נימוק הצעת אי-אמון בממשלה סביב התמשכות המלחמה בדרום והריסות הבתים בנגב

21.05.07 קטגוריית: חברה וכלכלה, כללי, שלום ודמוקרטיה

דב חנין (חד"ש):

אדוני היושב-ראש, עמיתי חברי הכנסת, אנחנו נמצאים בימים קשים שבהם מתחיל שוב מעגל דמים בדרום, מעגל דמים קשה, מעגל דמים שפוגע באנשים חפים מפשע, בילדים, מעגל דמים שיש דרך אחת ויחידה לעצור, לא כוח ועוד כוח. את הדרך הזאת ניסינו וראינו שהיא נכשלה. הדרך היחידה לפרוץ את מעגל הדמים היא דרך מדינית, דרך של יוזמה מדינית, דרך של התחלת הידברות אמיתית עם הפלסטינים; לא רק לדבר על משא-ומתן, אלא להתחיל לעשות משא-ומתן, להתחיל לעשות צעדים ממשיים בשטח, שיראו את מחויבותה של ישראל באמת לתהליך מדיני ולהתקדמות לכיוון של שלום.

אדוני היושב-ראש, יש לנו ממשלה שמשלבת חוסר אחריות מדינית עם חוסר אחריות חברתית. כמו במלחמת לבנון השנייה גם במלחמת הדרום החדשה תושבי הפריפריה מופקרים לגורלם.

אנחנו, אדוני היושב-ראש, נמצאים בעיצומה של תוכנית ההתנתקות. תוכנית ההתנתקות לא מאחורינו. תוכנית ההתנתקות האמיתית היא לא מעזה, אלא התנתקות של מדינת ישראל וממשלת ישראל מאחריותה לפריפריה בצפון ובדרום. מה שראינו במלחמת לבנון השנייה אנחנו רואים עכשיו בשדרות וביישובי הדרום. העניים והחלשים ותושבי הפריפריה הם אלה שמשלמים את המחיר של המדיניות הקיצונית וההרפתקנית של הממשלה.

אדוני היושב-ראש, נושא נוסף על סדר-יומנו, הריסת הבתים – גם כאן אנחנו חוזרים על סיפור עצוב וקשה. יש יישוב בדואי לא-מוכר בנגב, שכבר שש פעמים במהלך השנה האחרונה נהרס. לא ייאמן. שש פעמים בשנה האחרונה הורסים לאנשים את בתי המגורים שלהם.

אני רוצה לומר כמה מלים על הריסת הבתים המתוכננת והפינויים ביפו, מקום שאני מכיר היטב. יש שם אוכלוסייה ערבית שנאבקת על זכותה להישאר בעיר שלה, להישאר בבתים שלה, מאבק צודק, מאבק נכון. יושבת פה חברת הכנסת נאדיה חילו. אנחנו מלווים את המאבק הזה, אני מקווה שהממשלה תנקוט צעדים כדי לתקן את המצב בתחום הזה.

אני רוצה להזכיר גם את מאבקם של תושבי כפר-שלם, דווקא שכונה יהודית בתל-אביב, שגם בה התושבים נאבקים נגד פינוי והריסת בתים. גם שם איזו נדל"ניסטית רכשה את הקרקע, ועכשיו אומרים לאנשים שחיים עשרות שנים בבתיהם: תעזבו את הבתים שלכם, כי הקרקע שייכת למישהו אחר. איפה נשמע כדבר הזה? איפה הצדק ואיפה ההיגיון?

אדוני היושב-ראש, מכל הסיבות האלה אני מציע לעמיתי חברי הכנסת להצביע היום אי-אמון בממשלה. תודה רבה.