בתי החולים הפכו לסיר לחץ – דב מנמק הצעה לסדר בנוגע לאלימות כלפי רופאים

04.06.08 קטגוריית: חברה וכלכלה

הנאום במסגרת הצעה לסדר ביוזמת דב, שבאה בעקבות תקיפה חמורה של כירורג בבית החולים קפלן. 

דב חנין (חד"ש):

אדוני היושב ראש, אדוני השר, עמיתיי חברי הכנסת, בבתי החולים שלנו קורים דברים איומים. בשבוע שעבר כולנו הזדעזענו מאותו מקרה של רופא שהגיע בבוקר למקום עבודתו כדי להציל חיים ולטפל בחולים ומצא את עצמו בצהריים בחדר ניתוח עם דקירות בגבו, במצב של סכנת חיים. זה מקרה נורא, זה מקרה מזעזע. למרבית הצער, זה לא מקרה יחיד. יותר ויותר מקרים כאלה מתרחשים. וכאשר יותר ויותר מקרים מתרחשים, אלה כנראה לא מקרים, כנראה שיש לנו תופעה שאיתה צריך להתמודד, ולהתמודד בצורה רצינית וכוללת.

הבעיה היא בעיה מורכבת וקשה, וכדי להתמודד איתה צריך מגוון של אמצעים. בוודאי צריך לייצר פעמוני אזעקה ומערכות התראה ולהחמיר בענישה נגד מי שפוגע ברופאים ובסגל רפואי.  אבל עמיתיי חברי הכנסת, זה כשלעצמו לא יכול להספיק, אנחנו צריכים לפתוח בקמפיין תקשורתי נגד כל תופעות האלימות המתפשטות בחברה הישראלית.  אלימות שמתרחשת היום בבתי חולים, מתרחשת גם בבית ובמשפחה, במקומות העבודה, בבתי הספר, במוסדות החינוך, במקומות הבילוי.  צריך קמפיין תקשורתי משמעותי נגד אלימות. צריך לייצר ולפרסם נוהלי התמודדות עם תופעות האלימות. צריך לקיים סדנאות בנושא הימנעות מעימותים, זיהוי תוקפים פוטנציאליים, לימוד טכניקות שליטה וריסון במערכות הבריאות באופן דחוף. רק טיפול מיידי  ודחוף ברמת המדינה יוכל להביא לצמצום משמעותי של התופעה הקשה הזאת.

עמיתיי חברי הכנסת, אנחנו חייבים לראות את העניין הזה במבט רחב. חייבים לראות את ההקשר שבו בתי החולים הפכו לסיר לחץ. יש בהם מצוקות קשות ביותר, קודם כל מצוקות של הרופאים שנמצאים בלחץ עבודה בלתי אפשרי  ולא תמיד יכולים להספיק  לבוא ולתת מענה  מספק לכל אותם אנשים שנמצאים במצוקה מאוד קשה בבית החולים.  גם המטופלים נמצאים במצוקות קשות, כאשר המערכות התומכות בבתי החולים  קוצצו בשנים האחרונות בצורה דרמטית.  אנשים שמגיעים לבתי החולים נמצאים במצב מצוקה, ומצוקה בריאותית ולפעמים נפשית היא כר פורה להתנהגות קיצונית ופסולה, כמו התנהגות אלימה מן הסוג שאנחנו מדברים בו. 

לכן עמיתיי חברי הכנסת, מעבר לאמצעים הנקודתיים, מערכת הבריאות שלנו חייבת טיפול שורש. אנחנו צריכים הרבה יותר תקציבים למערכת הבריאות. אנחנו צריכים לאפשר לרופאים  לעבוד בצורה הולמת יותר, לאחיות לעבוד בצורה נכונה יותר.  אנחנו צריכים לאפשר בבתי החולים מערכות תומכות אמיתיות לכלל האזרחים שמגיעים, למטופלים שמגיעים  לבתי החולים.  רק אם אנחנו  נשדרג באופן משמעותי את כל צורת העבודה בבתי החולים, ניתן פתרון שורש גם לבעיות האלימות שכולנו כמובן מגנים אותן בכל פה.