פגיעה במרחב ביוספרי

07.03.07 קטגוריית: ירוק, כללי

אדוני היושב-ראש, עמיתי חברי הכנסת, לפני עשר שנים קיבלה המועצה הארצית לתכנון ובנייה החלטה חשובה, החלטה היסטורית, להקים באזור שפלת יהודה אזור של מרחב ביוספירי. הכוונה היא לשמור על אזור טבע מיוחד במינו, ולשמור אותו מפני עודף פיתוח. לפתח את האזור אבל תוך התחשבויות ברגישויות הסביבתיות המיוחדות של המקום הזה, ומתוך רצון לשמור על הרקמה הייחודית שמאפיינת אותו.

למרבית הצער, ההישג ההיסטורי החשוב הזה נמצא היום תחת איום ותחת סכנה. מקורה של הסכנה – ממשלת ישראל. ממשלת ישראל מקדמת הקמתם של כמה יישובים חדשים נוספים למפוני גוש-קטיף בתחומיה של השמורה הביוספירית, בתחומי המרחב הביוספירי, וכל זאת תוך התעלמות מהליכי התכנון המקובלים, במסלולים עוקפי ערוצי תכנון. כמובן, הכול נעשה בשם מצוקתם של מפוני גוש-קטיף. אבל כאשר בוחנים את הנתונים רואים שבזמן שבכל היישובים החדשים שמתוכננים לקום באזור הזה מיועדים להתיישב 250 משפחות חדשות, ביישובים שכבר קיימים במקום, ונמצאים ולא צריך להקים אותם, יש מקום, לפי תוכניות מאושרות, ל-550 משפחות.

לכן אין שום סיבה להקים יישובים חדשים. אין שום סיבה להרוס את המרחב הביוספירי המיוחד הזה. יש אפשרות למצוא פתרונות לתושבי גוש-קטיף שרוצים לעבור למרחב לכיש, לאזור השמורה הביוספירית, לחיות ביישובים הקיימים שם. זה יהיה פתרון נכון וראוי עבורם, וזה יהיה פתרון נכון וראוי עבור הציבור הישראלי, שזה אחד הערכים והמקומות החשובים לו במיוחד