עברה בקריאה ראשונה – הצעת חוק "המזהם משלם"!

10.07.07 קטגוריית: חברה וכלכלה, ירוק

הערב עברה בקריאה ראשונה (17 בעד, 0 מתנגדים) במליאת הכנסת הצעת חוק הגנת הסביבה (המזהם משלם) (דרכי ענישה) (תיקוני חקיקה) התשס"ז- 2007, פ' 1288/17 של דב ושל ח"כ הרב מיכאל מלכיאור (עבודה-מימד). הצעת החוק באה לשלול את הכדאיות הכלכלית שבפגיעה בסביבה.

המצב החוקי היום בישראל מביא לכך שלמפעלים הגדולים משתלם לזהם. כיוון שהאכיפה מועטה והקנסות זעירים, מעדיפים מפעלים לחסוך בעלויות של התקנת אמצעי מיגון ירוקים ולחסוך בפיקוח עליהם. הקנסות הקיימים כיום לא מהווים איום משמעותי על המזהמים הפוטנציאלים ולכן גורמים למצב בו אין הרתעה מספקת מפני חריגה ממכסות פליטה של חומרים מסוכנים ומזהמים.

הצעת חוק זו מגדירה את הקנסות וקובעת שהקנסות שיוטלו על מזהמים יגיעו עד לכדי פי ארבע מהרווח הכלכלי שהפיקו המפעלים מזיהום הסביבה.

קיימת כיום טכנולוגיה מתאימה אשר יכולה להפחית את רמות הזיהום, אך לרוב מדובר באמצעים יקרים אשר דורשים טיפול ותפעול מיוחד. הצעת חוק "המזהם משלם" תעודד בעלי מפעלים לאמץ טכנולוגיות אילו ולהקטין בכך את פגיעתן בסביבה.

דב: "החוק מציע מהפכה במשפט הסביבתי בישראל. החוק יביא את הקץ למצב שבו משתלם לזהם את הסביבה. החוק ייצור לראשונה מנגנוניים כלכליים שיטילו על המזהמים את מלוא הנטל של הנזקים שהם יוצרים. הכנסת עשתה היום צעד חשוב בדרך לישראל נקייה יותר ובריאה יותר. החוק ישים סוף לחגיגת הרווחים של מזהמי הסביבה".

הקליקו כאן לקריאת נוסח הצעת החוק.