הונחה הצעת חוק זכויות הפליט ביוזמת דב וחבר הכנסת אופיר פינס-פז

25.07.07 קטגוריית: כללי, שלום ודמוקרטיה

עם סגירת מושב הכנסת, הונחה על שולחן הכנסת הצעת חוק החותרת לעיגון בחקיקה של מערכת מפורטת ושלמה של זכויות ומנגנוני טיפול בפליטים המתדפקים על שערי הארץ.
בשנת 1951 חתמו המדינות החברות באו"ם על "האמנה בדבר מעמדם של פליטים".
מדינת ישראל אשררה את האמנה ב-1954, אולם לא פעלה לעיגון זכויות הפליט בחקיקה הראשית. מאות מבקשי מקלט ופליטים נתונים כיום במעצר ובחלופות מעצר בישראל, זכויותיהם מופרות באופנים רבים, וההגנה המובטחת להם על פי תקנות שונות לא ניתנת להם. אין מדיניות ואין חקיקה.
הצעת החוק נוסחה בעקבות דיון שהתקיים בועדת הפנים והגנת הסביבה ב"יום הפליט" שצוין בכנסת. בדיון התגבשה הסכמה בקרב חברי הועדה כי יש לקדם הצעת חוק בדמותה של הצעת החוק המונחת כעת. הצעת החוק נוסחה בשבועות האחרונים על ידי  יו"ר הועדה, ח"כ  אופיר פינס-פז וח"כ  דב חנין, תוך התייעצות עם  משרדי המשפטים והפנים, נציבות האו"ם והארגונים השונים העוסקים בטיפול בפליטים המגיעים לישראל.

ח"כ אופיר פינס, יו'ר וועדת הפנים והגנת הסביבה: "הצעת חוק זכויות הפליט באה להקים סוף סוף תשתית חוקית לבחינת זכאותם של הפליטים למעמד בישראל, הסדרת תנאי השהייה שלהם בארץ, ודאגה לצרכיהם הבסיסיים עד למציאת פתרון קבע למצבם, זאת על בסיס האמנות הבינלאומיות להן מחויבת מדינת ישראל."
דב: "הגיע הזמן לסגור את הפער הבלתי נסבל בין מצוקת הפליטים הקשה והדאגה שמגלה הציבור למצבם, לבין גרירת הרגליים והפתרונות האכזריים שמציעה הממשלה לבעיותיהם. הצעת החוק תנהיג בישראל מדיניות הגונה וראויה יותר כלפי הפליטים המתדפקים על שעריה."

לקריאת נוסח הצעת החוק הקליקו כאן.