דב בדיון בועדת הפנים: משרד התשתיות חייב לעבור שינוי סביבתי עמוק

26.11.07 קטגוריית: ירוק

קטע מדיון בועדת הפנים והגנת הסביבה, בהשתתפות שר התשתיות הלאומיות, ח"כ בנימין בן אליעזר.

לפרוטוקול המלא.

דב חנין:

 אדוני היושב-ראש, קודם כול אני מבקש לברך אותך על יוזמת הדיון. זה דיון חשוב. אדוני השר, אני מבקש לברך על דבריך בפתיחת הדיון, שהיו חשובים מאוד. אני מברך על העבודה שנעשית עם המשרד שלך, גם עם מנכ"ל המשרד, שפתוח מאוד לנושאים האלה, ועם מר גרוס שיושב כאן ופתוח לעניינים האלה.

 עד כאן הברכות, ומכאן להצעות ולהערות.

 אני שמח לשמוע על ההתקדמות בתחום הגז. אני מברך עליה. היא חשובה. אני בעדה ותומך בה.

שר התשתיות בנימין (פואד) בן-אליעזר:

זה חלק מן התשובה לחברת הכנסת מרינה סולודקין. אני בא עכשיו מדיון שני בוועדת הכלכלה על כך שבמשך חודשיים מחיר הגז הביתי עלה ב-20%, לכן עכשיו אנחנו עושים רפורמה ומחזירים את הפיקוח.

דב חנין:

אני מברך גם על כך.

גם הגז, עם כל חשיבותו, אינו פתרון פלא. קודם כול כי גם גז הוא דלק פוסילי וגם גז בסופו של דבר תורם לאפקט החממה שאנחנו מבקשים להימנע ממנו, וגם מכיוון שמלאי הגז בעולם מוגבל, ומלאי הגז שעומד לרשות ישראל מוגבל בוודאי אף הוא.

 אני מבקש להציג טענות קשות למדי על מה שממשלת ישראל עושה בתחום האנרגיה. אני מבקש להתחיל בתקציב המדינה העומד בפנינו. בתקציב המדינה האחרון, סעיף ייעול השימוש באנרגיה שבתקציב הקודם עמד על 2.1 מיליון שקל, שהוא סכום אפסי, יורד ל-1.6 מיליון שקל, שהוא סכום עוד יותר אפסי. יש המון הצעות, יש אנשים מצוינים, אבל כאשר התקציב יורד גם היכולת לפעול יורדת, ואין מה לעשות, זאת המציאות.

נירה לאמעי:

 מה עם התוספת לפיקוח בר קיימא? היתה תוספת תקציבית.

קריאה:

 לא לתקציב משרד התשתיות הלאומיות.

דב חנין:

באשר לאנרגיות מתחדשות שדובר עליהן רבות, אני רוצה להגיד את המספרים בפרספקטיבה קצת יותר ארוכה. לפני שנתיים הוקצבו למעלה מ-6 מיליון שקל למחקר באנרגיות מתחדשות, בשנה שעברה הוקצבו קצת יותר מ-2 מיליון שקל, והשנה בגלל המון "דיבורים ירוקים" ירדנו לפחות ממיליון שקל, ל-900 אלף שקל.

היו"ר אופיר פינס-פז:

הם סומכים כנראה על הסקטור הפרטי שיעשה עבורם את כל העבודה.

דב חנין:

הם סומכים כנראה על הסקטור הפרטי. ראינו את ההסתמכות הזאת בביקור שלנו בשדה בוקר, כאשר ראינו מדענים שעושים עבודה מרשימה מאוד בתקציב מחקר פרטי שלהם, לא בתקציב שמדינת ישראל גייסה לעזרתם כפרויקט ממלכתי שניתנת לו כל התמיכה.

הוזכר כאן למשל עניין "המיסוי הירוק". הרעיונות יפים מאוד, אבל ועדת "מיסוי ירוק" עדיין מדשדשת ולא יצאה לדרך. יש פרסומים ודיבורים על "מיסוי ירוק" לכלי רכב היברידיים.

שר התשתיות בנימין (פואד) בן-אליעזר:

עד לסוף השנה הוועדה אמורה להגיש מסקנות.

דב חנין:

בוועדה סמוכה של הכנסת אנחנו עובדים על רפורמה בליסינג, רפורמה ארוכת טווח למספר שנים, אולם מרכיב אחד נעדר ממנה לגמרי – המרכיב ה"ירוק". האופי המזהם או הלא מזהם של כלי הרכב לא נוכח ברפורמה שמשרד האוצר אומר שהיא רפורמה למספר שנים כי צריך יציבות. גם אני רוצה יציבות ועקביות, אבל ברפורמה הזאת אין מדד "ירוק". זה אומר שגם לא יהיה מדד "ירוק" עם יציבות והמשכיות.

המון טכנולוגיות סביבתיות מרשימות מאוד מתפתחות בארץ.

היו"ר אופיר פינס-פז:

בעיקר לייצור.

דב חנין:

אך אין מעורבות ועידוד ממשלתיים. לא כל דבר צריך לעודד, אבל יש דברים רבים שבוודאי צריך לעודד. לא אציג כאן דוגמאות לדברים שמגיעים אל שולחני, והדוגמאות רבות מאוד, אבל התמונה הכללית היא של יזמים ישראלים שיש להם רעיונות טובים, כך זה נראה, ולא את כל הרעיונות בדקתי – –

היו"ר אופיר פינס-פז:

חלק מן היזמים יושבים כאן ונאפשר להם לדבר.

דב חנין:

– – וכולם מרגישים שהם נמצאים במצב מתסכל, שהם צריכים להתדפק על הדלתות של חברי הכנסת בכדי לשכנע שבכלל יש טעם לבדוק את היוזמות הללו.

יש לי מספר טענות לשר התשתיות הלאומיות. אדוני השר, הייתי רוצה מאוד שהדברים שאמרת בפתיחת הדיון יהיו אמירה שתוביל להחלפת הדיסקט במשרד. משרד התשתיות הלאומיות לא יכול להתנהל היום כמו לפני 10 שנים כי המציאות העולמית שונה. אני יודע שקשה מאוד לשנות התנהלות במשרדי הממשלה, יש המשכיות ואינרציה וכדומה, אבל אדוני השר, אנחנו בהחלט חייבים להחליף דיסקט. הדברים שאמרת בפתיחת הדיון הזה צריכים להיות המוטו של הדיסקט החדש.

בתחומים הללו המשרד לא צריך להתנהל בזהירות ובמתינות, אלא להיפך, בתנופה, לשים את הדברים על השולחן ולדפוק עם היד אם צריך. אנחנו זקוקים בדחיפות לתוכנית לאומית של חיסכון בשימוש באנרגיה, כפי שאמר מר גרוס. אני סבור שזה הכיוון הכי אפקטיבי, הכי קצר-טווח והכי מהיר. אם נעשה מה שצריך בתחום הזה נוכל לחסוך תחנת כוח פחמית אחת לפחות. אני יודע שהמשרד מקדם היום תחנת כוח פחמית. אם נחסוך באנרגיה אולי לא נצטרך את תחנת הכוח הפחמית הזאת. למרות שאני יודע שיש לנו מכרות פחם גדולים מאוד בישראל ואנחנו דואגים לכורי הפחם, עדיין לדעתי אפשר למצוא לזה פתרון אחר …

 גם לכנסת יש תפקיד, בשני מישורים. קודם כול במישור התקציבי, בתקציב המדינה בתחום האנרגיה והאנרגיה המתחדשת. לא נמלא תפקידנו כראוי בכנסת אם לא נפעל בעניין הזה. אני מקווה לראות אותך, אדוני השר, בוועדת הכספים, שתדרוש שם העלאה משמעותית בתקציבי המשרד לאנרגיה מתחדשת ולחיסכון באנרגיה. אני מבטיח לך שאני לפחות אהיה שם, ואני מקווה שכל חברי הכנסת שנמצאים כאן יהיו ויתמכו בך.

 המישור השני הוא חקיקה של הכנסת. אנחנו לא יכולים להמתין לממשלה בכל הנושאים. אני מברך אותך מאוד אדוני היושב-ראש על הצעת החוק שהגשת בתחום הזה.

היו"ר אופיר פינס-פז:

 יחד עם חבר הכנסת יוחנן פלסנר.

דב חנין:

 זאת הזדמנות לברך גם אותו. עלינו לקדם חקיקה נמרצת מאוד בנושא אנרגיה, חיסכון באנרגיה ואנרגיה מתחדשת. עולים רעיונות רבים בתחום הזה ואני מקווה שנקדם אותם במהירות. תודה רבה.