סדר יום חברתי לישראל – הצעה לסדר היום

18.06.08 קטגוריית: חברה וכלכלה

דבריו של דב בהצעה לסדר היום ביוזמתו בעקבות התכנית הכלכלית של משרד האוצר למיסוי קרנות ההשתלמות ולהורדת מיסים במשק. 

דב חנין (חד"ש):

תודה רבה אדוני היושב ראש, אדוני השר, עמיתיי חברי הכנסת. יש כאן שני נושאים בעייתיים. הנושא הראשון הוא הנושא של מיסוי קרנות ההשתלמות. קרנות ההשתלמות הן דרך לחיסכון לטווח בינוני שמועילה גם לעצמאים, גם לשכירים. הנה אנחנו שומעים שמשרד האוצר רוצה למסות אותם. אני חושב שזאת טעות גדולה. ישנו אינטרס לאומי לעודד חיסכון. ישנו אינטרס לאומי לאפשר לאנשים מכשירים של חיסכון ולכן זאת טעות למסות תכניות חיסכון מהסוג הזה. גם אם קרנות ההשתלמות, בסופו של דבר הן סוג של חיסכון, זוהי טעות למסות את הקרנות האלה כיוון שבסופו של דבר אנחנו צריכים – הצטרף אלינו שר האוצר. אנחנו צריכים לעודד חיסכון מהסוג הזה ולייצר מנגנונים שיעודדו אנשים לחסוך בצורה האמורה.

הצד השני של הבעיה זאת התכנית להפחתת מיסים. אנחנו כל הזמן שומעים, אדוני היושב ראש, שומעים שאין לנו כסף. והנה מסתבר שיש כסף ואת הכסף הזה רוצים להעניק לעשירים במיוחד ולאמידים כדי לעודד אותם. אם יש כסף, אדוני השר, עמיתיי חברי הכנסת, יש לי הצעות הרבה יותר טובות מה לעשות אותו. אפשר להגדיל את קצבאות הזקנה, אפשר להגדיל את סל התרופות, שאנחנו כל שנה רואים מחזות קורעי לב של אנשים שנשארים מחוץ לסל מסיבה אחת ויחידה, אין כסף. אבל הנה יש כסף. אפשר להרחיב את שירותי הבריאות המונעת בישראל. אפשר לתת תקציב לאוניברסיטאות. ההשכלה הגבוהה בישראל נמצאת במשבר מאוד קשה בגלל קיצוץ מאוד דרמטי בתקציבים שלה. יש לנו אינטרס, גם אינטרס כלכלי, אדוני השר, לעודד את האוניברסיטאות, לפתח אותן, לחזק אותן. אפשר להעלות את שכר המורים. אז יש הרבה דברים שאפשר לעשות בכסף שיש. זאת שאלה של סדר עדיפויות. זאת שאלה של תמונת ערכים.

הממשלה הנוכחית, עמיתיי חברי הכנסת, נבחרה על בסיס של סדר יום חברתי. זה מה שהבטיחו לנו. הציבור הישראלי העניש את ביבי נתניהו ואת חבריו שניהלו כלכלה אכזרית ושלח אותם לאופוזיציה. אבל במקום לקבל סדר יום חברתי אנחנו חוזרים בדיוק לאותה תמונה, לאותה אידיאולוגיה, לאותה כלכלה, של לתת מתנות לעשירים ולקצץ בעניים ולהשאיר את אלה שאין להם. להשאיר את קצבאות הזקנה למטה, להשאיר את סל התרופות חלקי. למנוע תקציבים מהאוניברסיטאות.