בשורה לרוכבי האופניים – צומצמה חובת הקסדה

28.05.08 קטגוריית: חברה וכלכלה, ירוק

הכנסת אישרה היום בקריאה טרומית שלוש הצעות חוק המצמצמות את חובת חבישת הקסדה, של דב, ח"כ יחימוביץ' וח"כ נוקד. ביום ראשון תדון ועדת השרים לחקיקה בהצעת חוק נוספת של ח"כ חנין, המעודדת רכיבה על אופניים ע"י תמריצים כלכליים, מחייבת סלילת שבילי אופניים ועוד.

הכנסת אישרה היום בקריאה טרומית 3 הצעות חוק המצמצמות את חובת חבישת הקסדה לרוכבי אופניים. הצעות החוק הוגשו ע"י דב, יחימוביץ ונוקד, והן מצמצמות במידה ניכרת את החוק, שהכנסת חוקקה לפני מספר חודשים, שקבע שנסיעה באופניים ללא קסדה הינה עבירה פלילית.

דב: "אסור להפוך את ציבור רוכבי האופנים לעבריינים פליליים. במקום איסור פלילי גורף צריך לעודד רכיבה על אופניים במגוון דרכים. אני מקווה שהממשלה תאשר ביום א' את הצעת החוק לעידוד תחבורת אופניים, עליה חתומים 71 ח"כים, אשר מגדירה מגוון של אמצעים לעידוד השימוש באופניים בישראל. צמצומה של חובת הקסדה היא צעד לקראת הבנה שצריך לעודד את תחבורת האופניים ולא להתנגד לה".

ביום ראשון הקרוב תעלה בועדת שרים לענייני חקיקה הצעת חוק לעידוד תחבורת אופניים, התשס"ח-2008. חוק זה נותן מענה מקיף לנושא תחבורת האופניים במספר מישורי מדיניות; תשתיות, שילוב עם תחבורה ציבורית, העדפות כלכליות, חינוך ועוד.

על מנת להפוך את הנסיעה באופניים לנתח משמעותי מכלל הנסועה ולסייע בהפחתת הגודש והזיהום נדרשת פעולה שלטונית מתואמת שתהפוך את השימוש באופניים לזמין ויעיל עבור כלל האזרחים.

תנאי הכרחי להגברת השימוש באופניים הוא יצירת רשת שבילי אופניים בטוחים ונוחים לשימוש, שניתן להגיע באמצעותם מכל נקודה לכל נקודה ביישוב. חוק זה מטיל חובה על כל רשות מקומית שבתחומה מעל 5,000 תושבים להכין תכנית מתאר לשבילי אופניים בתחומה.

שילוב השימושים בין אופניים לבין אמצעי תחבורה נוספים הוא חיוני לעידוד השימוש באופניים שכן הוא מאפשר למבקשים להיכנס לעיר לשלב בין אמצעים להסעת המונים ולבין האופניים הפרטיים, ובכך לחסוך את השימוש ברכבם הפרטי.

דב, מיוזמי החוק: "הצעת חוק זו באה לקדם באופן אמיתי את השימוש הנרחב באופניים ככלי תחבורה יעיל. אין מדובר בגימיק של סלילת שביל לאורך כבישי הארץ למשוגעים לדבר, אלא מענה אמיתי ומקיף לאותו אדם מן היישוב המעוניין לנוע בעיר בתחבורה בריאה, יעילה ושאינה מזהמת ולא פחות חשוב מכך בבטיחות".

להצעת החוק שהתקבלה היום.

למידע נוסף על הצעת חוק עידוד תחבורת אפניים.