גל השביתות במשק

07.03.07 קטגוריית: חברה וכלכלה, כללי

תודה רבה, אדוני היושב-ראש. אדוני השר, עמיתי חברי הכנסת, אני מצטער על דחיית השביתה הכללית. אני שמח שנחסך סבל מהציבור בישראל, אבל הסבל הזה נחסך באופן זמני בלבד, כיוון שזו היתה שביתה מוצדקת מאין כמותה. זו היתה שביתת סולידריות של ציבור העובדים בישראל עם קבוצות עובדים מוחלשים, עובדים שבמשך חודשים ושנים לא מקבלים את משכורתם, גברים ונשים שהולכים למקומות עבודתם בוקר-בוקר, אבל לא מקבלים בסוף החודש את המשכורת. ראינו עובדת סוציאלית מעיריית טייבה שלא מקבלת משכורת כבר יותר משנתיים, וזה לא מקרה יחיד. אלה דברים שלא מתקבלים על הדעת ואי-אפשר לעבור עליהם לסדר-היום.

אני יודע שהשביתה בוטלה בעקבות הבטחות שקיבל יושב-ראש ההסתדרות, אבל אדוני היושב-ראש, אני חייב לומר לך בצער, שבענו כבר מהבטחותיה של הממשלה הזאת. אלה הבטחות שמוטב אלמלא היו ניתנות, כי ברגע שהממשלה הזאת מבטיחה לעשות משהו, אנחנו יכולים להיות משוכנעים שהוא לא יקרה. למרבה הצער, גם ההבטחות בעניין תשלום שכרם של עובדי המועצות המקומיות והמועצות הדתיות כנראה לא תתממשנה.

אדוני היושב-ראש, אנחנו מדברים על עובדי ציבור שעושים את עבודתם למען הציבור ובשירות הציבור. אנחנו מדברים על תחומים שבהם המדינה העבירה את האחריות לרשויות המקומיות, אבל לא נתנה לרשויות המקומיות את התקציבים הראויים כדי לתת את השירותים לציבור, ולכן יש רשויות מקומיות – ולא מקרה שחלק גדול מהן הן רשויות מקומיות ערביות – שאין להן אזורי תעשייה ואין להן אפשרויות לגבות ארנונה מספקת מעסקים, רשויות מקומיות עניות שלא מסוגלות לתת את השירותים וגם לא מסוגלות לתת משכורות לעובדים.

הרעה הזאת התחילה בשנת 2003-2002, כאשר במדיניותו הכלכלית הנוראה של שר האוצר דאז, בנימין נתניהו, קוצצו בצורה דרסטית מענקי האיזון לרשויות המקומיות. הפתרון פשוט. המדינה צריכה לשלם מתקציבה את המשכורות האלה. הצעתי את זה בוועדת הפנים והגנת הסביבה, ואני מציע את זה כאן במליאת הכנסת. המדינה תשלם את המשכורות בכל הרשויות שבהן משכורות מולנות שלושה חודשים ומעלה, ולאחר מכן תתקזז עם הרשויות המקומיות, ויש לה כלים להתקזז.

שלושה משפטים לסיום, בעניין אחר. שביתות אחרות שעומדות על הפרק הן, למשל, שביתות המורים. השבוע התפרסמו נתונים על משכורות המורים, ואלה נתונים מזעזעים. עובדת הוראה, מורה בת 41, בעלת 15 שנות ותק, מקבלת בכל חודש 4,860 שקלים. זו משכורת של מורה בעלת 15 שנות ותק. השכר ההתחלתי של מורים הוא 2,800 שקלים, שזה פחות משכר המינימום.

אני שואל אתכם, עמיתי חברי הכנסת, האם אנחנו מתייחסים למערכת החינוך, שהילדים של כולנו נמצאים בה, באמת בכבוד, בהערכה, ברצינות? כאשר זה שכרם של המורים, אני חושב שהתשובה היא חד-משמעית. לכן, שביתתם של המורים היא שביתה מוצדקת. אני מברך את ארגוני המורים על שביתתם, אני קורא לממשלה להעלות בצורה משמעותית את שכרם של המורים, ואני מקווה שגם הכנסת תשמיע קול ברור בעניין הזה. תודה רבה.