיבורים יפים – הם חשובים וראויים. המבחן האמיתי של הכנסת, ובזה כולנו ניבחן, הוא ביכולת שלנו לקדם טיפול בכל הבעיות האלה.
אני פונה אליכם אורחנו הנכבדים ואומר לכם – במאבק הזה על השוויון, אנחנו חייבים וצריכים להיעזר בכם. במורשת של העדה הערבית הדרוזית יש הרבה מאוד דברים יפים. אחד הדברים היפים והבולטים והחשובים ביותר הוא שזה ציבור תמיד ידע להיאבק על זכויותיו, תמיד ידע לשמור על זכויותיו. ברוח הזאת של המאבק על הזכויות אני מבטיח לכם אורחים יקרים שלנו שאתם תמצאו פה בכנסת בני ברית.  ביחד אנחנו נוכל להתקדם לכיוון השוויון.  תודה רבה.