דיון במליאה על קיצוץ תכנית וויסקונסין: קריאה לביטולה המוחלט של התכנית

30.05.07 קטגוריית: חברה וכלכלה

אנו עוברים להצעות לסדר-היום מס' 2950, 2975, 2989, 2996 ו-3003: הכוונה להרחיב את תוכנית מהל"ב – מהבטחת הכנסה לתעסוקה בטוחה. חבר הכנסת דב חנין, בבקשה. השר יצחק כהן יענה.

דב חנין (חד"ש):

אדוני היושב-ראש, רבותי השרים, עמיתי חברי הכנסת, אנחנו ממשיכים לקיים מעל הדוכן הזה את הבירור הנוקב בשאלת עתידה של תוכנית ויסקונסין. השר אלי ישי, שידוע בביקורתו על תוכנית ויסקונסין, הודיע לאחרונה על נכונותו לפטור מעול הגזירות של התוכנית הזאת קבוצות של אנשים שאינם מתאימים לתוכנית; למשל, אנשים שגילם מעל 45 שנה.

אני מברך על כל שחרור של קבוצת אנשים מעול המסכנות של תוכנית ויסקונסין. אני מברך על כל הקלה בתנאים התפעוליים של התוכנית הזאת, שפוגעת בצורה קשה, אכזרית, באנשים שהחברה צריכה לעזור להם. תוכנית ויסקונסין, במקום לעזור, מציעה התעללות וקשיים.

אבל מעבר לכל ההקלות בתוכנית ויסקונסין, הבעיה עמוקה הרבה יותר, והיא בעיה מבנית. השאלה הגדולה של תוכנית ויסקונסין אינה ברמה התפעולית. יש הרבה בעיות בתפעול התוכנית, אבל שורש הרע הוא ברמה המבנית. שורש הרע הוא בהנחה, מבית-מדרשו של ביבי נתניהו, שמי שאשם באבטלה זה המובטלים; שהמובטלים הם פשוט אנשים שלא רוצים לעבוד, ולכן צריך לענות אותם בשוטים ובעקרבים ולגרום להם ללכת לעבוד, כי הם פשוט לא רוצים לעבוד.

הסיבה האמיתית לאבטלה, אדוני היושב-ראש, אינה המובטלים. אני הייתי בכל המרכזים של תוכנית ויסקונסין בארץ, ופגשתי אנשים שמאוד רוצים לעבוד. הבעיה היא לא שהם לא רוצים לעבוד, אלא שאין להם מקומות עבודה. הסיבה לאבטלה היא לא בכך שהמובטלים נהנים להיות מובטלים, אלא בכך ששוק העבודה בישראל אינו מציע די מקומות עבודה, ועם הבעיה האמיתית הזאת תוכנית ויסקונסין כלל אינה מנסה להתמודד. אז רעה אחת בתוכנית ויסקונסין היא שהיא לא מנתחת נכון את הבעיה, והרעה השנייה בתוכנית ויסקונסין היא שהיא מציעה פתרון לא נכון לבעיה הלא-נכונה.

הפתרון הלא-נכון שתוכנית ויסקונסין מציעה הוא פתרון של הפרטה. תוכנית ויסקונסין בעצם מעבירה את הטיפול בסוגיה הזאת, של העברת אנשים מקצבאות לעבודה, לחברות פרטיות. זה אמור להיות תחום של רווח. ואם זה אמור להיות תחום של רווח, אנחנו באופן מובנה מכניסים למערכת הזאת את הצורך לענות את האנשים, את הצורך לגמד את האנשים, את הצורך לדחוק את האנשים למטה.

ולכן, כל עוד לא תהיה התמודדות עם שני הכשלים הבסיסיים האלה, שנמצאים ברמה המבנית – הניתוח הלא-נכון של בעיית האבטלה מצד אחד והפתרון הלא-נכון מצד שני, שהוא פתרון הקסמים אצלנו: כל דבר שקיים ויש בו קושי, מייד מפריטים אותו – אז גם את מערכת התעסוקה מפריטים, הפעם בתוכנית ויסקונסין, וההפרטה הזאת היא פסולה מטבע מהותה.

לכן, אדוני היושב-ראש, אני חושב שדרישתנו הברורה, מעל הדוכן הזה, צריכה להיות: לסיים את ימיה של התוכנית הרעה הזאת, להביא קץ לתוכנית הזאת, שממיטה רק סבל וחורבן – אני לא מגזים במלים שלי – על משפחות ועל אנשים. אני קורא לחברי הכנסת שהגישו והניחו על שולחן הכנסת הצעות חוק שונות לביטול תוכנית ויסקונסין לקדם את הצעות החוק האלה, כדי שאנחנו, כמחוקקים, נוכל לומר את דברנו בצורה ברורה, ולעשות את מה שהממשלה לא עושה בינתיים: להביא קץ לתוכנית ויסקונסין. תודה רבה, אדוני.