יצא לאור קובץ הרצאותיו של דב, "גלובליזציה"

12.08.07 קטגוריית: חברה וכלכלה, ירוק, כללי, שלום ודמוקרטיה

globalism

"הבעיה הגדולה היא, שבמקום מימוש אמיתי של כל האפשרויות העצומות שנוצרו, הגלובליזציה העכשווית מתקיימת בתוך עננים של אשליה. החלופה הביקורתית אינה הצעה לוותר על החיים הטובים, אלא דרך לחזור ולממש אותם בפועל. זו אינה דרך פשוטה, אבל זו הדרך היחידה לא רק להציל את העולם שלנו, אלא גם להפוך אותו למקום שבאמת טוב לחיות בו."

משפטי הסיום הללו של ספרו החדש של דב, "גלובליזציה", מסכמים את שני הצירים המרכזיים בהם עוסק הספר: המתח שבין ההבטחות הגדולות שנשאה בחובה בשורת הגלובליזציה, לבין העוני, המלחמות והזיהום הסביבתי שהביאה בסופו של דבר; והחלופות והדרכים לרתום את הגלובליזציה למהלך הגדול של תיקון העולם ומציאת ההסדרים החברתיים שיבטיחו את הישרדות הסביבה הפיזית שבה אנחנו חיים, כמו גם את איכות חיי כלל בני האדם.
הספר עוסק במגוון רחב מאוד של נושאים המעצבים את חיינו: החל ממשבר האקלים, ועד להתארכות שעות העבודה, המחסור הצפוי באנרגיה, בפונדמנטליזם הדתי, במלחמה חסרת התוחלת בטרור, בהתרוששות העולם השלישי ("עולם הרוב", כלשון הספר) ובעתיד הדמוקרטיה. הספר כולל שתים עשרה הרצאות קצרות אשר שודרו בגלי צה"ל בחודשים שקדמו לבחירתו של דב לכנסת.
במידה רבה, הספר משקף את מגוון הנושאים שבהם דב עוסק כיום בעבודתו בכנסת. בתחומים הסביבתיים, דב פועל להגברת האכיפה הסביבתית בעיקר על התאגידים הגדולים הפעילים בישראל (למשל כיו"ר הועדה לניסוח חוק אויר נקי, וכיוזם של הצעת חוק "המזהם משלם". שתי הצעות חוק הנמצאות בהליכים מתקדמים של חקיקה). בתחום החברתי, דב פעיל נגד הפרטת השירותים החברתיים בישראל לידי תאגידים בינלאומיים (כך למשל בשבוע האחרון של מושב הכנסת, קידם דב הצעת חוק המונעת את הפרטת טיפות החלב. הצעת החוק התקבלה בקריאה טרומית והייתה זו הפעם הראשונה שקבעה הכנסת כי יש לשים גבולות בפני ההפרטה. בדומה לכך, דב פעל נגד הפרטת בתי הסוהר בישראל, ונגד תכנית וויסקונסין). גם בתחומים המדיניים, דב פעיל במאמץ להתנתקות של ישראל מהתלות המדינית בארצות הברית, במאמץ לקדם הסדרים אזוריים על בסיס האינטרסים האמיתיים של עמי המזרח התיכון, ובמאבק לפירוז המזרח התיכון מנשק גרעיני.
בין ספריו הקודמים של דב: מקום לתיקון – שיחות על כלכלה, חברה וסביבה, 2004 (יחד עם אריה ארנון); משפטי הסרבנים, 2004 (עורך עם מיכאל ספרד), צורכים עולם: תרבות הצריכה – הערכת מצב, 2006 (עורך עם ע.אידלמן ור.פרומקין).

דב חנין, גלובליזציה, ספריית האוניברסיטה המשודרת, הוצאת משרד הביטחון, (יולי, 2007), 117 עמודים, מחיר קטלוגי: 48 שקלים.