מהפכה בחקירה – התקבלה בקריאה טרומית הצעת חוק שתגן על חשודים שלא מתקיימת בעניינם חקירה

09.01.08 קטגוריית: שלום ודמוקרטיה

דב: "חייבים לשים סוף ליכולתה של המשטרה לעקוף את עקרונות ההתיישנות"

היום התקבלה בקריאה טרומית (14 בעד, 3 נגד, 4 נמנעו) הצעת חוק סדר הדין הפלילי (תיקון – התיישנות עבירות שהתקיימו בעניינן הליכי חקירה או משפט) (פ\17\2630), של דב.

כיום, בחוק הפלילי, נקבעים משכי זמן קבועים להתיישנותן של העבירות השונות, באופן מדורג לפי חומרת העבירה. משמעות הדבר היא כי לא ניתן להעמיד לדין אדם בגין מעשים מעברו הרחוק. מאחורי הקביעה הזו עומד הרצון להגן על חפים מפשע מפני עינוי הדין שבאיום ארוך השנים שמא יועמדו לדין, לצד הרצון להבטיח משפט הוגן – בחלוף שנים רבות קשה לנאשם להחזיק ראיות ולהוכיח את חפותו.

עם זאת, עד היום קבע החוק כי מניין שנות ההתיישנות מתאפס בכל פעם שמתקיימת חקירת משטרה, כך שלמעשה, מתאפשר היום למשטרה להאריך את תקופת ההתיישנות עד אין סוף, באמצעות חקירות קצרות וחד פעמיות אשר כל תכליתן השארת תיקי החקירה פעילים, ועצירת שעון ההתיישנות.

הצעת החוק שהתקבלה היום בקריאה טרומית קובעת כי תקופת החקירה עצמה תמשיך שלא להיספר במניין ימי ההתיישנות, אבל בה בעת שלא תתחיל מחדש את ספירתם. באופן זה מובטח שתיקי חקירה רדומים ייסגרו עם תום תקופת ההתיישנות, וזאת מבלי לפגוע ביכולתה של המשטרה להביא חקירות פעילות לידי מיצוין.

דב: "מנתונים שהגיעו אלי, התמשכותן האינסופית של חקירות משטרה היא כיום בעיה חברתית קשה ביותר. מדובר כיום באזרחים רבים שפתוחים כנגדם תיקי חקירה במשך שנים, לעתים בעבירות קלות מאוד, מבלי שמוגשים נגדם כתבי אישום ומבלי שיש לחקירות בעניינם תאריך סיום. כמו תמיד, גם כאן, הנפגעים העיקרים הם אזרחים משכבות אוכלוסיה מוחלשות ואנשים קשי יום, אשר עננת החקירה פוגעת ביכולתם להתפרנס ולהמשיך בשגרת חייהם כאזרחים מן השורה. אני מצפה מכלל הכוחות הנאורים בחברה הישראלית להתייצב לצד הצעת החוק הזו אשר מבטיחה שיפור במצב זכויות האדם בישראל. חייבים לשים סוף ליכולתה של המשטרה לעקוף את עקרונות ההתיישנות בדין הפלילי."

הצעת החוק נוסחה על ידי התכנית לזכויות בהליך הפלילי של הפקולטה למשפטים באוניברסיטת תל אביב, ונתמכת על ידי לשכת עורכי הדין בישראל, והאגודה לזכויות האזרח. בעקבות פניותיו של דב למשרד המשפטים בנושא זה, החל לאחרונה המשרד בניסוח הצעת חוק ממשלתית מקבילה. הצעת החוק של דב זכתה מוקדם יותר השבוע לתמיכת הממשלה, ותקודם במקביל להצעה הממשלתית.

למאמר של דב בנושא.

לכתבתו של יובל יועז ב"הארץ" בנושא.

מוקדם יותר השנה דב ניסה לקדם את הצעת חוק הגבלת משך זמן החקירה, אשר מציעה פתרון מקיף יותר לאותה הבעיה של חקירות אין סופיות.

למאמר המערכת ב"הארץ" בעניין הצעת החוק הזו.

לנאומו של דב בעניין הצעת החוק.